Gå til innhold

Hunde og kattemat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste en annen tråd om pensjonister som spiser hundemat. Men siden loven regulerer hvilke tilsetningstoffer man kan bruke i dyrefôr, inneholder menneskemat som skinke og brød cirka 90 % flere kunstige tilsetningstoffer og det er kanskje grunnen til at noen eldre velger hunde eller kattemat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er lurt uansett, fordi hunde- og kattemat er sammensatt for å dekke de næringsmessige behovene til de to dyreartene. Mennesket som art krever antagelig enn annen sammensetning av de ulike næringsstoffene enn hva hunder og katter trenger, dermed vil jeg ikke tro slik dyremat er særlig gunstig for mennesker i det lange løp.

Hvis man har svært lite penger og vil ha mest mulig næring for pengene, så er vel det beste å kjøpe billige, men næringsrike grønnsaker og spise dem, vil jeg tro. Sammen med f.eks hjemmelaget brød av grovt korn.

Endret av Tabris
Skrevet
Jeg tror ikke det er lurt uansett, fordi hunde- og kattemat er sammensatt for å dekke de næringsmessige behovene til de to dyreartene. Mennesket som art krever antagelig enn annen sammensetning av de ulike næringsstoffene enn hva hunder og katter trenger, dermed vil jeg ikke tro slik dyremat er særlig gunstig for mennesker i det lange løp.

Hvis man har svært lite penger og vil ha mest mulig næring for pengene, så er vel det beste å kjøpe billige, men næringsrike grønnsaker og spise dem, vil jeg tro. Sammen med f.eks hjemmelaget brød av grovt korn.

Det som er rart, er bare at dyrefôr har et regelverk som beskytter dyr for en rekke tilsetningstoffer som er lovlig i menneskemat.

Skrevet
Noen eldre velger hunde eller kattemat.

Det har jeg aldri hørt om før.

I såfall vitner det om et labert og grumsete gangsyn i forhold til mat.

Skrevet
Det har jeg aldri hørt om før.

I såfall vitner det om et labert og grumsete gangsyn i forhold til mat.

Nei, det vitner om ekstremt dårlig råd. Særlig blant minstepensjonister.

Skrevet

Hva med protein, da?

Skrevet
Hva med protein, da?

Folk er ofte ikke så inne i dette med kosthold og hva menneskekroppen faktisk behøver. De tror det holder å kunne fylle magesekken så man ikke er sulten.

Skrevet (endret)
Hva med protein, da?

Bønner, linser og erter. Det er som regel billigere enn kjøtt.

Mysan: Jeg håper ikke du tror jeg mener det er nok å fylle magen med mat. :)

Endret av Tabris
Skrevet (endret)
Nei, det vitner om ekstremt dårlig råd. Særlig blant minstepensjonister.

Nå har ikke jeg noen dyr så aner ikke hva dyremat koster - men jeg skulle tro at har de har råd til å kjøpe dyremat, har de også råd til å bytte dyrematen mot menneskemat (poteter, pasta, ris, fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt).

Dette må handle om elendige prioriteringer og smak?!

Endret av Casey
Skrevet

Herrejemini! Ikke tro på alt dere leser. Selv ikke propaganda fra de rødeste ekstremistene når dette bunnivået dere ynder å tro eksisterer. :roll:

Skrevet
Herrejemini! Ikke tro på alt dere leser.

Haha...nei, det gjøres vel ikke heller...en kan jo ha det gøy med å svare på det "skrevne ord". :)

Skrevet
Bønner, linser og erter. Det er som regel billigere enn kjøtt.

Mysan: Jeg håper ikke du tror jeg mener det er nok å fylle magen med mat. :)

Nei, ikke du Tabris. Jeg vet at du vet bedre :)

Herrejemini! Ikke tro på alt dere leser. Selv ikke propaganda fra de rødeste ekstremistene når dette bunnivået dere ynder å tro eksisterer. :roll:

Dette forekommer, du er naiv om du tror noe annet.

Skrevet
Leste en annen tråd om pensjonister som spiser hundemat. Men siden loven regulerer hvilke tilsetningstoffer man kan bruke i dyrefôr, inneholder menneskemat som skinke og brød cirka 90 % flere kunstige tilsetningstoffer og det er kanskje grunnen til at noen eldre velger hunde eller kattemat?

Hvilke kunstige tilsetningsstoffer er forbudt i dyrefôr men tillatt i menneskemat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...