Gå til innhold

Hvor lang (eller kort) bør en tale være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang er en passe bryllupstale? Jeg er forlover (og søster).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2-3 minutter - hvis du da ikke er en veldig dyktig og underholdende taler.

Skrevet

Hvor dyktig jeg er kan diskuteres, men talen er på rim så den er ikke av de tyngste hvertfall.

Skrevet
Hvor dyktig jeg er kan diskuteres, men talen er på rim så den er ikke av de tyngste hvertfall.

Ok, men pass deg uansett så den ikke blir for lang. Taler på rim kan bli veldig kjedelig. Jeg mener uansett at 2-3 minutter er lenge nok.

Min forlover holdt en tale på rim. Den var skrevet av en profesjonell taleskriver, men akk så kjedelig.

Skrevet

Denne blir ikke noe kjedeligere enn en vanlig tale. De talene jeg har hørt på rim før har vært mye bedre enn de "vanlige" Kanskje forloveren din bare hadde uflaks?

Skrevet
Denne blir ikke noe kjedeligere enn en vanlig tale. De talene jeg har hørt på rim før har vært mye bedre enn de "vanlige" Kanskje forloveren din bare hadde uflaks?
Nei, jeg tror ikke hun hadde uflaks - men det er vel sikkert snakk om smak og behag.

Virker som om du har bestemt deg for å ha en mye lengre tale enn 2-3 minutter. ;)

Dessuten så stiller en tale på rim større krav til fremførelse enn en vanlig tale, både når det gjelder flyt og tonesetting - men det vet du sikkert. Min forlover leste opp fra et ark uten å ha særlig peiling på innlevelse og presentasjon, og det gjorde sikekrt sitt.

Men som nevnt, kan du holde tale så blir den bra selv om den er på rim og litt lang. Er du ikke særlig dyktig bør du begrense deg. Selv om ens dyktighet kan diskuteres, så er det vel å vente at voksne mennesker har en viss anelse om egne evner?

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe særlig mer enn 5 minutter, men to-tre blir for kort (tror jeg) da får jeg såvidt bare start og avsluttet.

Å bare lese den rett opp blir kjedelig ja, jeg har planer om å øve så mye jeg rekker på forhånd. Den krever endel innlevelse innimellom, men det ser jeg jo når jeg skriver. Jeg tror det er lettere å lese en tale man har skrevet selv enn en som har blitt skrevet for deg.

Jeg er ikke redd for å snakke i forsamlinger, det hjelper jo :)

Skrevet
Å bare lese den rett opp blir kjedelig ja, jeg har planer om å øve så mye jeg rekker på forhånd.

Det er bra! I et bryllup jeg var i en gang, skulle en veldig nervøs og uforberedt forlover holde tale. Den begynte slik: "Tusen takk for at jeg fikk være forlover for deg... (ned i lomma for å hente jukselappen, rasle og bla i papirer, kremte nervøst, på med briller, lese)... Vidar!" :ler:

Skrevet
:ler: bruden er søsteren min så jeg håper jeg husker navnet hennes.
Skrevet

Fem minutter??

Det er altfor, altfor langt.

Hjelpe meg. :ler:

Forsøk selv å høre på noe over en periode på fem minutter, så ser du hvor lenge det er. Legg til at du antageligvis har mat på tallerkenen som du også gjerne vil spise opp.

Og du får sagt mye på 2-3 minutter. Hvis du selv mener du da bare så vidt får startet og avsluttet talen på den tiden vil jeg anbefale deg å få hjelp til å skrive den - for da blir det iallefall verdens kjedeligste tale.

Skrevet

Jeg signerer at totalttiden ikke bør overstige 2-3 minutter, og da bør den også være litt underholdende. Det er ikke morsomt å sitte der og være sulten og se på at maten blir kald eller isen smelter...

Men må dessverre innrømme at jeg blir litt skeptisk til taler på rim, da føler jeg at det nesten må være enda kortere, ellers kan det lett blir litt teit.... Beklager, men jeg kjenner jeg krymper meg litt...

Skrevet

:ler: jeg tror jeg trodde jeg hadde skrevet mer enn jeg har. Leste gjennom nå og den er nok ikke mer enn tre minutter.

Jeg synes taler på rim er mye morsommere enn vanlige taler. Kan ikke fordra sanger, og krymper meg når de kommer på bordet. Vi er forskjellige og takk og pris for det ;)

Skrevet
Jeg synes taler på rim er mye morsommere enn vanlige taler.

Men du taler vel ikke for deg selv?

Jeg har aldri hørt noen si at en tale på rim har vært fin - tvert om. Dvs, de sier det jo til den som har holdt talen, men hvilken verdi har det hvis det ikke er ærlig ment?

Uansett er det positivt at talen ikke blir lenger enn 3 minutter, selv om det er for langt for en tale på rim.

Hjemmesnekra tale på rim er en lidelse. ;)

Skrevet

Jeg synes at taler på rim burde være noe kortere enn andre taler.

For at man skal få noe ut av en slik tale kreves det at man følger med hele tiden. En vanlig tale kan man drifte litt ut og inn av uten å miste alt for mye av poenget.

3 minutter er maks. Og det er essensielt at du er godt forberedt! Men det virker det jo som du er!

Lykke til :)

Skrevet

Det spørs hvor flink du er til å holde tale :)

Jeg synes det er en selvfølge at toastmasteren følger med slik at talene ikke blir holdt mens alle fortsatt har mat på tallerkenen..

Skrevet

Hvis talen din er tre minutter og morsom, så høres det jo ypperlig ut. Men den trenger overhodet ikke være lenger heller ;)

Skrevet

Jeg har snakket med bruden og lest litt av talen for et par av gjestene. De likte den veldig godt :)

Skrevet
Jeg har snakket med bruden og lest litt av talen for et par av gjestene. De likte den veldig godt :)

Så fint.

Skal jeg være ærlig, så forstår jeg i grunnen ikke hvorfor du startet denne tråden. Virket som om du hadde en helt klar formening fra første stund, og stod klar med alle argumentene dine i fall noen skulle være uenig. ;)

Skrevet

Jeg spurte om lengden på talen jeg, ikke noe annet ;) og jeg fikk svar på det jeg lurte på.

Gjest Gjest_lone_*
Skrevet

oi, 2-3 minutt, det er jo kjempekort! Men er enig at man skal tilpasse taletid etter egne taleevner. Er man ikke noe flink taler så er det sikkert greit å ikke dra det lengre ut. Men er du dyktig, og veksler mellom vitiigheter og rørende saker er 6-8 null stress! Var i et bryllup hvor forloveren til brudgommen snakket i 17 minutter, og det var en utrolig vittig og bra tale, og tenkte ikke over tiden før jeg kikket på opptak, med minuttteller nedi hjørnet. Men blir jo problemataisk å avvikle middag innen rimelig tid, dersom man har for mange gode talere i forsamlingen..

Rim kan være veldig flott og vittig, så lenge man får fomidlet det man vil, uten at det blir for mange drøye nødrim.. Når det klinger er det en vittig og fin effekt med rim. 3 Minuttter høres flott ut for Rim synes jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...