Gjest vimselot Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Jeg har en gammel bergans (tror det er bergans, er i alle fall et kjent merke som kostet mye da jeg fikk den som 15-åring). Det er lenge siden jeg har brukt den på vår/vinterstid eller i kulde, og en venn av meg sier at den ikke vil tåle særlig kuldegrader mer fordi den er så gammel. Kan det stemme? Når den tålte kuldegrader tidligere, forstår jeg ikke hvorfor den ikke skal tåle det nå? Jeg har nesten ikke brukt den, om sommeren har jeg brukt en annen sovepose, husker ikke helt men tror jeg har vasket den maks 4-5 ganger på alle disse årene fordi jeg ikke har brukt den så ofte. Har luftet den etter hver tur. Men er kvaliteten forringet pga. alder?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Men er kvaliteten forringet pga. alder? Det har jeg hørt. Legg deg uti og prøv.
Gjest vimselot Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Det har jeg hørt. Legg deg uti og prøv. Morsom. Kanskje bedre å ringe produsenten direkte, selv om de vel helst vil selge flere soveposer...
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 Det var oppriktig ment. At du kan teste posten ute om natten var også oppriktig ment. Hårsår?
Suzy Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 Jeg har ikek noe godt svar på dette, men ble veldig nysgjerrig nå, for jeg har en Ajungilak sovepose med nedre kuldegrense på - 25, som jeg håper ikke har mistet isolasjonsevne.
Gjest Pax Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 Jeg har hatt min sovepose i 15 år, og den funker like fint.
Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Jeg har ikek noe godt svar på dette, men ble veldig nysgjerrig nå, for jeg har en Ajungilak sovepose med nedre kuldegrense på - 25, som jeg håper ikke har mistet isolasjonsevne. Til gjest. Jeg er ikke hårsår, bare litt rådløs. Jeg skal be Suzy teste sekken for vi har samme type sekk, Ajungilak til minus 25. Husket navnet nå. Tester du den Suzy eller må jeg gjøre det? Jeg vet bare ikke hvor jeg skal teste sekken. Bor midt i Oslo og vil helst vite hvordan sekken er før jeg er på fjellet. Vet ikke hvorfor, men jeg har en fiks ide om at sekker som er av eldre modell har bedre kvalitet enn de som lages i dag og at de varer lengre men har ikke lyst å sjanse på det...
Gjest Pax Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Det er bare å sove en natt i oslomarka, det.
Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Det er bare å sove en natt i oslomarka, det. Og det tror du jeg TØR? På fjellet er det ok, men aldri i Oslomarka. Nå er det så varmt om nettene her at det ikke vil fortelle meg stort likevel, hvis jeg hadde nerver til å sove i oslomarka. Ikke foreslå at jeg kan be noen sammen med meg, jeg tør ikke likevel.
Suzy Skrevet 23. april 2008 #10 Skrevet 23. april 2008 (endret) Til gjest. Jeg er ikke hårsår, bare litt rådløs. Jeg skal be Suzy teste sekken for vi har samme type sekk, Ajungilak til minus 25. Husket navnet nå. Tester du den Suzy eller må jeg gjøre det? Jeg vet bare ikke hvor jeg skal teste sekken. Bor midt i Oslo og vil helst vite hvordan sekken er før jeg er på fjellet. Vet ikke hvorfor, men jeg har en fiks ide om at sekker som er av eldre modell har bedre kvalitet enn de som lages i dag og at de varer lengre men har ikke lyst å sjanse på det... Hm jeg bor vel nærmere fjellet enn deg, men tror ikke jeg har noen sjans til å sjekke den med det første. Jeg vet bare at da jeg brukte den sist - kanskje 2 år siden...(?) så var den akkurat like varm som jeg husket at den var. Endret 23. april 2008 av Suzy
Gjest Pax Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Men det er jo ikke farlig. Jeg har gjort det. Tror ikke voldtekstmennene drar på "jakt" i marka, akkurat, da må de i såfall lete lenge for å finne seg et offer.
Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #12 Skrevet 23. april 2008 Hm jeg bor vel nærmere fjellet enn deg, men tror ikke jeg har noen sjans til å sjekke den med det første. Jeg vet bare at da jeg brukte den sist - kanskje 2 år siden...(?) så var den akkurat like varm som jeg husket at den var. Ligge ute en frostnatt i hagen eller på terrassen så får vi vite litt mer om kvalitet og holdbarhet? Jeg kan gjøre det her i Oslo, men jeg tror ikke det kommer flere frostnetter, i alle fall ikke under minus 1 grad.
Gjest vimselot Skrevet 23. april 2008 #13 Skrevet 23. april 2008 Men det er jo ikke farlig. Jeg har gjort det. Tror ikke voldtekstmennene drar på "jakt" i marka, akkurat, da må de i såfall lete lenge for å finne seg et offer. Joda, jeg har også gjort det, ikke alene men det er mange år siden. Da kom det en mann bort til oss like etter midnatt og satte seg ved bålet og pratet uten at vi hadde bedt han slå seg ned. Han fiklet med en kniv den halvtimen han satt der og jeg likte meg ikke selv om jeg hadde en mann sammen med meg. Jeg sov ikke en time etter at han gikk. Det bor mange i marka, f.eks. polakker og bostedsløse, men de synes ikke fordi de ikke vil bli lagt merke til. Jeg er redd for å gå over en park i mørket (gjør det aldri alene), marka er sikkert mer trygg enn en park i byen men likevel...og hvor mange netter må jeg bruke på å ligge der i mørket uten å ha nerver til å tenne meg et bål før det kommer en frostnatt...
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 Ok, dersom du planlegger fjellekspedisjon om vinteren bør du skaffe deg en annen pose. Til sommerturer holder den fint.
Gjest Pax Skrevet 23. april 2008 #15 Skrevet 23. april 2008 Ok, skjønner. Jeg vet bare om to bostedsløse som "bor" marka, og jeg vet nøyaktig hvor teltene er. Føler jeg kjenner "mitt" markaområde som min egen bukselomme, derfor føler jeg meg trygg.
BMD Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Soveposer mister litt isolasjonsevne av å ligge lagret lenge sammenklemt, og mer av å vaskes. Men om den nå har mistet noen prosent av isolasjonsevnen, trenger jo ikke det bety så mye til ditt bruk. Sjansen for at du kommer til å ha -25° inne i teltet på en kosetur er vel heller laber. Hvis det skulle bli kaldt, er det ikke verre enn å dra med seg det man har av varme klær inn i posen. Du kan jo uansett teste den på verandaen en natt når kulda kommer tilbake (selv om du går glipp av noe ved å holde deg unna Oslomarka).
Gjest vimselot Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Det er ikke kaldt nok i Oslomarka nå. Men soveposen har ikke ligget sammenrullet. Den har vært hengt opp og fått lufte seg i en bod med god ventilasjon. Den har heller ikke blitt vasket så ofte fordi det bare er jeg som har brukt den og den aldri har blitt direkte skitten og jeg har bare latt den lufte seg litt ute etter en tur før jeg har plassert den i boden igjen. Men det er vel tenkelig at den ikke tåler -25 grader. Jeg kan teste det til vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå