Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Jeg reiser endel i jobben. Kjøper alle billetter selv, og skriver deretter reiseregning til firmaet jeg jobber for. Jeg får disse pengene tilbake på neste lønning. Men de er ført sammen med resten av lønnen, og må derved skattes av. Jeg synes dette er feil, for de pengene jeg kjøper billettene med, har jeg jo skattet av fra før. Da skatter jeg jo dobbelt av de samme pengene. Håper dere skjønner hva jeg mener... Hva er det vanlige å gjøre? Er det andre der ute som også må skatte 2 ganger p.g.a. denne måten å få tilbakebetalt reiseutgiftene på?
Skravla Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Jeg reiser endel i jobben. Kjøper alle billetter selv, og skriver deretter reiseregning til firmaet jeg jobber for. Jeg får disse pengene tilbake på neste lønning. Men de er ført sammen med resten av lønnen, og må derved skattes av. Jeg synes dette er feil, for de pengene jeg kjøper billettene med, har jeg jo skattet av fra før. Da skatter jeg jo dobbelt av de samme pengene. Håper dere skjønner hva jeg mener... Hva er det vanlige å gjøre? Er det andre der ute som også må skatte 2 ganger p.g.a. denne måten å få tilbakebetalt reiseutgiftene på? Er du sikker på at de er skattet og ikke bare en ren utgiftsdekning? Vi får også dette via lønn, men det vi får utbetalt ut fra innleverte kvitteringer er ren utgiftsdekning og inngår hverken i skattegrunnlag eller feriepengegrunnlaget.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Har sjekket summen av det som jobben trekker skatt av, og reisepengene er i den summen. Jeg føler at jeg "taper" noen kroner på den måten...
Rosalie Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Har sjekket summen av det som jobben trekker skatt av, og reisepengene er i den summen. Jeg føler at jeg "taper" noen kroner på den måten... Da gjør jobben din feil, ja.
Skravla Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Har sjekket summen av det som jobben trekker skatt av, og reisepengene er i den summen. Jeg føler at jeg "taper" noen kroner på den måten... Det bør du snarest ta opp med lønningskontoret.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 Jeg reiser endel i jobben. Kjøper alle billetter selv, og skriver deretter reiseregning til firmaet jeg jobber for. Jeg får disse pengene tilbake på neste lønning. Men de er ført sammen med resten av lønnen, og må derved skattes av. Jeg synes dette er feil, for de pengene jeg kjøper billettene med, har jeg jo skattet av fra før. Da skatter jeg jo dobbelt av de samme pengene. Håper dere skjønner hva jeg mener... Hva er det vanlige å gjøre? Er det andre der ute som også må skatte 2 ganger p.g.a. denne måten å få tilbakebetalt reiseutgiftene på? Summen står også med lønnen til meg,men selve lønnen er tatt ut lenger ned på slippen. Der står det :Grunnlag lønn-skatt
Sol79 Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 Leverer du de bilag på de faktiske utleggene eller får du diett?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Leverer du de bilag på de faktiske utleggene eller får du diett? leverer alt fra taxi,mat og andre nødv utgifter. Samler kvitteringer som blir levert med utfylt reiseregning
Sol79 Skrevet 19. april 2008 #9 Skrevet 19. april 2008 Det er en ny regel for 2008 som er at den ansatte må skatte for mellomlegget mellom bilagene og diettsatsene, men det gjelder jo ikke det, så her er det åpenbart at de gjør en feil på lønningskontoret.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #10 Skrevet 19. april 2008 Leverer du de bilag på de faktiske utleggene eller får du diett? TS her: Jeg leverer kvitteringer fra reisen (buss, flybillett) Får ikke diettpenger fra jobben, -skriver av 164 kroner pr.døgn på selvangivelsen.
Lilleba Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Dette høres nesten komisk ut! Hvis det er dokumenterte utlegg du har hatt til reiseutgifter og mat for å kunne utføre jobben, skal du selvsagt ikke betale skatt av dem! Her er bare to muligheter: Du har enten misforstått lønnsslippen, eller så sitter det en udugelig person på regnskapskontoret og regner ut lønnen din! Denne udugelige personen har antakelig ført utgiftene dine i feil kode som gjør at det automatisk trekkes skatt, i stedetfor i en trekkfri kode. Snakk med dem, og be om å få pengene de har trukket tilbakebetalt med renter! Det har du krav på. Det ville nok blitt oppdaget med tid og stunder, av ligningskontoret, når skatten skal gjøres opp, så du ville fått mye tilbakebetalt på skatten, men du har sikkert bruk for pengene nå, og ikke da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå