Gå til innhold

Fiskegrateng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å ser på nett, men jeg får jo ikke bestemt meg :fnise:

Men ser mange oppskrifter nevner erter, men det liker jeg ikke. Så noe annet jeg kan ha i i stede som er godt? :)

Jeg er ikke noe flink til å lage mat fra bunnen, men nå skal jeg prøve ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, har ikke noen oppskrift. Pleier bare å slumpe sammen en litt tykk hvit saus, ha i et par eggeplommer når den er ferdig kokt og til slutt piskede eggehviter. Krydrer med muskat, salt, pepper og litt urter etter hva som står i vinduskarmen. Har sausen over ferdigkokte fiskebiter, makaroni og grønnsaker.

Purre er veldig godt, spinat også, paprika funker bra og stangselleri, ikke nødvendigvis alt på en gang :). Er stort sett det jeg bruker, men har laget med gulrøtter og sellerirot også noen ganger. Brødsmuler og parmesan på toppen. Stekes til det er passe gyldent og stivt. Jeg pleier å surre purre og spinat i stekepanna litt først, så litt av vannet blir borte og det tar kortere tid å få ferdig. Gulrøtter og selleri trur jeg også jeg steker/damper litt først.

Hehe, du spurte om oppskrift... Syns oppskrifter er vanskelig jeg ;) Ligna min måte på oppskriftene du fant?

Skrevet

Ligna en masse :fnise:

Spinat var en god ide :)

Det er jo godt!

Men brødsmuler? :klø:

kan jeg bruke vanlig kavring? ikke sånn strøkavring? aner ikke hva som er forskjellen på det! så bare knuse det litt opp tenkte jeg. Får vel ikke laga det i dag uansett da jeg ikke har noe spennende å ha oppi :fnise:

Skrevet

Jeg lager en tykk hvit saus av mel, smør og melk. Oppi har jeg salt og pepper, og lar den koke minst 5 minutter for å få bort melsmaken. Lar den kjøle helt av.

Når den er kald rører jeg inn 3-4 eggeplommer, rør godt mellom hver. Så tilsetter jeg rå sei som er kuttet i firkanter (gjerne fra frysedisken) og kokt makaroni etter smak. Eggehvitene stivpiskes og blandes forsiktig inn i resten.

Ha i ildfast form og stek på ca 200 grader i en times tid. Jeg syns det er viktig at den er helt gjennomstekt.

Jeg serverer med kokte poteter, raspet gulrot og smør.

Kjempegodt.

Skrevet

Høres jo fantastisk enkelt ut :)

Må lage det snart skjønner jeg. Er bare litt treg av meg :gjeiper:

Har tenkt på det lenge

Skrevet

Brødsmuler ja, hehe. Heter vel egentlig brødrasp eller brødkrumme når det er brukt sånn. Jeg har latt et par brødskiver (ikke for grove) tørke og malt det opp, så har jeg en boks i skapet til sånt bruk. Men man kan sikkert bruke kjøpekavring, eller så trur jeg de har ferdig brød-strø-greier på pappboks i butikken, men husker ikke hva det heter.

Og ja fiskegrateng er veldig mye enklere enn det virker som :) Trur det blir det til middag her også snart.

Gjest vimselot
Skrevet

For å forenkle det hele, trenger du ikke stivpiske eggehvitene men da blir ikke gratengen like luftig. Du kan også bruke frossen fisk og gjerne ha i løkbiter som du stikker ned i den fylte formen f.eks på halve gratengen hvis barna ikke er like begeistret for løk.

Skrevet

Løk ja, mmmm....det er godt :)

Tror jeg må kjøpe spinat og løk i morra! Fisken og det andre har jeg jo :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...