Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tinita
Skrevet

Jeg har en svigerinne som i mange situasjoner har gjort meg usikker. Hun er verdens snilleste som oftest, men har også en annen side som jeg har fått merke noen ganger. Dette gjør at jeg nok er litt utrygg på henne.

For noen dager siden fikk jeg melding om vi kom for å feire bursdag hos henne, det stod at det var middag. Jeg skrev tilbake at det hørtes koselig ut og så lurte jeg på hva slags "fest" hun tenkte på og når klokken. Fordi jeg lurte på om jeg må skaffe barnevakt for barna, ofte møtes vi utpå ettermiddagen og så går man hjem med barna etterhvert når man har lyst. Jeg fikk melding tilbake om at de tenkte seg en fest utpå kvelden, men middag klokken 8. Da skrev jeg tilbake at da skulle vi skaffe barnevakt til de to eldste og at vi skulle komme en tur med minstemannen (som bare er 2 måneder) tidlig, men at vi selvfølgelig ikke kunne være lenge. Om lillemannen sovner i vognen så kunne jo vi delta til han våkner i alle fall. Så lurte jeg på hva mannen hennes (som er den som har bursdag) ønsket seg, eller om hun visste noe han vil bli glad for?

Det fikk jeg ikke noe svar på. Gikk et helt døgn før jeg skrev tilbake og lurte på om hun hadde fått meldingen min siden jeg ikke fikk noe svar. Det er flere dager siden og jeg har enda ikke fått noe svar. Det irriterer meg mer og mer. Er det ikke fryktelig uhøflig å ikke svare på den måten? Jeg får lyst å skrive til henne å si at de kan ta den bursdagsfeiringen sin og stappe opp en viss plass, og at jeg driter i hva han ønsker seg for at jeg ikke akter å komme!

Jeg har tenkt på at det kan være at hun er fornærmet over at vi kan være så kort. Men etterhvert som noen drikker og begynner å bli fulle så har jo ikke en baby noe der å gjøre. Kanskje det ikke er på grunn av at vi skal dra, men på grunn av at vi i det hele tatt skal komme med babyen? Men hvorfor inviterer de oss da? Hvorfor kan hun ikke svare på en høflig måte? En uke etter jeg var kommet hjem fra sykehuset inviterte de oss ned til de på grilling/bål ute i hagen (det var full vinter). Jeg ble ikke med da fordi jeg syntes han var for liten, men for 2 uker siden ble vi med når vi hadde fått samme invitasjon (bål i hagen), da ble vi til lillemannen våknet og så gikk vi hjem. Da fikk jeg så masse skryt for at jeg var så sporty at jeg kom en tur med babyen, alle syntes det var SÅ fint, særlig vertene (altså min svigersøster og hennes mann).

Blir bare lei meg av at hun er så overlegen. Angrer på at jeg skrev så hyggelige meldinger der jeg skrev at det ville bli koselig og lurte på hva han ønsket seg osv.

Hva gjør man, gir man noen respons tilbake på at man ikke hører noe? Skal jeg bare møte opp i selskapet å late som ingenting? Skal jeg lufte dette for mannen min og håpe at han ordner opp med den ufine søsteren sin? Skal jeg sende en sur melding tilbake og si at jeg ikke kommer?

Forslag tas imot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare ringe henne og si at du trenger tips til hva han ønsker seg da? Og bare kommentere blidt at du ikke fikk noe svar på siste meldingen?

Skrevet

Jeg ville prøvd å ringt jeg!

Kan være mange grunner for at ho ikke svarer. Er mange meldinger jeg har glemt å svare på opp gjennom tiden fordi akkurat nå jeg får det holder jeg på med noe, så glemmer jeg det og kommer kanskje på det igjen mange dager etterpå, eller når jeg sitter å sletter gamle meldinger.

Dette minner meg litt om ei jeg vet om som var på flørten og sende melding, fikk ikke svar, sendte melding senere og får fremdeles ikke svar. Og ho ga opp og syns han var en tufs. Og en uke etter så ringte han og beklaga for at han ikke hadde fått svart fordi han hadde ikke penger på korte. (Sier ikke at det er det som er tilfelle her)

Men det viser at det kan være en helt enkel grunn for at ho ikke har svart!

Gjest Ansjoni
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet her - noen folk er rett og slett slik at de bare glemmer å svare på meldinger uten at det ligger noe vondt bak det, kanskje hun var opptatt akkurat da hun fikk den, og rett og slett glemte hele meldinga? Skjønner det er irriterende å ikke få svar, men kan du ikke bare ringe og høre da, som de andre sier her?

Gjest Tinita
Skrevet
Kan du ikke bare ringe henne og si at du trenger tips til hva han ønsker seg da? Og bare kommentere blidt at du ikke fikk noe svar på siste meldingen?

Jo, men jeg har jo allerede skrevet en melding der jeg lurte på om hun kanskje ikke fikk meldingen min og spurte på nytt. Jeg er kanskje litt for stolt til å ringe og mase enda mer om det. Jeg føler absolutt motvilje mot å gjøre det, hun vet jo godt at jeg har spurt og at jeg har etterlyst et svar, det virker masete på meg.

:)

Gjest Tinita
Skrevet
Jeg ser ikke helt problemet her - noen folk er rett og slett slik at de bare glemmer å svare på meldinger uten at det ligger noe vondt bak det, kanskje hun var opptatt akkurat da hun fikk den, og rett og slett glemte hele meldinga? Skjønner det er irriterende å ikke få svar, men kan du ikke bare ringe og høre da, som de andre sier her?

Ja, men problemet er at jeg tror ikke hun bare har glemt det. Er vel fordi jeg som sagt på grunn av tidligere hendelser er usikker på henne. Jeg vet aldri hvor jeg har henne. Plutselig stikker hun til og sårer deg noe helt forferdelig, har enda vondt i meg etter 2-3 episoder med henne. Det kan jo såklart være slik at hun har glemt det og da ville det jo virke rimelig hysterisk å sende noe voldsomme greier tilbake :ler: Jeg vet at jeg bare ikke får meg til å ringe å spørre henne også.

Gjest Tinita
Skrevet
Jeg ville prøvd å ringt jeg!

Kan være mange grunner for at ho ikke svarer. Er mange meldinger jeg har glemt å svare på opp gjennom tiden fordi akkurat nå jeg får det holder jeg på med noe, så glemmer jeg det og kommer kanskje på det igjen mange dager etterpå, eller når jeg sitter å sletter gamle meldinger.

Dette minner meg litt om ei jeg vet om som var på flørten og sende melding, fikk ikke svar, sendte melding senere og får fremdeles ikke svar. Og ho ga opp og syns han var en tufs. Og en uke etter så ringte han og beklaga for at han ikke hadde fått svart fordi han hadde ikke penger på korte. (Sier ikke at det er det som er tilfelle her)

Men det viser at det kan være en helt enkel grunn for at ho ikke har svart!

Ja, klart, som sagt så er det meget mulig. Jeg har bare en følelse av at det ikke er slik, jeg tror faktisk at hun vet veldig godt at hun ikke har svart. Men jeg kan jo ikke bevise det akkurat...

:)

Skrevet

Hvis man ser denne hendelsen isolsert sett, så synes jeg du overreagerer. Som mange sier kan hun rett og slett ha glemt å svare når hun fikk meldingene, fordi hun holdt på med noe annet.

Dersom det er en vane for din svigerinne å plutselig bli furten for ting, for deretter å ignorere deg synes jeg du burde psyke deg opp til å snakke med henne om det.

Jeg tror det kunne bli relativt ubehagelig for henne å bli stilt til veggs om hvorfor hun gjør de tingene hun gjør mot deg.

Mange synes det er enkelt å være barnslige å furte på den måten din svigerinne gjør, så lenge man ikke bli konfrontert med det. Dersom du i neste gang dette skjer ringer eller oppsøker svigerinnen, og spør henne hva problemet er, så tvinger du henne til å gi et legitimt svar. De færreste tørr å være frekke rett mot deg. Kanskje dere slik i stedet kan klare å få en kontruktiv dialog?

Jeg mener altså ikke at du skal anklage henne for noe, men spør heller på en pen måte. Det er ingen grunn til å senke seg til hennes primitive nivå.

Lykke til! :)

Skrevet

Det finnes da en million gode grunner for ikke å svare på en melding.

Personlig hater jeg sms, fnker fint for veldig korte ting, men når det begynner å bli mer enn fire meldinger fram og tilbake, ja da ringer jeg heller.

Kanskje hun faktisk skulle sjekke opp hva han ønsket seg før hun svarte og glemte det.

Kanskje hun var ute å kjørte og ikke kunne svare akkurat da og glemte det?

Kanskje hun HAR svart men meldingen ikke kom fram (det skjer MYE oftere enn du tror).

Og av alle disse grunnene, som om jeg må få legge til er en million ganger mer sannsynlig, så velger du at hun er sur på deg?

Det er ikke så veldig rart det blir krig her i verden.

Vil du ha svar så ring, ikke sitt og vendt på at andre skal ordne opp for deg.

Gjest Tinita
Skrevet
Hvis man ser denne hendelsen isolsert sett, så synes jeg du overreagerer. Som mange sier kan hun rett og slett ha glemt å svare når hun fikk meldingene, fordi hun holdt på med noe annet.

Dersom det er en vane for din svigerinne å plutselig bli furten for ting, for deretter å ignorere deg synes jeg du burde psyke deg opp til å snakke med henne om det.

Jeg tror det kunne bli relativt ubehagelig for henne å bli stilt til veggs om hvorfor hun gjør de tingene hun gjør mot deg.

Mange synes det er enkelt å være barnslige å furte på den måten din svigerinne gjør, så lenge man ikke bli konfrontert med det. Dersom du i neste gang dette skjer ringer eller oppsøker svigerinnen, og spør henne hva problemet er, så tvinger du henne til å gi et legitimt svar. De færreste tørr å være frekke rett mot deg. Kanskje dere slik i stedet kan klare å få en kontruktiv dialog?

Jeg mener altså ikke at du skal anklage henne for noe, men spør heller på en pen måte. Det er ingen grunn til å senke seg til hennes primitive nivå.

Lykke til! :)

Takk for et godt svar:)

Du har helt rett i at denne hendelsen isolert sett ikke er noen grunn til å reagere så voldsomt. For en tid siden hadde hun for vane å se bort og begynne å snakke med andre mens jeg pratet med henne, altså mens jeg var midt i en setning. Det var ekstremt ubehaglig. Min mann la også merke til dette og han ble utrolig fornærmet og sint på mine vegne. Han sa at han skulle ta det opp med henne, men jeg sat at jeg ville gjøre det selv. Neste gang hun gjorde det konfronterte jeg henne med det (alenhe på kjøkkenet da vi støtte på hverandre). Hun flirte, smilte og ga meg en god klem. Nei, det var hun ikke klar over at hun gjorde og hun beklaget så mye. Problemet er bare at hun faktisk var godt klar over det. Jeg tror det ligger en del sjalusi bak dette, problemene startet da en eks av ble betatt av meg, noe jeg faktisk ikke hadde noen skyld i, det har jeg prøvd å forklare henne, men jeg regner med at hun ikke tror meg. Hun har ekstremt dårlig selvbilde og er en del år eldre en meg. Hm, det jeg vil frem til er at om jeg konfronterer henne med det vil hun bare smile og si at det ikke var meningen eller noe. På slike områder virker hun til tider direkte følelsesløs. Om det nå da er slik at hun er klar over at hun ikke har svart på meldingene, noe jeg mistenker.

Skrevet
Takk for et godt svar:)

Hm, det jeg vil frem til er at om jeg konfronterer henne med det vil hun bare smile og si at det ikke var meningen eller noe. På slike områder virker hun til tider direkte følelsesløs. Om det nå da er slik at hun er klar over at hun ikke har svart på meldingene, noe jeg mistenker.

Dersom du har forsøkt å konfrontere henne med dette tidligere, som du skriver, uten resultater, har du tre alternativer slikt jeg ser det;

1. Vær like frekk tilbake. Ser hun bort i en samtale, så si høyt og tydelige "hallo, jeg snakker til deg!". Ikke sikkert du oppnår noe som helst, men det kan jo være din svigerinne blir såpass sjokkert at hun reagerer.

2. Innse at hun ikke kommer til å forandre seg. Det er du som må lære deg å leve med henne slik hun er. Mao; lær deg til å heve deg over slik oppførsel.

3. Ha minimalt med kontakt. Å ha så ustabile mennesker i livet sitt er slitsomt og krever mye energi. La all nødvendig kommunikasjon dere i mellom gå gjennom din mann. Kontakter hun deg, be henne snakke med mannen din.

Det høres brutalt ut, men det handler egentlig om å ta et valg for en selv; orker man å leve som om man er med i en dårlig formiddags-såpe på TVNorge?

Hvis nei, så vet du hva du har å gjøre.

Skrevet

Steik, du overreagera!!!!!

Du antek at ho er sur og furta fordi ho ikkje svara på ei melding eller to? Det finst jo tusen grunna til ikkje å svare på meldinga.. Eg gløymer ganske raskt å svare på meldinga i slike situasjonar. Tenkjer for eksempel at eg skal spørre mannen kva han ønskjer seg, og så gløymer eg heile greia til han er komen heim.. Veldig fort gjort.. Viss du ikkje får nokon ønskjer frå han, så kan du no berre gje noko du trur han vil like, eller et gavekort eller noko..

Er det rart det er krig i verda??

Skrevet

Enig med forhenværende taler. Nå skal det sies at jeg ikke er spes glad i SMS selv, og jeg svarer bare på det jeg må. Noe jeg syns det ser ut som damen har gjort i saken. Dere bekrefter at dere kommer en liten tur med minsten, men at dere ikke blir lenge. Ingenting å måtte svare på der for svigerinna di, vel..? Og slike mase-SMSer som "fikk du ikke den forrige SMSen min?" svarer jeg ALDRI på. Hvis det er så viktig, kan de ringe meg.

Skrevet

TS, jeg skjønner deg egentlig godt. Det virker som om du overreagerer dersom man bare leser om denne episoden, men hvis det ligger mer bak er det fort gjort å tolke dette verre. Det som slår meg at er rart fra din side er at du har avslått mannen din sitt tilbud om å ta dette opp med din svigerinne, fordi du vil gjøre det selv. Men det virker det jo som om du ikke vil? En av dere blir nødt til å ta det opp snart, det er for dumt om slike episoder forsurer stemningen i familien.

Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å lage noe stort nummer ut av dette og kanskje skape problemer for flere i familien.

Jeg ville ringt henne og spurt hva han ønsker seg, og sagt at "jeg fikk jo ikke noe svar på meldigen min, så jeg ringte jeg"

Da viser du deg som den voksne oppi dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...