Gå til innhold

Er det flere som fikk problemer med husarbeidet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå to små barn, en på 2 år og en på 11 mnd, og jeg føler at huset vårt bestandig ser ut som et kaos. Jeg klarer rett og slett ikke å holde unna rotet, selv om jeg rydder hele tiden. Jeg mangler helt sikkert gode rutiner på husarbeidet og det er sikkert mye jeg kan forbedre, så det jeg lurer på er om andre også har det slik? Hva har dere evt gjort for å få det til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...

Lett at det blir kaos, ja.

Hos oss er det leker og klær som utgjør rotet. Og at familien generellt satser på at mor plukker opp :kjefte:

Det er slitsomt å leve i rot. Jeg blir sur av det :sur:

Løsning:

På stua står det en liten kasse/ eske til leker. Det som ikke går oppi der skal på rommet.

Jeg tar rydderunder og kvitter meg med leker de ikke bruker på rommet med jevne mellomrom også.Så blir det ryddig og pent og de slipper å drukne i leker de ikke bruker. Så bytter vi litt på og tar frem etter en stund.

4-åringen trenger ikke babylekene lenger f.eks.

Tegnesaker og annet hobbyutstyr ligger i en stor skuff på kjøkkenet.

Vi har skittentøysdunk utenfor soverom og bad.

Hver kveld går skittent i dunken og rent inn i skapet.

Rydder alltid ut av oppvaskmaskina mens jeg lager middag. Så kan alle sette skittent etter middag rett inn etterpå.

Ellers er alt på badet av toalettsaker i hyller i skapet.

Barnas, min og mannens.

Ingeting annet enn såpe og neglskrubb på vasken.

Hvis alle skal ha sitt stående fremme blir det kaos!!!

Håndduker legges til vask med en gang etter dusj.

Jeg har en pakke våtservietter i skapet. Da er det lett å dra over vasken og do mens jeg er på badet...istedenfor at jeg må ned på kjøkkenet og hente. Hygienisk også....skyller bare ned i do etterpå.

Rer opp senga med en gang jeg står opp og setter opp vinduene til lufting.

Klær legges i skapet eller i skittentøysdunken ....ikke på gulvet! (her er mannen min sløv)

Synes vi klarer å holde det ryddig på denne måten.

Det beste rådet: kast eller rydd bort ofte! Har du ikke brukt klærne på 2 år???KAST DEM :) Mere plass- mindre rot-

Samme med barnas klær: er det for lite går det på loftet...de vokser fort ut av det meste i klasskapet og det blir bare masse rot av det.

Lykke til...

Klem

Skrevet

oisann... vi har 3 små.. og jeg sliter oxo med mye rot....

før ungene hadde jeg det strøkent hjemme og nå flyter det leker alle veier...

men skal jammen følge rådet som er over her og se om det hjelper...

tusen takk:)

Skrevet

Ingen av oss er superryddige, men noe som hjalp veldig hos oss var å redusere mengden leker. Har en gutt på snart 2 1/2 år, og han fikk masse leker til jul og bursdag. Resultatet var at det ble så mange ting med ulike deler (feks duplo) at han ble forvirret. Så i steden for å leke med tingene, så brukte bare tømte han de ut på gulvet og nærmest vasset i dem.

Vi tok en kjempe opprydding og fjernet alt unntatt favorittlekene. Resten står nå på loftet, og tanken er å ta frem litt av gangen, på dager hvor det ikke skjer så mye annet. Nå leker han på en helt annen måte, og det er mye mindre kaos.

(dessuten har vi vaskehjelp en gang i uken, og det er fantastisk! Kommer hjem til nyvasket leilighet hver fredag. )

Skrevet
Jeg har en pakke våtservietter i skapet. Da er det lett å dra over vasken og do mens jeg er på badet...istedenfor at jeg må ned på kjøkkenet og hente. Hygienisk også....skyller bare ned i do etterpå.

Litt off-topic, men skyller du virkelig engangs-servietten i do? Er det noe lurt da, den løser seg jo ikke opp?

Ellers synes jeg du hadde mange gode råd, som også jeg som ikke har barn enda hadde nytte av:)

Skrevet

Jeg blir også sur og lei av rot. Jeg har større unger, og de kan hjelpe til mer, men likevel synes jeg altfor mye faller på meg.

Jeg satser på å holde noen rom ryddige. Stue, kjøkken, bad og gang prioriteres - selv om det ikke alltid merkes... ;)

Gjest Madre Mia
Skrevet

Jeg synes jeg har mer problemer nå med husarbeidet etter at ungene er store, enn når de var små. Mange gode råd her som jeg vet nytter. Rydd bort halvparten av lekene og en dag ungen kjeder seg, tar du fram en kasse med noe h*n ikke har sett på lenge :-)

Det hjelper også å lære barna å rydde etter seg. Men det er vanskelig hvis alt skal kastes i samme kassen, for da er de nødt å tømme flere kasser for å finne en enkelt ting. Vi sorterte byggeklosser i en kasse, biler i en annen, togbane i en tredje osv og tegnet og skrev på kassene hva som skulle være oppi. Etter det ble det faktisk veldig ryddig og det gikk rutine i ryddinga til ungene.

Men nå, store ungene gidder ikke å rydde tallerken etter seg engang hvis ikke jeg kommenterer det.. sukk...

Skrevet

Det som vi merker størst forskjell på hjemme hos oss og hos enkelte andre, er mengden på leker. Vi har bevisst gått inn for å ikkje kjøpe for mye leker. Kjøper heller få kvalitetsleker, enn mye billig skrammel som går raskt i stykker. Barna mangler ingenting de, og resultatet er jo at de heller leker lenge med det de har funnet frem istedet for å rote frem nytt på nytt uten å rydde opp etter seg. De har også etterhvert lært at viss de er ferdig å leke med en ting, så rydder de det bort igjen før de finner frem noe annet (gjelder spesielt i "fellesrommene") Viss ikke kan det fort flyte.... Lekene har også sine faste plasser, så det er enkelt for barna å delta i ryddingen.. sist, men ikke minst: Barna har sine egne rom med god plass til å leke - her er det lov med litt rot..

Skrevet
Litt off-topic, men skyller du virkelig engangs-servietten i do? Er det noe lurt da, den løser seg jo ikke opp?

Ellers synes jeg du hadde mange gode råd, som også jeg som ikke har barn enda hadde nytte av:)

engangsservietter skal ikke i toalettet nei, men å ha vanlige kluter på badet (hvorfor i all verden noen oppbevarer dem andre plasser enn på badet er litt over min fatteevne, det er da vel ingen som har badeklutene på kjøkkenet?) som en kan tørke over med, og så kaste rett i skittentøyet, er langt mer økonomisk, miljøvennlig og velkomment hos renovasjonsselskapet...

Ellers vasker jeg ikke håndklærne rett etter dusj, siden jeg bruker dem to ganger. Men sånn bortsett fra det, så er er mange gode tips ja. Struktur og rutiner, og å gjøre ting med en gang, er generelt gode råd, absolutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...