audigirl Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Min venninne skal gifte seg og jeg har fått i oppgave å være litt ”bryllupsplanlegger”. Jeg skal i tillegg være en av to forlovere og ønsker virkelig å bidra til at denne dagen blir spesiell og minnerik for både brudepar og gjester. Selve vielsen finner sted i kirken, ellers ønsker brudeparet seg en mest mulig utradisjonell bryllupsfest. Jeg håper derfor at noen kan komme med gode tips og råd om hvordan dette ønsket kan etterkommes. Så langt vet jeg at min venninne skal ha rød brudekjole og at de ønsker ett svart/hvitt tema under selve bryllupsfesten. Jeg trenger tips ang. mat/kaker, drikke, pynt av lokalet, litt opplegg/underholdning for kvelden (må være uten ”leker”), musikk og ellers det meste. Brudeparet ønsker heller ikke de tradisjonelle sangene/talene - hva kan jeg finne på i stedet? Er det greit med bryllupsfest der ingen får lov til å holde tale? Kan man ha festen uten toastmaster? Uten den "obligatoriske" brudevalsen? Jeg tar i mot små og store tips, råd og erfaringer med stor takk
Krisp Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 Oi, dette hørtes ut som en liten utfordring, ja...
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #3 Skrevet 19. april 2008 Hehe, nei minte ikke mye om noe tradisjonelt bryllup nei Men siden det er svart/hvitt-tema, bør alle kvinnene komme iført hvit kjole, og mennene i sort dress. Ikke vanlig at en skal gå i hvit kjole i et bryllup da, men.. Hva med hvite duker, sorte tallerkener(kanskje med hvitt mønster på)? Siden bruden har på seg rød kjole, vil hun skille seg særlig ut i alt det svart/hvite. Hva med å ha sorte løpere på bordene, på disse settes blomsteroppsatser med bare hvite roser/blomster på, og midt i oppsatsen ha en enkelt dyprød rose? Brudgommen burde absolutt ha noe rødt på seg, som matcher bruden. Rød rose i overlommen, eller rød vest med sort mønster? Får bare gi meg, ideene tar jo helt av
Gjest Pet Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Siden de skal ha svart/hvitt som tema, kan du jo finne inspirasjon i gamle stumfilmer? I stedet for taler, kan du da ha en lysbildeframvisning eller film med en blanding av skrift og bilder/film av paret med stumfilmpianomusikk til? Bordkort og invitasjoner kan jo også lages slik som "teksten" på stumfilmer presenteres (Heter det noe? Finner ikke ordet, men du skjønner nok hva jeg mener.). Mye å spinne videre på her!
Nelle Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Hørtes gøy ut! Jeg har ikke så veldig mange forslag og innspill å komme med, men: Det er absolutt lov å arrangere bryllup helt uten tradisjonelle sanger og taler. Jeg var gjest i et bryllup en gang hvor brudeparet hadde gitt beskjed på forhånd om at de ikke ønsket sanger. De hadde riktignok taler, men det er helt ok å gi beskjed om at man ikke ønsker dette heller.
audigirl Skrevet 24. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2008 Tusen takk for gode tips så langt - setter stor pris på at dere tar dere tid til å hjelpe meg med gode ideer. Nå kan jeg lettere se for meg både pynting av lokalet og en brudgom med noe rødt som matcher bruden. God ide! Også bra å høre at det er greit med bryllup uten taler/sanger. Dette er kanskje brudeparets største ønske for den store dagen. Jeg tar fremdeles imot tips om opplegg/underholdning for kvelden eller andre kreative ting dere måtte komme på . Til slutt lurer jeg veldig på om det kan bli litt kaotisk uten en toastmaster? Selv ser jeg for meg at dette kan fungere bra nettopp pga null taler/sanger. Hva tror dere?
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2008 #7 Skrevet 25. april 2008 Jeg ser ikke helt hva en toastmaster hadde gjort siden talene og program uteblir. Jeg får følelse av at bruparet ønsker et avslappet feiring uten faste rammen. Da foreslår jeg buffe-bord der gjestene henter selv maten. Da får folk beveget seg litt og snakket med hverandre.
Gjest Grafica Skrevet 25. april 2008 #8 Skrevet 25. april 2008 (endret) Å, det hørtes skikkelig kult ut! Jeg blir alltid glad av å se at noen faktisk tørr å gjøre det annerledes... Nelliker kan farges sorte, såvidt jeg vet, så det er en tenke til blomsteroppsats. Kanskje brudgommen kan ha rød skjorte? Om dere finner en skjorte som er i ca samme rødfargen, såklart. Ikke noe fint om en av dem har dyp rødt og den andre klar rød. Jeg syntes også at buffet hørtes bra ut, mer uhøytidelig og større mulighet for gjestene å sosialesere. Hva med at bryllupskaken er mørk, mørk sjokolade? Og kanskje med hvit pynt. Eller noe slikt som disse: http://www.eandhcatering.com/portfolio/images/HPIM0222.JPG http://farm1.static.flickr.com/40/78374814_f7267cfb22.jpg http://www.aboutthecake.com/169c5dea0.jpg forslag til invitasjoner/bordkort http://www.ladylumberjack.ca/images/title-card-example-2.jpg http://www.ladylumberjack.ca/images/title-card-example-1.jpg http://www.cinemastrikesback.com/news/film...u/titlecard.jpg Ellers syntes jeg ideen med dresscode svart/hvitt var spennende, men kanskje tillate at damene kommer i sorte kjoler og mennene i hvit dress, også. Altså bare dresscode black and white (kanskje skrive en liten forklaring f.eks). Endret 25. april 2008 av Grafica
Gjest Gjest_msplum_* Skrevet 26. april 2008 #9 Skrevet 26. april 2008 Man kan jo ha en "toastmaster" som bare sørger for selve gjennomføringen av festen. En toastmaster kan gjøre mye mer enn å bare introdusere taler og sanger. I stedet for taler og sanger kan man jo også lage små sketsjer som har utgangspunkt i brudeparets tid sammen. Ideen om en stumfilm var også kul!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #10 Skrevet 27. april 2008 Vet ikke om dette er en god ide`, men.... Om de ikke vil ha taler så kunne du kanskje ha kjøpt inn en bok som kunne blitt sendt rundt til gjestene føre bryllupet (om det ikke er for mange gjester da), slik att de som vil kan skrive ned noen ord/hilsen. Eller att den ligger framme på et bord under bryllupet. For det er jo ikke alt som er like kjekt å få lest opp i en tale foran alle gjestene, blir litt mer direkte til brudeparet og privat. Brudeparet kan da lese hilsener i fred og ro etter bryllupet!!
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #11 Skrevet 27. april 2008 Vet ikke om dette er en god ide`, men.... Om de ikke vil ha taler så kunne du kanskje ha kjøpt inn en bok som kunne blitt sendt rundt til gjestene føre bryllupet (om det ikke er for mange gjester da), slik att de som vil kan skrive ned noen ord/hilsen. Eller att den ligger framme på et bord under bryllupet. For det er jo ikke alt som er like kjekt å få lest opp i en tale foran alle gjestene, blir litt mer direkte til brudeparet og privat. Brudeparet kan da lese hilsener i fred og ro etter bryllupet!! Vi hadde en form for gjestebok som lå ved gavebordet, men som endte opp med å bli sendt rundt med desserten. Her kunne de som ville (også siden vi hadde minimum med taler) skrive ned et par ord. Dette var noe vi saatt veldig pris på, og jeg tror det også var kjekkt for dem som skrev å få gi oss en liten lykkeønskning. Da har vi en ekstra personlig hilsen fra flere av gjestene, som jeg limer inn i et album sammen med bilder fra bryllupet. Jeg likte tanken om lysbildefremvisning. Det er sikkert mange muligheter for å gjøre dette enkelt i Powe point, med et stilig gameldags desing. I den nye office pakken er det også veldig enkelt å redigere fargen på bilder etc, for å få et mer gammeldags preg på dem også. Og så kan festen ha bare 50-talls musikk feks. Veldig kjekkt å danse til. Man behøver på ingen måte å ha brudevals, eller dans i det hele tatt. Selv danset vi swing som vår dans for å åpne dansegulvet. Men allt det tradisjonelle med vals, taler og sanger er ikke noe som i dag er åpkrevd, og det er mange som ikke forventer dette heller. Folk vil feire paret og ha en fest. Dersom de ikke ønsker taler ville jeg foreslått buffet til mat, da dette ikke skaper den samme "stive" stemningen rundt bordet. Jeg ville også, om det er mulig i lokalet, foreslått mindre bord, gjerne runde da også dette ikke skaper den samme tradisjonelle stemningen som hesteskooppsettet. Jeg tenker også at om man ikke har så veldig mange gjester, så er det enklere å gå til et vellyket utradisjonellt bryllup, fordi da stemningen blir en annen og man får mer nærhet som brudepar til gjesene som kompanserer for all den andre "underholsningen" som mange av de tradisjonelle formalitetene egentlig er. Det å også ha en del unge mennesker, som drar litt mer i gang en uformell stemning hjelper veldig på(snakker av erfaring her). Den litt eldre generasjonen lar seg lettere rive med da, siden de ikke må stå for dette selv. Egentlig er man fritt til å gjøre akkurat hva man vil, og kan droppe alle former for tradisjoner og lage en mer vanlig fest. Men det er klart å komme på ideene er ikke like lett;)
minemor Skrevet 27. april 2008 #12 Skrevet 27. april 2008 Kanskje ikke så utradisjonelt... D høres akkurat ut som vårt bryllup;) Rødt, hvitt og svart.... Artig;)
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 Idé om stumfilm/film i svart/hvitt er bra - kanskje det går ann å intervjue "de nærmeste" gjestene - eller få dem til å vise ting som er spesielle osv på forhånd? Du kan sørge for å redigere alt sammen til en film som kan vises på storskjerm. Da har gjestene mulighet til å kompansere for tale + at du kan sørge for at det ikke blir for "taleaktig" og langdrygt.. Eventuelt kan lokalet pyntes med forstørrelser av svart/hvite bilder som du har samlet inn fra gjestene - bilder fra livet til brudeparet ol. Jeg vet ikke, men når jeg så for meg hvitt/svart/rødt bryllup tenkte jeg at det også burde vært en form for underholdning - ala sirkus/flammesluker/magedanser/sjonglør - men vet ikke om det bare blir helt cheesy. Synes buffet er en veldig god idé, evnt taps-buffet! Kan jo kjøre utdrag fra fargetemaet der også! Toastmaster trenger du vel ikke - men en som har oversikt over alt som skal skje til en hver tid - uten at han/hun nødvendigvis trenger å annonsere det høyt..
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 Jeg synes det var mange gode forslag her. Men det med å diktere hvilke farger gjestene har lov til å ha på seg er jeg veldig imot... De som ikke har penkjoler i svart/hvitt må jo da kjøpe seg noe helt nytt, og om de ikke liker svart/hvitt, så blir det jo et helt nytt plagg de bruker én gang.. Jeg ser helt forjævlig ut i hvitt (ser helt rosa ut i fjeset, blodskutt ut i øynene, og tennene blir veldig veldig gule..), så jeg hadde blitt irritert om jeg "måtte" stille i hvitt for å få være med i bryllupet.. Jeg liker godt svart, og pleier som regel gå i svart kjole i fine selskaper. Men det er jo mange som verken liker svart eller hvitt.. Husk: gjestene er -ikke- kulisser som er der for at bryllupet skal -se- pent ut.. det er bedre med et bryllup hvor alle trives enn et bryllup som "ser pent" ut, men hvor gjestene føler seg ukomfortable.. Hehe, jeg hadde likt et bryllup uten sanger og taler.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #15 Skrevet 13. mai 2008 Kanskje ikke så utradisjonelt... D høres akkurat ut som vårt bryllup;) Rødt, hvitt og svart.... Artig;) Hei minemor Så festlig at du skal ha/ har hatt utradisjonelt bryllup. Dette tenkte jeg også på, men skal ikke gifte meg før 2010. Har du noen gode tips å komme med? Jeg tenker også å har rødt, hvitt og svart
Saeria Skrevet 13. mai 2008 #16 Skrevet 13. mai 2008 Av blomster kan dere jo høre om det er mulig å få tak i black bacarra roser. De er dyp røde og heller mot sort. Se her: http://image62.webshots.com/462/4/87/65/28...70bfsYwG_fs.jpg Noen er lysere også som denne: http://www.fiftyflowers.com/site_files/Fif...ed_Rose_150.jpg
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 13. mai 2008 #17 Skrevet 13. mai 2008 MAnge fine ideer, men er det ikke noen som har noe mer utradisjonelle ideer enn å kutte ut taler og sanger? Runde bord, og div. fargegreier er jo strengt tatt ikke så veldig uvanlig.. Jeg kunne tenke meg å høre hvor mange gjester dere ser for dere? Det har mye og si for hvilke muligheter man har. Er det mange gjester, så bør dere nok satse på å ha en fest-dirigent, trenger ikke kalle det toastmaster om man ikke vil Det kan jo en av forloverene være, siden det er to, om dere ikke ønsker å dra inn så mange flere i planleggingen. For buffet er jo en god ide for å få en mer uformell stemning, men kjekt å ha noen som dirigerer litt slik at det blir en nogelunde køavvikling rundt buffetbordet og om man skal ta fellesbilder eller noe slikt, er det kjekt å ha noen som drar det i gang.. Store bryllup tror jeg har lett for å bli noenlunde tradisjonelle fordi det er vanskelig å få til veldig orginale ting når man skal organisere mange mennesker i ulike aldersgrupper. Hva slags folk er brudeparet da? urbane eller friluftsaktige.. Er jo gøy å bli inspirert av noe som kjennetegner paret da.. Ikke bare velge tema som i "for better or worse" oi dette ble både langt og rotete.. sorry folkens..
audigirl Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 14. mai 2008 Veldig gøy å komme hjem fra ferie for så å finne mange nye tips i tråden. Tusen takk til dere alle, særlig til grafica for gode linker med stilige kaker i de riktige fargene. Tar også med meg ideene om gjestebok og fargede blomster. Dere hjelper meg godt på vei i planleggingen alle sammen. Kan videre opplyse om at brudeparet er i 35 års alderen - begge gifter seg for første gang. De har tilsammen 4 barn i alderen 5-15 år. Det er urbane folk som begge er veldig bilinteresserte. På festen deltar i hovedsak gode venner av brudeparet, i tillegg til nærmeste familie. Jeg er litt usikker på hvor mange gjester det blir, men tror de ønsker ett forholdsvis lite bryllup uten alt for mange gjester.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #19 Skrevet 14. mai 2008 Da er det jo mulig å utnytte bilinteressen litt - ikke i den form av utprinta bilder fra nettet av den nyeste og flotteste bilen som er, men kanskje noen gode, gamle sort-hvitt bilder av gamle kule biler? disse kan jo være pynt på bordene. Jeg vil, etter en erfaring som toastmaster i min søsters bryllup, anbefale en toastmaster. Det trenger ikke være en "festlig" gammel mann med dårlige vitser (jeg var selv 17 år, og ikke god på dårlige grisevitser), men bare en som styrer det hele. Det er liksom alltid en som må si "nå setter vi oss til bords, værsegod forsyn dere" uten at det hele blir veldig dårlig organisert. Hva med å legge et lite hefte på hver plass, med litt praktisk info om bryllupet - om at brudeparet ikke ønsker taler osv. Da er det jo enklere å få det respektert? Kanskje med noen bilder, noe alle samlere kan ta med seg hjem? Og en ting som jeg vet flere har satt pris på i bryllup: bak i sangheftet /infoheftet står en liste over hvem som er der og hvilken relasjon de har til brudeparet. I forhold til blomster, kan man kanskje kjøpe hvite blomster, lave sorte skåler - klyppe av kun blomsten å la de flyte oppi?
Gjest Grafica Skrevet 14. mai 2008 #20 Skrevet 14. mai 2008 Bare hyggelig audigirl! Fikk selv spennende tanker i hodet av denne tråden ^^ Hvis de er bilinteresserte, så er det en kul detalj å leie/låne en veteranbil som kjører dem til og fra bryllupet. Greit, det er ikke sååå utradisjonelt, men det er fryktelig kult.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå