Gå til innhold

Barn som er korte av vekst

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvor kort av vekst må barn være før de kan få hjelp?

Jeg har en gutt på 13 som er 149, og han plages veldig av at han er minst i klassen. Vi foreldre har normal høyde (170-185). Utifra tabeller ser jeg han ligger lavt, men er det lavt nok til å få hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke... men hvist det er noen trøst så er min sønn 13 og like høy som din sønn. Å vi foreldre er ikke spesielt lav, vi er 1.66 og 1.83.

Gjest nextlife
Skrevet

Man må ta kontakt med fastlegen som henviser barnet til nærmeste barneendokrinolog. Der vil man se på vekstkurve og pubertetsutvikling til forelder og evt. søsken, gjøre div. undersøkelser for å stipulere forventet slutthøyde. Ut fra dette bestemmes det om barnet bør tilbys behandling med vekststimulerende hormoner.

Skrevet

Hvis han bare er 13 år så vil jeg tro han kan skyte i været når som helst. Gutter er vel gjerne litt eldre enn jenter når de kommer i puberteten, så det er ganske vanlig at gutter er lavere enn jenter på den alderen. Hvis du er veldig bekymret kan du jo spørre fastlegen om henvisning til røntgen for å måle hvor høy han skal bli, men jeg tror du kan ta det helt med ro.

Gjest nextlife
Skrevet
Her står det noe om denne prosessen, og at forventet sluttvekst for gutter bør være under 161 cm.
Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Hvis han ikke har noen tegn på å ha kommet godt i gang med puberteten, er det nok ingen fare. Hvis han derimot er kommet i puberteten, og du ikke har sett noen særlig høydevekst i det siste året, ville jeg ha kontaktet fastlege.

Sønnen min var også minst gjennom hele barne og ungdomsskolen. Det plaget ham veldig, og vi var spente på om han ville bli høyere enn faren sin som er 172. Nå går han VG1, og er høyere enn faren sin og meg. Han er kommet godt i gang med puberteten og vi ser at høyden forandrer seg fra måned til måned.

Noen gutter er sene med puberteten, og derfor også sene med lengde veksten.

Skrevet

Flere venner og familiemedlemmer var rundt denne høyden da de gikk ut av ungdomskolen, dvs 2-3 år eldre enn sønnen din, å de er godt over 185 idag som voksne. Mange gutter begynner plutselig å vokse, og da går det ofte over bare noen mnd. Syntes det ikke virker unormalt i et hele tatt. Men hvis du føler du trenger å bli beroliget ytterligere ville jeg kontaktet lege. Men hormonkur tror jeg er utelukket pga alder uten å si dette for sikkert

Skrevet

Som mange sier, kan det godt hende at han kommer til å skyte i været. Min sønn var et halvt hode mindre enn klassekameratene gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Nå er han imidlertid helt middels (1.82-1.83), og han kommer antakelig til å ende opp med en høyde på over 1.85.

Skrevet

jeg vet om mange som skyter i været rett etter de er konfirmert...

så det er nok ganske normalt for gutter å stå litt stille i forhold til jenter.. ,men så tar de det igjen når de er rundt 15 års alderen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...