Gjest feather Skrevet 11. mai 2003 #1 Skrevet 11. mai 2003 Jeg leser hele tiden at det er sunt å drikke mye vann, gjerne flere liter om dagen. Jeg er ikke spesielt glad i vann, men prøver å drikke etpar glass hver dag. Men jeg lurer nå litt om det egentlig er så viktig å drikke mye vann. Hvilken effekter gir det? Og kan man oppnå noe av dette ved å drikke andre ting? Jeg drikker f.eks masse te, det er jo vann i det også feather
Gjest Starya Skrevet 11. mai 2003 #2 Skrevet 11. mai 2003 Te og kaffe er vanndrivende, så det blir nok ikke det samme, nei. Les dette, så får du vel svar. http://www.helsenytt.no/artikler/torst_og_helse.htm
Leo Skrevet 11. mai 2003 #3 Skrevet 11. mai 2003 "I gjennomsnitt regner vi med at en voksen person trenger 2 - 2 ½ liter væske hver dag, sier ernæringsfysiolog Vibeke Landaas ved Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. - En stor del av denne væsken får vi gjennom kosten. Men resten må innta i form av ren drikke." Ut fra dette trekker i hvert fall jeg den slutningen at det ikke er nødvendig å drikke 2 - 2 ½ liter vann hver dag. Poenget må vel heller være at vi bør holde oss til vann når vi velger tørstedrikke og begrense inntaket av brus og vanndrivende drikkevarer som kaffe, te og alkohol. Noe som vel er gammelt nytt. I de senere årene har det blitt "in" å drikke vann og vi blir tutet ørene fulle med at vi bør drikke så mye som mulig. Samtidig har antallet tilbydere av flaskevann ekspandert for ikke å si eksplodert. Aner vi et PR-triks her? Husker ikke hvor, men leste for ikke lenge siden en artikkel hvor det sto at dagens vanndrikkende mennesker kunne risikere å få problemer med blærefunksjonen når de blir eldre siden blæren rett og slett ikke er konstruert for å ta i mot så mye væske og derfor blir "slapp". For mye vann kan altså være skadelig! Det bekrefter jo bare teorien om at for mye og for lite ødelegger alt.
Tusenfryd Skrevet 11. mai 2003 #4 Skrevet 11. mai 2003 Vi kan ikke leve uten vann - så enkelt. Vi er laget av vann og kan overleve i lang, lang tid uten mat, men ikke uten vann. Vann renser kroppen, skyller vekk avfallstoffer og hjelper på fordøyelse, stofskifte og det meste. Hvis du ikke liker vann, prøv de utallige variantene av farris og Vicy nouvea - eller tilsette selv noen dråper sitron eller lime.
ragnalina Skrevet 11. mai 2003 #5 Skrevet 11. mai 2003 Det er kanskje gått litt over alle stövleskaft når man snakker om mengde vann, men 8 vannglass-regelen er vel ganske greit. Og det er klart, kroppen trenger væske, det behöver ikke nödvendigvis å være vann. Men kaffe og te regnes ikke, siden det er vanndrivende.
Gjest feather Skrevet 11. mai 2003 #6 Skrevet 11. mai 2003 Takk for svar Jeg har lest her inne på forumet at folk som f.eks slanker seg eller vil bli kvitt cellulitter anbefales å drikke mye vann. Hva om man f.eks drikker lightbrus isteden? Vil ikke det ha samme virkning? Eller må det være vann? Kanskje dumme spørsmål men.. :oops:
Gjest Brunhilde Skrevet 11. mai 2003 #7 Skrevet 11. mai 2003 Ulempen med lightbrus er jo at det er en del tilslsettingsstoffer i den. Dessuten kan den bidra til å øke både søthunger og sultfølelelse, fordi: Når du drikker lightbrus smaker det søtt. Dermed gir hjernen signal til bukspyttkjertelen om at den skal produsere insulin for å bryte ned "sukkeret" du har inntatt. Det som kommer ned i magen er IKKE sukker, dermed vil insulinet "gå til angrep" på blodsukkeret, som derved blir lavt. Når blodsukkeret blir lavt vil hjernen sende beskjed om at du er sulter, og så spiser du.... Det er med andre ord bedre å drikke vann.... En grei regel er at for hver kopp kaffe eller te du drikker skal du drikke minst et glass vann.
Tusenfryd Skrevet 11. mai 2003 #8 Skrevet 11. mai 2003 Ingenting kan erstatte et glass rent vann. I hvert fall ikke brus og kaffe...
Bradshaw Skrevet 12. mai 2003 #9 Skrevet 12. mai 2003 Jeg elsker vann... Drikker minst fire-fem liter om dagen :o Men hvis du ikke liker vann så er det jo som nevnt tidligere hundrevis av ting man kan gjøre for å "friske" det opp litt, ta en sitronskive, isbiter osv.. Det er foresten noe nytt som har kommet nå som skal gjøre springvannet bedre. det er en teposeaktig sak man legger oppi vannet, og etter et kvarters tid er vannet bedre i smak, tilført mineraler osv... Husker ikke helt hva det heter. Får ihvertfall kjøpt det på store treningsstudioer. Bradshaw
Gjest Lott@ Skrevet 12. mai 2003 #10 Skrevet 12. mai 2003 Jeg drikker ca. 2-3 liter hver dag. De dagene jeg trener drikker jeg mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå