Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 http://www.nordlys.no/nyheter/article3485493.ece En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Hurtigruten blant 1000 personer, viser at 14 prosent av folk i Oslo sier seg enige i at det bor isbjørn i Nord-Norge, mens fem prosent ikke er helt sikre. Hvordan er det mulig? Trodde alle visste at det ikke var isbjørn i Norge, jeg. Også synes jeg det er litt rart å tenke på at dette søte dyret er et av verdens faligste http://multimedia.api.no/www.nordlys.no/dy...rn_1843861m.jpg
Gjest Madre Mia Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 Her var det en del misforståelser. Benevnelsen "Nordlendinger" er først og fremst en benevnelse på folk fra Nordland fylke, men brukes i utstrakt betydning om folk fra Nord-Norge. Jovisst finnes det isbjørner i Norge, på Svalbard. Det er mange som tror at pingviner bor på Nordpolen og er kompisene til eskimoene (som forøvrig benevnes som Inuitter)
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #3 Skrevet 19. april 2008 Her var det en del misforståelser. Benevnelsen "Nordlendinger" er først og fremst en benevnelse på folk fra Nordland fylke, men brukes i utstrakt betydning om folk fra Nord-Norge. Jovisst finnes det isbjørner i Norge, på Svalbard. Det er mange som tror at pingviner bor på Nordpolen og er kompisene til eskimoene (som forøvrig benevnes som Inuitter) Ja, men svalbard er ikke i Norge. Det hører bare til. Er det ikke sånn?
Amalie_85 Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Det her forundrer meg ikke i det hele tatt. Da jeg flyttet fra tromsø til sør i norge møtte jeg på en som var ille til å skulle "mobbe" meg hele tiden, var helt merkelige ting han kunne tulle med. Og en gang så var det noe om farge tv, men sånt hadde vel ikke jeg sett før. Og da var jeg så lei så jeg svarte at jeg faktisk ikke hatt sett det før, og at vi hadde sveivetlf så vi ringte inn til en sentral og så ble satt over dit vi skulle. Så går det isbkjørner rundt i gata, så vi ble alltid henta utenfor hjemme vårt med skolebuss for å være på den sikre siden. Han lo av dette, men senere samme kveld drar han meg til siden og spørr, "det du sa i ste om isbjørner, det var bare tull?" Nei, sier jeg, det er isbjørner der. Åja, det viste jeg ikke sier han og går
Gjest Sorte Orm Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Ja, men svalbard er ikke i Norge. Det hører bare til. Er det ikke sånn? Svaldbard er ikke i Norge det er riktig men det er Norge man kan vel si det er en slags koloni...
estrella Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 http://www.nordlys.no/nyheter/article3485493.ece En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Hurtigruten blant 1000 personer, viser at 14 prosent av folk i Oslo sier seg enige i at det bor isbjørn i Nord-Norge, mens fem prosent ikke er helt sikre. Hvordan er det mulig? Trodde alle visste at det ikke var isbjørn i Norge, jeg. Også synes jeg det er litt rart å tenke på at dette søte dyret er et av verdens faligste http://multimedia.api.no/www.nordlys.no/dy...rn_1843861m.jpg Så tror også de fleste at samene kun bor i Nord-Norge..og ikke at største andelen av samene i Norge bor i Oslo. Men det tok også tid før jeg lærte hvorfor isbjørnene ikke spiser pingvinene Det lærte jeg i år Men den morsomste "feilen" er vel den gangen en fra Australia spurte meg om hvor mange reinsdyr hver familie hadde i gjennomsnitt i Norge.. Joda, vi har 120 sånn vanligvis, men akkuratt nå er det slakteperiode!
Gjest Elfrida Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Det er jo enda rarere at 11 % av norlendingene selv tror det er isbjørn i Nord-Norge. Det får meg til å lure på hvordan spørsmålet var formulert.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Jeg er også fra Nor-Norge, men bor noe lengre sør. Det forundrer meg at mange kan få det nesten til å høres ut som det er en annen verden lenger nordover. Men jeg er ikke fra så langt opp i Nor-Norge, men jeg kan treffe på folk som skal være morsomme, å da prater de finnmarksdialekt, snakker om samer osv, å er så morsomme liksom. Det de ikke helt tenker på er at der jeg kommer fra å til finnmark, så er det like langt som fra Trondheim til Oslo, hvist jeg minner dem på det så blir de betenkt. Det blir like dumt som om jeg skulle reise til Trondheim å snakke Oslo dialekt for å herme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå