Gjest litt frustrert akkurat nå... Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Hei:) Nå har jeg vært sykmeldt i snart 3 måneder, og skal begynne i ny jobb på mandag. Jeg har altså mottatt sykepenger i disse 3 månedene, og det har gått fint å klare seg på. Men nå har jeg imidlertid måttet flytte for meg selv, noe som innebærer at jeg har betalt et ganske høyt depositum, og husleie. Dette er ca 2 uker siden, og nå sitter jeg her og er helt blakk... Jeg får ikke sykepenger igjen før i slutten av neste uke, og da får jeg bare for 10 dager, og kommer til å være på ca 2500. Dette er den siste utbetalingen. Problemet er nå at jeg for det første ikke har penger å leve for fram til fredagen, da tenker jeg på penger til å kunne betale for buss til og fra jobb, og eventuelt litt mat. I tillegg får jeg ikke den første lønna mi før den 12. juni, pga at jeg begynner i jobben etter den 12. april, og slik er reglene. Da blir det andre problemet mitt hvordan jeg kan klare meg på 2500 kr til da, det er jo umulig...! Er det noen mulighet for at jeg kan få støtte fra sosialkontoret til noe av dette? Eventuelt å få en engangssum nå, slik at jeg kan klare meg iallfall til fredag(må jo komme meg på jobb og slikt..). Jeg har dessverre ingen jeg kan spørre om å låne penger hos. Noen som vet noe om dette som kan hjelpe meg litt? Jeg blir kjempetakknemlig for svar! P.S. Jeg har aldri tidligere mottatt noe hjelp fra sosialkontoret, kun sykepenger, så vet veldig lite om hvordan jeg skal gå fram for å få hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Gratulerer med ny jobb! Lurer på om du ikke kvalifiserer til nødlån eller hva det nå heter hos sosialkontoret. Men om ikke det går så får vi tenke kreativt her: Skal de 2500 også dekke husleie? Be om å få utsatt husleien for denne måneden. Ellers så kan det gå brukbart. 2500 til mat og buss på sparebluss går overraskende greit, så sant du ikke er helt skrapt for alt av større ting som vaskemidler, sjampo osv.
Sol79 Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Syns reglene om lønn virker noe spesielle. Går det an å be om forskudd?
Gjest gjest2 Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Syns reglene om lønn virker noe spesielle. Går det an å be om forskudd? Dette er ikke helt uvanlig, og er gjeldende i den kommunen jeg jobber. Aner ikke om jeg hadde fått forskudd.
Nabodama Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Du kommer sannsynligvis ikke til å FÅ penger på sosialkontoret, men det kan hende du får et lån. Dette fordi du trenger penger NÅ, men snart vil få lønn og fast inntekt igjen. Du har altså gode framtidsutsikter. Derfor burde du også se på andre muligheter. De fleste arbeidsgivere vil betale ut forskudd på lønn i slike tilfeller. Du vil nok også ha mulighet for å få kreditt i banken din.
Oliven Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Om du ikke har fått utbetalt feriepenger fra den forrige arbeidsplassen din kan du be om å få de utbetalt.
Gjest Cascabel Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Tror kanskje jeg ville satset på feirepengene ja. Men sosialen kan kanskje gi det et nødlån, jeg ville hverfall spurt.
Gjest ts.. Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Takk for svar! Når det gjelder å få forskudd på lønna, er det noe jeg kan sjekke opp med arbeidsgiver, om jeg kan få lønn den 12.mai istedenfor. Jobben er i staten, derfor sikkert de er litt firkantete, men hvis jeg forklarer situasjonen min så må det være en mulighet for at de forstår..? Men det største problemet er egentlig hvordan jeg skal klare meg frem til den 25.april, altså fredag, når jeg får sykepenger. Er nemlig helt blakk nå(..vet at det er utrolig dårlig planlegging, og trodde jeg hadde bedre oversikt over pengene, men tydeligvis ikke). Så du som nevnte dette med nødlån hos sosialen; går det rimelig fort å få dette, slik at jeg får utbetalt på dagen eller må jeg gjennom en lang søknadsprosess?(for det har jeg jo ikke tid til). Lurer også på om de kanskje har en ordning for de som trenger mye penger til depositum f.eks. mens man mottar sykepenger, slik at jeg kan få et lån for dette(etterbetalt da riktignok siden jeg allerede har betalt depositumet..)? Og til deg som nevnte dette med å få kreditt hos banken min, hva går dette ut på? Ar jeg får et lite lån der, som et forbrukslån, eller..? Må også nevnes at jeg har litt penger på BSU, nettopp startet å spare så har rundt 10 000. Kan de kreve at jeg åpner denne før jeg ev. får lån? Er litt bekymret for det, siden man bare kan åpne BSU-konto èn gang...
LilleMy28 Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Dersom BSU-pengene var satt inn før nyttår kan du ikke ta de ut da disse kun kan brukes til boligformål (boliglån)....
Gjest ts... Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Dersom BSU-pengene var satt inn før nyttår kan du ikke ta de ut da disse kun kan brukes til boligformål (boliglån).... Noen av pengene er satt inn etter nyttår. Betyr det at jeg kan ta ut de da? uten den konsekvensen at kontoen blir stengt liksom..?
Rosalie Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 BSU-penger satt inn etter nyttår kan tas ut uten skattemessige konsekvenser, ja.
The Kitten Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 Hei:) Nå har jeg vært sykmeldt i snart 3 måneder, og skal begynne i ny jobb på mandag. Jeg har altså mottatt sykepenger i disse 3 månedene, og det har gått fint å klare seg på. Men nå har jeg imidlertid måttet flytte for meg selv, noe som innebærer at jeg har betalt et ganske høyt depositum, og husleie. Dette er ca 2 uker siden, og nå sitter jeg her og er helt blakk... Jeg får ikke sykepenger igjen før i slutten av neste uke, og da får jeg bare for 10 dager, og kommer til å være på ca 2500. Dette er den siste utbetalingen. Problemet er nå at jeg for det første ikke har penger å leve for fram til fredagen, da tenker jeg på penger til å kunne betale for buss til og fra jobb, og eventuelt litt mat. I tillegg får jeg ikke den første lønna mi før den 12. juni, pga at jeg begynner i jobben etter den 12. april, og slik er reglene. Da blir det andre problemet mitt hvordan jeg kan klare meg på 2500 kr til da, det er jo umulig...! Er det noen mulighet for at jeg kan få støtte fra sosialkontoret til noe av dette? Eventuelt å få en engangssum nå, slik at jeg kan klare meg iallfall til fredag(må jo komme meg på jobb og slikt..). Jeg har dessverre ingen jeg kan spørre om å låne penger hos. Noen som vet noe om dette som kan hjelpe meg litt? Jeg blir kjempetakknemlig for svar! P.S. Jeg har aldri tidligere mottatt noe hjelp fra sosialkontoret, kun sykepenger, så vet veldig lite om hvordan jeg skal gå fram for å få hjelp. Jeg vet ikke hvordan det er med støtte fra sosialkontoret, men du kan forsøke å be om forskudd på lønn. Jeg skjønner at de kanskje ikke er så lett siden det er en ny jobb, men det kan funke. Lykke til i alle fall
The Kitten Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Dersom BSU-pengene var satt inn før nyttår kan du ikke ta de ut da disse kun kan brukes til boligformål (boliglån).... De kan vel tas ut? Det eneste er at de må skattes for, eller har jeg misforstått reglene?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #14 Skrevet 20. april 2008 dette mener jeg du bør klare å ordne opp i uten å blande inn sosialkontoret. Vedr pengebehovet i neste uke må du enten få låne av noen bekjente eller ta opp forbrukslån/kredittkortovertrekk. Du kan få forbrukslån uten å måtte stille noen sikkerhet. Renta er høy, men i situasjonen du er i er dette veldig lur ordning. Du trenger penger kjapt, og du skal betale tilbake raskt. Så ber du om forskudd på lønn. De fleste steder går dette greit, iallefall i en slik situasjon som du er i. Noen nevnte uttak av feriepenger, det er også en løsning, men da kan det jo hende du får pengeproblemer til sommeren igjen. Og så får du ta dette som en lærepenge ved at man må sette av litt penger på bankkonto som du kan bruke i slike tilfeller. Hvorfor har du feks satt av penger til en bundet bankkonto som BSU uten å ha noen annen buffer? Sosialen skal ikke trenge å betale deg penger siden du ikke klarer å disponere pengene dine. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #15 Skrevet 20. april 2008 Ta ut fra BSU'en din, du. Bare å ringe til banken og be om at det blir overført til brukskontoen din. Da har du pengene med engang. Så kan du heller sette inn igjen litt penger der når du får lønn.
Gjest Ballerina Skrevet 20. april 2008 #16 Skrevet 20. april 2008 (endret) Jeg manglet penger en gang jeg gikk og ventet på studielånet. Det var da snakk om en uke. Gikk i banken og fikk låne de pengene jeg trengte - fikk pengene på konto på dagen, og betalte dem tilbake uka etter Men dette var en gang jeg holdt på å skifte bank, så jeg hadde penger i den andre banken, men kunne av en eller annen merkelig grunn ikke bruke dem... Endret 20. april 2008 av Ballerina
Gjest Gjest-Olsen Skrevet 20. april 2008 #17 Skrevet 20. april 2008 Ingen kan nekte deg å søke om nødhjelp på sosialkontoret. Et søknadsskjema må fylles ut, gjerne et 4-siders skjema. Og hvis du skal begynne i ny jobb på mandag, har du kanskje ikke så lyst til å ta fri for å ordne med dokumentasjon til sosialstønad. Du må dokumentere hele økonomien din; alle utgiter og inntekter. Du har penger på en BSU-konto, og de pengene vil være nok til å gi avslag. Nå skal jo hver søknad behandles individuelt, men jeg vil ikke gi deg for mye forhåpninger om at det er mulig å få penger raskt på sosialkontoret i ditt tilfelle. Lov om sosiale tjenester sier at "alle andre muligheter skal være prøvd". Selv om det er surt å bruke disse pengene, er det penger du har tilgjengelig. Ikke regn med at sosialkontoret hiver seg rundt for å hurtigbehandle en søknad der en har tilgjengelige penger. Du får jo penger snart, så her er det å bruke fantasien: Kan du gå/sykle til jobb? Lån på dagen kan fås mange steder- til høy rente, riktignok. Din faste bank, kan de hjelpe deg med et lån fram til første lønning? Det burde være greit hvis du ellers har et ordnet forhold til banken. Låne av venner, familie, nabo,.....? Mulig få lønn før 12.juni? Jeg var i en liknende situasjon en gang. Da var det totalt umulig å få forskudd på lønn. Jeg fikk lønn over to måneder etter at jeg var begynt. Den gang ordnet det seg med banken. Og jeg samlet tomflasker.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #18 Skrevet 20. april 2008 Takk for svar! Når det gjelder å få forskudd på lønna, er det noe jeg kan sjekke opp med arbeidsgiver, om jeg kan få lønn den 12.mai istedenfor. Jobben er i staten, derfor sikkert de er litt firkantete, men hvis jeg forklarer situasjonen min så må det være en mulighet for at de forstår..? Synes det virker litt rart at du ikke får lønn før den 12.juni. Jeg begynte i staten i april og fikk da lønn 12.mai. Sikker på at det ikke er noen misforståelse ute og går?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #19 Skrevet 20. april 2008 Sjekk i hvert fall en gang til med lønningskontoret når du får din første lønn. Jeg husker at kommunen (og kanskje staten også) var utrolig sein med å betale ut første lønning, og man kan godt gå minst halvannen måned uten lønn - men jeg tror kanskje du vil få en halv lønning i mai. Uansett - spør. Og det går an å be om mer forskudd når du faktisk er nesten helt blakk. Jeg hadde en kollega i en kommunal sommerjobb som var totalt blakk etter samlivsbrudd, arbeidsledighet etc da hun begynte i jobben, og hun fikk et forskudd. Det går også an å få lån av arbeidsgiver, jeg vet riktignok ikke hvordan det er i en så fersk jobb, men det er verdt å undersøke og sikkert mer gunstige betingelser enn et forbrukslån. Når det gjelder BSU kan du ta ut penger både fra i fjor og i år, men om du tar ut de fra i fjor vil du måtte tilbakebetale det du har hatt av skattefordeler. Så det er ikke spesielt gunstig å bruke disse pengene (fra i fjor) om du ikke må, men det blir evt en vurderingssak om sosialkontoret vil gi deg nødhjelp eller nødlån så lenge du faktisk har sparepenger. I mange tilfelle vil du nok ikke få hjelp før du har brukt opp sparepengene, samtidig kan det hende de på kontoret har mulighet til å vise skjønn ved så kortvarig hjelp og evt lån, det vet jeg ikke. Men jeg ville definitivt hørt med arbeidsgiver først hvilke muligheter du har for å få utbetalt lønn tidligere. Når det gjelder forbrukslån, kredittkortbruk o.l så er det vel ikke alle som har den muligheten. Selv hører jeg til den ufrivillig beskyttede delen av befolkningen som IKKE får tilbud om kredittkort og slikt fordi jeg ikke har fast jobb (er selvstendig). Dessuten kan det fort bli et etterslep pga høye renter, men regn på det og se om det er en overlevbar mulighet dersom du holder utgiftene på et minimum. Uansett hvordan du ordner deg er det nok lurt å ta i mot så lite lån eller forskudd som mulig, for å komme ovenpå igjen innen rimelig tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå