Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor trøtte er dere?

Jeg bare lurer på om det er normalt at det verker i kroppen, at man er tung i hodet og at man går og gjesper dagen lang. Jeg vet jeg sover dårlig om natten så selve trøtthetsfølelsen skjønner jeg.

Det jeg ikke skjønner er at jeg er så "giddalaus". Den minste ting jeg skal gjøre er et ork... Jeg må dra meg selv om av stolen for å gjøre husarbeid og jeg gjør bare det jeg MÅ (Les: når oppvaksen rekker til taket og alle klærne er skitne...)

Det er bare så tungt å komme i gang og jeg orker rett og slett ikke. Det verker i armer og skuldre og jeg føler meg "tung" i hele kroppen.

Er det bare slik å være 3-barns mor med 100% stilling + ekstrajobb og en gubbe som ikke gjør en dritt????

Videoannonse
Annonse
Gjest Donna
Skrevet

Eh ..jeg er ikke trebarns mor med ekstrajobb - men 100% stilling har jeg da .....og jeg føler som deg ofte.

Jeg er SÅ trøtt ....går bare og gjesper .....kunne sovnet hadde jeg fått lagt meg ned. Kulle sovet masse i helgene - men da kommer jeg meg for seint i seng - og så kan jeg ikke sove for lenge om lørdagen for da føler jeg at jeg sover vekk dagen - og om søndagen kan jeg iallefall ikke sove så lenge - for da får jeg ikke sove til kvelden ...og på mandag er det tidlig opp igjen ....

Jeg gjør det jeg må - men ikke noe annet - eier ikke overskudd ....Oppvasken den hoper seg opp her også .....og alt det andre jeg burde gjøre - men som jeg ikke orker eller gidder ta fatt på ....Jeg mangler rett og slett overskudd .....er for trøtt . Vet jeg får for lite søvn om nettene og det er et mareritt - rene torturen å stå opp.

Og så blir jeg så irritert på meg selv når jeg er så giddalaus :x ..........Men orker ikke mere av den grunn. Alt er et "ork" ...Bedre da å bare bli sittende ..... :wink:

Sukk lurer på hvorfor vi har det slik jeg ...hva man kan gjøre for å få mere energi.......finnes noe helsekost som skal gi energi - men jeg kommer ikke på hva det heter ....

Håper noen andre vet det ....

I mens blir jeg sittende her litt ...bikkja skulle vært på tur ..jeg burde faktisk vasket opp ..skulle begynt å tenke på middagen - planlegge litt til en tur jeg skal på ...men sukk ...får ta det senere ...nå gidder jeg ikke ...... :-? :(

Gjest Poirot
Skrevet

Vitaminer?

Frisk luft og trening?

Jenrmangel?

Vitamin B12-mangel?

Skrevet

Enig med vitaminer, trening og kanskje et tilskudd av magnesium samt sjekke blodprosenten ... Og begynne med meditasjon.

Men hun som har småbarn, og to jobber pluss en gubbe som ikke gjør noenting - bør kanskje snakke litt alvorlig med mannen sin i tillegg? Og med legen, kanskje en ukes eller tre sykemelding kan rette opp litt? Når det verker i muskler så er det vel kroppens måte å fortelle at noe er galt. Det er viktig å ta signalene på alvor, det kan utvikles fybromyalgi, eller rett og slett utbrenthet.

Skrevet

enig med donPedro..

Kjenner meg forsåvidt igjen i situasjonen deres til tider...men tro meg det finnes håp. :wink:

Det er viktig å komme seg ut i frisk luft. La pappan passe ungene en time eller to - det skulle jo bare mangel at han skulle!! Så kan du ta med deg en venninne og gå tur, få opp humøret, smile litt og trekke inn all den friske luften du klarer i lungene, og dersom ikke pappan gidder å være den "pappan" han faktisk er, hvorfor ikke ta med deg ungene ut i skogen? Unger elsker skog - så mye gøy å finne på! Kanskje ta med en piknik kurv? :lol: Det vil gi både deg og ungene mye frisk luft!

Trening er også veldig bra for energien, det føles på kroppen med en gang etter en treningsøkt. :D Selfølgelig blir man sliten da også, men en deilig sliten følelse, samtidig som man igjen opparbeider seg mer overskudd!

Virgo: og viss du bare orker å ta hunden med ut på tur..så blir det så mye bedre etterpå. Kanskje dere kan gå i skogen dere også, leke litt..både hunden og eieren har det som regel gøy da! :) Dessuten, den friske luften gjør utrolig godt - tro meg! Smil til deg selv og si at dette orker jeg, dette blir gøy! Tenk positivt - det er det viktigste!!! I stedet for å bruke mange timer i sofaen, hvorfor heller ikke ringe noen venner, gå på kafe, gå på kino - bare gå en tur...alt hjelper! :)

Hmm..det var i hvertfall noen tips...gode eller dårlig..ikke vet jeg. Men lykke til i hvertfall! Ta vare på dere selv! :hoppe:

Klem fra meg

Gjest Donna
Skrevet

Jeg kom meg ut på tur jeg - to turer til og med - og sol har jeg tatt ...... :D Det hjalp litt :wink:

Skrevet

Gjest,

hvis du er så trött og verker i kroppen og sover dårlig om nettene (pga smerter?), så bör du gå til lege for sikkkerhetsskyld.

Selvfölgelig kan det være mange årsaker til at du har det sånn, men det höres veldig likt slik en venninne hadde det, og fikk diagnosen fibromyalgi.

Håper det ikke er noe slikt hos deg, men det kan være verdt å sjekke jernnivået og andre ting som kan være årsaken til trettheten i samme slengen?

Gjest Starya
Skrevet

Annet som kan være aktuelt å sjekke er stoffskiftet.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg gikk og hanglet lenge. Var bestandig trøtt. Hadde lett for å forsove meg. Ingen overskudd til jobben. Ei heller til de der hjemme. Alt gikk på halv tolv. Trodde det bare var en reaksjon på en del belastninger. Takket være en observant lege så ble stoffskifte mitt sjekket og den blodprøven var ikke bra. Legen min sa at det ikke var noe rart at jeg var sliten. Jeg ble sykemeldt og klappet nesten helt i sammen. Hadde brukt så mye krefter på å holde meg oppe. Det jeg trodde var psykisk viste seg å være fysisk :lol:

Gjest Starya
Skrevet
Jeg gikk og hanglet lenge. Var bestandig trøtt. Hadde lett for å forsove meg. Ingen overskudd til jobben. Ei heller til de der hjemme. Alt gikk på halv tolv. Trodde det bare var en reaksjon på en del belastninger. Takket være en observant lege så ble stoffskifte mitt sjekket og den blodprøven var ikke bra. Legen min sa at det ikke var noe rart at jeg var sliten. Jeg ble sykemeldt og klappet nesten helt i sammen. Hadde brukt så mye krefter på å holde meg oppe. Det jeg trodde var psykisk viste seg å være fysisk :lol:

Jeg var bare overbevist om at jeg var lat, jeg -og hadde dårlig samvittighet for det. Helt til legen tilfeldigvis mente jeg hadde førstørret skjoldbruskkjertel da jeg var der for halsbetennelse, og ba meg tappe litt blod i tillegg. ;)

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg også hadde det sånn. Legg til ukontrollert sinne , opptil 3t soving på lesesalen daglig, soving ved siden av professorere på kurs og depresjon...

Nå tar jeg B12-sprøyter hver 3. mnd på blå resept, og skal ta det resten av livet. Og jeg er atter en normal person! :D

Og jeg turte nesten ikke ta opp slitenheten hos legen pga syntes det var så bagatellmessig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjenner meg selv igjen! Jeg utsetter alt som utsettes kan, og forblir i godstolen... selv om jeg egentlig elsker å ha det rent og pent, og vet at det er ok å vaske når en bare er i gang. Men legen fannt ut at jeg hadde veldig lav blodprosent, og jeg skal starte på jern, b-12 og folinsyre. Krysser fingrene for at det kan hjelpe. Anbefaler å gå å ta en blodprøve, tilfelle blodverdiene er litt ute og kjører.

Men når jeg ser etter i inlegget, har du jo utrolig mye å gjøre! Kanskje du trenger en uke ferie fra jobben f.eks. Så kan du hvile ut, og bruke litt tid på egenpleie :)

Lykke til!

Skrevet

åh, jeg kjenner meg igjen!! har vært plaget av dette i mange år, og når jeg nå bare er 23, ikke har unger eller noe, føler jeg meg superlat avogtil!! har gått til legen mange ganger, de bare feier det under bordet som en bagatell, så jeg har gitt opp leger.. har tatt blodprøver et par ganger, men de sier alt er normalt. må en ta spesielle blodprøver for å sjekke stoffskiftet?

floradix flytende jern-ekstrakt hjelper alltid meg, selv om legene sier jeg ikke har forlite jern. prøv en slik kur! fås på velassorterte dagligvare + helsekost tror jeg.. og en 20 minutters gåtur vekker meg alltid opp :) trening generellt!

Gjest Donna
Skrevet

Hvordan blir man i magen om man tar jerntilskudd?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var også veldig trøtt ei stund, nå går det bedre. Litt lettere dager nå når det er lyst ute, og jeg får mer mosjon. Har tatt blodprøver uten at det har vært noe galt. Har begynt å ta kosttilskudd som inneholder: vitamin C, B6, B2, B1 og B12, biotin, folsyre og niacin. Dette hjelper også litt.

Skrevet

Et lite p.s bare...det er ikke bra å ta jerntilskudd om du ikke trenger det. Du blir syk av å få i deg for mye jern også!

Gjest Anonymous
Skrevet

Så et spørsmål om en blir dårlig i magen av jerntabeletter.. Jeg kjøpte en spesiell sort, depottabeletter, disse skulle visst ikke være så ille på magen. Det er tabeletter som er laget slik at de løser seg opp på forskjellige steder i fordøyelsen og tilfører jern i blodet over lengre tid for å få max utnyttelse. De heter Duroferon og er reseptfri. Men sjekk om du har jernmangel da!

Skrevet

jeg merker ingenting i magen når jeg tar floradix.. :)

jeg var til lege idag, og hun sa at jeg 99% sikkert har lavt stoffskifte! skal inn å ta prøve en av dagene.. hadde vært deilig å fått en diagnose på denne endeløse trettheten...

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Hei Gjest!

Jeg kjenner meg helt igjen!! Jeg er også trøtt. Alltid.. Har vært det i flere år. Og jeg har ingen barn, har vært student i mange år, og begynte å jobbe i 100%stilling for et knapt år siden. Så jeg har liksom ikke "grunn" til å være trøtt.. Men jeg er det!

Bruker du mye energi på andre, sånn mentalt sett? Er du en sånn som bekymrer deg, strekker deg litt lenger enn du egentlig burde for å tilfredsstille andre? Jeg har funnet ut at det er slike ting som er med på å slite meg ut i alle fall... Jeg (og kanskje du også?) må lære å skru tempoet litt ned, og sette grneser.

Er du flink å være i aktivitet, holder du deg i form? Trening gir overskudd, både fysisk og psykisk. Men personlig er jeg ikke så flink å holde meg i form heller. Jeg orker rett og slett ikke...

Har ikke lest de andre svarene du har fått her, har gjerne ikke tilført så mye nytt. men du er i alle fall ikke alene om å være trøtt! Det er ingen svakhet ved deg.. Vi er mange som har det sånn!

Ha en avslappende dag videre (forhåpentligvis!) :D

Gjest Donna
Skrevet
Hei Gjest!

Bruker du mye energi på andre, sånn mentalt sett? Er du en sånn som bekymrer deg, strekker deg litt lenger enn du egentlig burde for å tilfredsstille andre? Jeg har funnet ut at det er slike ting som er med på å slite meg ut i alle fall... Jeg (og kanskje du også?) må lære å skru tempoet litt ned, og sette grneser.

:D

Oi - det er MEG! stemmer på en prikk.....ikke rart jeg er trøtt og sliten da nei ...hm ..får prøve å gjøre noe med det da ..det blir værre ..... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...