Gjest Madre Mia Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Med fare for å bli kalt for dyreplager, inkompetent katteeier og uskikket til å ha dyr som mange som poster her blir kalt for den minste ting, vil jeg likevel høre med dere om noen har erfaring med redde katter. Mons er 8 mnd og har i de siste mnd blitt veldig redd og sky. Han piler bort og gjemmer seg når det kommer andre folk i huset en oss. Hans søster som er like gammel, oppfører seg helt motsatt. Hun er veldig sosial og er med på alt. Mons er ellers veldig kjælen og kan ligge i timesvis med deg i sofaen, for plutselig å pile og gjemme seg om det kommer en fremmed lyd. Nå har han nylig blitt kastrert og er sikkert derfor ekstra sky, men jeg lurer på om noen katter bare er sånn pysete. Det er første gang jeg har eid en sånn pysekatt, men jeg har sett andre pysekatter hos venner. Veterinæren fant ingen feil på katta.
Gjest Pet Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 Min katt er også sånn. Løper og gjemmer seg når det ringer på døra. Når vi har besøk, kan hun til nød sitte i den ande enden av stua og se på dem. Ellers er hun tøff og glad og leken, men altså ikke særlig glad i fremmede mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #3 Skrevet 19. april 2008 Med fare for å bli kalt for dyreplager, inkompetent katteeier og uskikket til å ha dyr som mange som poster her blir kalt for den minste ting Hvor finner du mange poster hvor folk sier dette?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Det er mange som har sendt innlegg i kjæledyrtråden som er blitt kalt for dette. Se bare under tråden om hun som blir gal av at pus vekker henne om natten. Og det er bare en av mange.
Gjest _Hufsa_ Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Har han alltid vært litt sky og redd av seg eller har han bare vært det nå i det siste? Kanskje har han opplevd noe som har skremt ham? Et barn som har vært voldsom mot ham eller rett og slett noe ute som du ikke har oversikt over?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 Har ikke sett noen bli kalt for dyreplagere eller inkompetente katteeiere i den tråden. Heller ikke i andre tråder.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 Noen mennesker skulle ikke hatt lov til å hatt dyr. Burde heller skaffet seg en teddybjørn, så kunne dere har stelt med den og tatt den med på teddybjørnutstillinger sammen med andre mennesker som heller ikke burde ha dyr. Katter er dyr!! Når man omtaler en katt som babyen sin - da må man mangle noe. Å holde innekatt er i seg selv ille, at man i tillegg velger å ikke la den ha selskap av en annen katt er dyremishandling. Stakkar katt. Dette feks. En av mange. Men det var jo ikke det denne tråden handler om.
Gjest Infralove Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Eg er ingen ekspert på sånt, men. Det kan virke som om det er noko som har skremt han, ja. Om oppførselen hans har blitt slik så plutseleg. Kanskje det skjedde noko på dyreklinikken, til dømes. En hund som var litt ivrig eller noko. Det går ikkje an å vite. Men eg trur du skal ta tida til hjelp. La han gøyme seg om han vil, og ikkje mas på han. (Ikkje at eg trur du gjer det). Om du vil prøve å jobbe aktivt med å gjere han meir "utadvendt", så går det jo an å benytte klikketrening. Eg trur at katter generelt blir meir nysgjerrige og leikne om dei blir klikketrent. Men det er berre noko eg trur, då. Forresten, går det an at katter blir meir nervøse etter kastrering? Det har eg nemleg ikkje høyrt noko om. Eg har høyrt at dei blir meir latne, kosete og kanskje litt tjukkare, men ikkje at dei kan blir meir engstelege.
Gjest Madre Mia Skrevet 19. april 2008 #9 Skrevet 19. april 2008 Eg er ingen ekspert på sånt, men. Det kan virke som om det er noko som har skremt han, ja. Om oppførselen hans har blitt slik så plutseleg. Kanskje det skjedde noko på dyreklinikken, til dømes. En hund som var litt ivrig eller noko. Det går ikkje an å vite. Men eg trur du skal ta tida til hjelp. La han gøyme seg om han vil, og ikkje mas på han. (Ikkje at eg trur du gjer det). Forresten, går det an at katter blir meir nervøse etter kastrering? Det har eg nemleg ikkje høyrt noko om. Eg har høyrt at dei blir meir latne, kosete og kanskje litt tjukkare, men ikkje at dei kan blir meir engstelege. Nervøsiteten kom ikke plutselig, men gradvis fra ca 5 mnd alderen. Synes det ble verre etter at den fullvoksne hannkatta på nabogården la sin elsk på hokatta vår og patruljerte rundt huset her daglig og markerte. Da ville Mons ut hele tiden eller gjemme seg i kjelleren. Han ble veldig nervøs av den hannkatta. Nå er de begge nylig blitt sterilisert og forhåpentligvis senker freden seg over gården igjen... Men jeg synes litt synd på dyret som skal gå rundt og være engstelig straks det dukker opp noe uvanlig. får vel bare ta tiden til hjelp og kose mye med ham og snike til ham en godbit nå og da. Kanskje det hjelper.
Tabris Skrevet 19. april 2008 #10 Skrevet 19. april 2008 Slik var min katt også. Hun var sosial når hun var liten, men ble etterhvert mer og mer sky. Etter som hun ble skikkelig voksen, har det ikke vært mulig for andre enn meg - og kanskje en eller to andre - å i det hele tatt komme nær nok til å ta på henne. I dag er hun snart elleve år gammel og er likedan, bare tryggere på oss med årene.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #11 Skrevet 19. april 2008 Dette feks. En av mange. Men det var jo ikke det denne tråden handler om. Ett av mange? Jeg tror ikke du vil finne så mange som du påstår.
Gjest Infralove Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 (endret) (Fordi at mange av innlegga blir sletta). TS; Då kan det jo hende at den katten har bølla med din, ja. Får håpe det ordnar seg no då. Eg har sjølv hatt ein kattunge som vart født ute på ein gard. Den var kjemperedd for alt då eg fekk den. No har den runda året og er ikkje redd lenger. Den er berre litt nervøs rundt framande. Derfor eg trur nok kanskje katten din vil bli betre etter kvart. =) Endret 20. april 2008 av Infralove
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå