Jane F. Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Vi ble invitert i bryllup til høsten og til festen skulle det være kleskode... Er dette vanlig? At det er visse farger man ikke får lov til å ha på seg og slikt? At man ikke skal kle seg i hvitt er greit (det vet jo alle) men at man feks ikke fikk lov til å kle seg i gult og grønt? :undre:
*Emma* Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 JA det er veldig vanlig (og veldig fint syns jeg som gjest) at folk oppgir kleskode. Det har ikke så mye med at brudeparet ønsker å bestemme hva du skal ha på deg -men skal gi deg en rettningslinje om hva andre kommer til å ha på seg. Sånn oppfatter ihvertfall jeg det. JEg hadde syns det var kjipt å troppe opp i ballkjole om andre brukte vanlig pen sommerkjole - og motsatt...sånnsett syns jeg det er kjempe fint når det oppgis kleskode for da vet jeg "at jeg ikke skiller meg ut" - jada jeg skulle sikkert ikke brydd meg om hva andre har på seg osv osv - men det gjør jeg
Lemona Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 ikke fikk lov til å kle seg i gult og grønt? :undre: Dette har jeg aldri hørt om. Det er vel ganske vanlig at det oppgis kleskode i innvitasjon til bryllup, og de fleste har vel hørt om regler angående hvitt og svart. At andre farger også utelukkes hørtes spesielt ut......
Gjest Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Farger har ingenting med kleskoden å gjøre, men i hvilken grad man pynter seg. De har jo alt fra mer normalt kledning til galla, så er en liten skala å gå etter.
Marge Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Kleskode i form av smoking, galla, mørk dress etc er jo ganske vanlig, men hvis de begynner å legge seg borti hvilke farger du skal ha på klærne får jeg lit posh og beckham-feeling. Det synes jeg virker litt voldsomt, og har ikke hørt om det i "vanlige" bryllup.
Serenity88 Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 hmm... har en "sviger"mor, hun liker ihvertfall kalle seg min svigermor selv om jeg og samboeren ikke kommer til å gifte oss på minst 5 år!, uansett, for henne er dte ekstremt viktig det med farger... Mor til bruden skal bruke blå kjole/drakt, mor til brudgommen skal bruke rød kjole/drakt... Jeg snakket også med en "sviger"tante og hun hadde hatt en nokså dyp blå kjole i et bryllup, akkurat samme farge som brudens mor og alle hadde "reagert" på det... Skal i samboerens bror sitt bryllup i sommer, og det har blitt litt "stressende" å finne riktig kjole/dress... Slitsomt! Brudeparet mener det bare skal være pene klær, altså ikke jeans... Men så er dte resten av familien da... Du kan forresten trygt velge gult/grønt hvis du skal følge de dumme reglene rett over her:P
mariaogjahn Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 I følge reglene skal man heller ikke gå i rødt uten tillatelse fra brud.. Men det tror jeg er fordi fargen er et slikt blikkfang.. Jeg har aldri hørt om dette med farger på mor til brud og svigermor..
Rosalie Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 hmm... har en "sviger"mor, hun liker ihvertfall kalle seg min svigermor selv om jeg og samboeren ikke kommer til å gifte oss på minst 5 år!, uansett, for henne er dte ekstremt viktig det med farger... Mor til bruden skal bruke blå kjole/drakt, mor til brudgommen skal bruke rød kjole/drakt... Jeg snakket også med en "sviger"tante og hun hadde hatt en nokså dyp blå kjole i et bryllup, akkurat samme farge som brudens mor og alle hadde "reagert" på det... Skal i samboerens bror sitt bryllup i sommer, og det har blitt litt "stressende" å finne riktig kjole/dress... Slitsomt! Brudeparet mener det bare skal være pene klær, altså ikke jeans... Men så er dte resten av familien da... Du kan forresten trygt velge gult/grønt hvis du skal følge de dumme reglene rett over her:P Det der har ingenting med skikk og bruk å gjøre - heller din svigermors særhet... Fra gammelt av skal man unngå hvitt, som jo er brudens farge, sort, som er sorgens farge (tidligere var det gledens farge, og brudefargen), rødt, for "da har man pult med brudgommen" - var vel en farge stort sett ingen kvinner brukte, med unntak av gledespiker..., og grønt, for grønnfargen tiltrekker underjordiske til bryllupsfesten. Og de var ikke ønskede gjester.
Serenity88 Skrevet 19. april 2008 #9 Skrevet 19. april 2008 Kan godt hende hun er sær ja...eller, det er heeelt sikkert at hun er det:P Tihi, jaja, hun snakker ihvertfall ganske mye om det... Kanskje det er en ting fra visse deler av landet, det med blå/rød på brudens/brudgommens mor kjole? Jeg skal ha gul ihvertfall, må bare få kjøpt den først (vel, kanskje finne den og da, her tar vi ikke sorgene på forskudd:P)... Skoene er kjøpt da, selvfølgelig!
Rosalie Skrevet 19. april 2008 #10 Skrevet 19. april 2008 Hadde min svigermor vært slik, hadde jeg gått i knallblå kjole i bryllupet vi skal i i sommer på ren trass.
Jane F. Skrevet 19. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2008 Godt å høre at det er andre sære folk der ute og ikke bare de jeg kjenner..hehe.. Men når det skal sies så er dette paret litt rare, og jeg har nå også fått snusen i at de har fargekode fordi gjestene skal bare kle seg i nedtonede farge, ala jordfarger, de skal nemelig selv være "fargerike" hehe... For å øke kontrasten.. litt av en powertrip det må være da:P
Serenity88 Skrevet 19. april 2008 #12 Skrevet 19. april 2008 Kan egentlig skjønne brudeparet littegrann... Hvis de gjør noe spesielt ut av det liksom, husker jeg så et bryllup på tv der bruden hadde knallfarget kjole og ALT annet var hvitt! Bare hun som syntest;) Men samtidig litt dårlig gjort da, siden noen antakelig må kjøpe seg nye klær, men jeg sier nå takk til alle unnskyldninger for å kjøpe nye klær/sko jeg da:P Bryllup generelt er jo en stor egotrip! Det er jo det bryllup er for tiden, ikke mye romantikk igjen... Men det er nå min personlige mening, selv om sikkert mange bryllup er svært romantiske, det er bare hele greia jeg synes er litt klisje:P Mulig jeg har fått bridezillas/svigemødre langt oppi halsen allerede:P Folk må jo dra den helt ut for å skille seg litt fra andre nå, "alt" er jo gjort av noen andre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå