gard Skrevet 19. april 2008 #1 Del Skrevet 19. april 2008 Hei Jeg mistet kniven min i gulvet her om dagen og spissen knakk så nå må jeg ha en ny en. Det er nok å velge blant...fra de billigst på OBS til dyre på diverse kjøkkenbutikker. Men hva bør jeg tenke på? Er det best å kjøpe en billig som jeg kan erstatte med en ny om et par år? Eller en dyr som jeg kan ha over lengre tid? Jeg lager en del mat forrsten så kniven er ganske mye brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hyggelig Skrevet 19. april 2008 #2 Del Skrevet 19. april 2008 jeg vil absolutt anbefale victorinox-knivene. de er dyrere enn de på obs,men varer "for alltid" og kutter gjennom det meste. i løpet av de siste årene har jeg gitt slike kniver i gave til både mor,far og bestemor- og alle har vært strålende fornøyde. akkurat nå ønsker jeg meg en victorinoxkniv med "rugler" på sidene, slik at poteter osv ikke henger seg fast når man skjærer. men for en bra alroundkniv anbefaler jeg deg å kjøpe en victorinox 22cm eller 25cm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 19. april 2008 #3 Del Skrevet 19. april 2008 Her er det nok mye personlige preferanser, men jeg tror det kan være greit å legge litt penger i kniver, tross alt blir de jo brukt mye og bør ha en kvalitet som gjør at de tåler litt. Jeg liker veldig godt Victorinoxkniver (og kjøper du de i Sveits er de billige;) ). Her finnes det mange modeller og typer å velge i (helt enkle med plastskaft til dyre proffkniver), så man finner fort en kniv til hver bruk. Personlig foretrekker jeg de klassiske modellene med treskaft og relativt tynt blad. De er lette, smidige, fleksible og gode å jobbe med for meg. Kokkekniven med 22 cm blad er vel den som er mest allround på kjøkkenet. Mange kokkekniver har blad og skaft smidd sammen, noe mange liker. Personlig er jeg ikke så glad i det. Ofte er skaftene glatte og med litt sleipe hender er det fort at grepet glipper og hånden sklir fremover... Denne typen kniver er ofte også tyngre enn kniver med tre- eller plastskaft. Billig kniver kan være helt greie. Men de har gjerne plastskaft (glatt) og brede knivblader som gjør de tunge og lite fleksible. De er fine til hytta etc, men til daglig ville jeg valgt noe annet. Alle kniver kan og bør slipes skikkelig med jevne mellomrom. Ikke lett å finne noen som gjør det, men slakte- og fiskeforretninger har gjerne utstyret og gjør det mot en liten betaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #4 Del Skrevet 19. april 2008 global og masahiro er gode kniver( se kokker på tv, oftest dette de bruker), i tillegg til victorinox. mac er også bra, og litt billigere. de ulike knivene skal skjerpes ulikt, snakk med butikken når du kjøper slik at du får med riktig utstyr! å få satt opp kniver kan man gjøre mange steder, både glassmagasinet og jernia gjør det for en 50-lapp. hør der du kjøper! vil bare si du vil ha stor glede av en dyrere kniv, i mange år om du behandler den godt! lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #5 Del Skrevet 19. april 2008 Her er nettsiden til de knivene som importeres og selges av landets dyktigste knivsliper. http://www.sliperiet.no/Uvalghome.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #6 Del Skrevet 19. april 2008 Det jeg synes er viktigst når jeg velger kniver, er at de har litt tyngde; veldig lette kniver er mye vanskeligere å jobbe med, og så er det viktig at vekten er balansert, altså at f.eks skaftet ikke veier mye mer enn bladet. De knivene jeg liker best, er Edge. Kvalitetskniver som ikke koster skjorta, og som i tillegg er fine å se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 21. april 2008 #7 Del Skrevet 21. april 2008 Mine kriterier er som følger: - Kniven må ha litt masse og være balansert, god å holde/arbeide med. - Skarp, kniven må være skarp og tåle litt før den må slipes. Kvalitetsstål. - Lett å rengjøre. Jeg liker ikke treskaft siden jeg synes det er litt ekkelt med alt som trekker inn i treet. Plastskaft ser billig ut og er ikke alltid så bra kvalitet på (kan knekke). Annet tips. Bladets lengde avhenger litt av hva du skal bruke den til. Kutte grønnsaker med langt blad er bare irriterende. For kort blad likeså. Jeg bruker flere forskjellige kniver utifra hva jeg bruker dem til. Noen er veldig glad i de spisse og bruker dem til alt. Jeg er mer fan av dem som har nesten 90graders kant i tuppen og så og si rett blad. Det gjør kutting av grønnsaker til en drøm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. april 2008 #8 Del Skrevet 21. april 2008 Som flere over her har gjort anbefaler jeg også Victorinox. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 21. april 2008 #9 Del Skrevet 21. april 2008 Jernia har ofte gode tilbud på victorinox knivene, hvis du har tid å vente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petroline Skrevet 21. april 2008 #10 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg har bl.a. Victorinox, men det er de knivene jeg liker minst av de jeg har. Global er god, men jeg liker mye bedre treskaftet (sort), som er på mine fantastiske Mac-kniver! Tre/kunststoff føles mye bedre i hånda enn kaldt og glatt stål. Spesielt hvis du jobber med kalde eller fete matvarer. I tillegg er Mac-knivene fantastisk skarpe! Bare sørg for å kjøp en keramisk slipestav sammen med kniven. Jeg elsker mine Mac-kniver, og kan ikke for rost dem høyt nok opp i skyene.... Tar de gjerne med meg bort om jeg vet at jeg skal lage mat borte, blir helt handicappet uten. Mac! Mac! Mac! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 21. april 2008 #11 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg har Global kniver og er veldig fornøyd med dem. Har også noen billigkniver, men de blir aldri brukt. Globalknivene har jeg resten av livet. Kan ikke tenke meg noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 22. april 2008 #12 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har global kokkekniv og brødkniv og liker de godt - liker designet også er de gode å holde i hånden og å skjære med. Når brødkniven var helt ny la jeg den på toppen av brødet også gikk den tvers gjennom... uten at jeg trengte å bruke krefter. Den er ikke så skarp lenger nå, men skarp nok, og pga skarpheten blir det lite smuler når jeg skjærer brød. Har også en mac-kniv - type grønnsakskniv. Fornøyd med den og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 22. april 2008 #13 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har kniver fra ulike produsenter, fra enkle, billige til dyre karbonkniver. Den jeg er mest fornøyd med er Sabatier. Den er er passe tyngde på, tynt, stabilt blad, og ligger godt i hånden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #14 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har kniver fra ulike produsenter, fra enkle, billige til dyre karbonkniver. Den jeg er mest fornøyd med er Sabatier. Den er er passe tyngde på, tynt, stabilt blad, og ligger godt i hånden. Sabatier er ikke et emrke, men et område. På samme måte som Toscana ikke er vin, men et område i Italia hvor det produseres vin. Det er forskjell på kvaliteten på de forskjellige knivmerkene som produseres i Sabatier, hvor merket med løven går for å være det beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kahlan Skrevet 22. april 2008 #15 Del Skrevet 22. april 2008 Ville helt klart kjøpt Victorinox har aldri vært borti bedre kniver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 22. april 2008 #16 Del Skrevet 22. april 2008 Sabatier er ikke et emrke, men et område. På samme måte som Toscana ikke er vin, men et område i Italia hvor det produseres vin. Det er forskjell på kvaliteten på de forskjellige knivmerkene som produseres i Sabatier, hvor merket med løven går for å være det beste. Jeg mente den jeg linket til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pupsilure Skrevet 22. april 2008 #17 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har også victorinox. Supre kniver! Men så har jeg ikke prøvd andre dyre kniver da. De er mye mye bedre enn billige kniver, selv om jeg bruker noen av dem også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #18 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg mente den jeg linket til Men den kniven heter likevel ikke Sabatier. Hvilket merke er den kniven du linket til da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 22. april 2008 #19 Del Skrevet 22. april 2008 Men den kniven heter likevel ikke Sabatier. Hvilket merke er den kniven du linket til da? Thiers Issard Sabatier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itla Skrevet 22. april 2008 #20 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg har gode erfaringer med både Lions Sabatier (som mamma bruker) og støpte Victorinox-kniver (som jeg har selv). Vi bestilte våre Victorinoxer fra en sveitsisk nettside, det var veldig billig i forhold til å kjøpe her hjemme. Husker dog ikke hvor det var vi bestilte fra, da det er 4-5 år siden. Ellers har jeg prøvd Global, de ligger ikke like godt i min hånd, men det går først og fremst på mine personlige preferanser. Hvis du vil bruke litt mindre penger kan Øyo-knivene være et alternativ. Det høres dog ut som om du er villig til å legge litt penger i knivene, og da ville jeg helt klart gått for Sabatier, Victorinox eller Global, avhengig av hva du synes passer deg best. Har forresten også hørt mye pent om Masahiro-kniver. Point being - gå i butikken og ta litt på knivene, kjenn hvordan de ligger i hånden. Ta gjerne med deg en fjøl og en tomat eller tre og be om å få prøve å skjære litt. Evt kan du jo prøve hos bekjente som har knivene du er interessert i, om det er en mulighet. Ang. hva slags kniver man har bruk for: Jeg har 7 forskjellige Victorinoxer, samt en av de billige småknivene deres med plasthåndtak. Av de "skikkelige" har jeg 10 cm, 20 cm og 25 cm kokkekniver, en filetkniv (rundt 20 cm den også), en fleksibel kokkekniv (brukes ikke så mye...), en taggete brødkniv og en konditorkniv (med treskaft). Har i tillegg en japansk kniv av typen med firkantet blad, kjøpt i utlandet. Jeg ville nok i første omgang gått for en stor og en liten kokkekniv (f.eks. 10 + 25 cm), og så heller fylt på med flere etterhvert. Jeg har en sliper fra Victorinox som jeg bruker hjemme, og så sender jeg knivene til proffsliping i ny og ne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå