Gå til innhold

Har du plantet ut i verandakassene dine ennå?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Lurer på om du har plantet ut i verandakassene dine ennå og hvis ikke, når har du tenkt å gjøre det?

Og ikke minst: Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Jeg har plantet ut stemor i krukker ved inngangsdøren. De første årene jeg hadde egen hage gikk jeg amok på hagesenteret sånn rundt 1. mai. Nå syntes jeg det er mye artigere å følge med på stauder og andre vekster som kommer igjen år etter år. Begrenser meg derfor litt med "kjøp og kast" sommerblomstene.

Men jeg skal kjøpe endel lobelia og noen tårer før 17.mai. Disse tåler lite frost så det er jo i grunnen greit å vente disse ukene. Husk at plantene tåler mye mer kulde om høsten, da er de vant til å stå ute og er herdet.

Før var jeg mer utålmodig og kjøpte sommerblomster rundt 1.mai. Jeg har faktisk aldri opplevd at blomster er blitt ødelagt av frosten, det går også ann å dekke de med en nylon duk om kvelden hvis du er veldig utålmodig :D

Jeg bor i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Luth

Ja, vi plantet Lobelia og Surfina i går og det ble så mye koseligere på verandaen. Nå får blomstene "satt seg" litt og det blir pent til 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har plantet i kasser og krukker i dag. Har gått amok på hagesenteret :lol: Flyttet til egen hage i fjor og da gikk pengene til utemøbler. I år er det blomster og potter. Jeg satser hardt på at det går bra selv om det snødde her forrige helg. Bor utenfor Oslo, ca 230 m over havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ventet utålmodig lenge nå, men i morgen er det slutt. Da skal det bugne i blomsterkassene mine. Gleder meg til å dra på hagesenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor to mil nordøst for Oslo og har ikke turt å sette ut noe som helst bortsett fra thuja. Det er ikke temperaturen det er noe galt med, men det blåser jo "hatter og høy", så plantene rives jo rett og slett i filler. (Det er ikke så kaldt om natten. Jeg har et elektronisk termometer med sender som er plassert så utsatt til som mulig og det viser at det i det siste har vært 7 - 8 varmegrader på det kaldeste om natten). Har imidlertid plantet selvsådde planter i krukker/potter og de neste 14 dagene skal disse flyttes ut om dagen og inn om natten slik at plantene herdes.

Tør heller ikke plante ut "kjøpeplanter" riktig ennå siden det ofte kommer noen kalde dager i mai. (Har fremdeles 14. mai 1999 i friskt minne. Da kom jeg fra Malta og landet på Gardermoen i snøstorm... :roll:) Har også lest "ekspertuttalelser" som sier at det er galskap å plante ute før 17. mai i det meste av Norge...

Noen planter er imidlertid idiotsikre. Stemor tåler f.eks. opp mot 10 minusgrader (Dog i kortere perioder) før de fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Oslo, og har plantet stemor i blomsterkassene, er nå kanskje tre uker siden. Skulle egentlig plante tagetes, men så ble det til at vi plantet stemor fordi de tåler noe frost. Og det var jo bra, for rett etter vi plantet dem, begynte det med kuldegrader på natten og snø/sludd på morgenen. Tror de liker seg best nå med 10-15 grader, men jeg er i hvert fall ikke så glad i alt regnet vi har for tiden. Vi slipper å vanne de da :)

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det enda, for her har det plaskregnet i flere dager... :x

Hadde tenkt å sette de ut før 17 mai,men må se an været først.

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plantet i terrakottapotter i slutten av april, men har jo hatt de inne om natta i starten. Skal flytte, blir ikke mer planter i år, enn de to. Får se når vi kommer inn i nytt hus. Skulle gjerne hatt tomater, urter m.m. Men det får vente til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan informere om at det i natt var helt i nærheten av frysepunktet her jeg bor (Erfaring tilsier at temperaturen her er omtrent den samme som på Blindern). I tillegg blåste det kraftig, sur vind. Jeg holdt på å falle for fristelsen og la mine stå ute i natt. Det er jeg veldig glad for at jeg ikke gjorde :lol:. Det er nok bare stemor som bør være alene ute om natten foreløpig... (Men jeg skal innrømme at det kribler noe veldig :blunke: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke kommet så langt ennå. Må først kjøpe verandakasser, og jeg håper på å få gjort dette veldig snart.

Men jeg har plantet masse Stemor og Tagetes ut i blomsterbedene våre ute og det er så koselig! I tillegg har vi en gammel jernkjele med stemor i, og det er kjempekoselig!

Kan fortelle at jeg bor i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plantet i kassene i går jeg..

Føltes litt feil siden det var så surt og kaldt, men har helgardert meg i år.. blå stemor i begge kassene.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Luth

Jeg har nok vært litt for rask! Den ene Lobeliaen min har frosset i hjæl og de to andre henger for døden :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har plantet ut noe ved inngangsdøren på fredag kveld (pyntet litt før nasjonaldagen), og bare håper at lobeliaen ikke blir forkjølet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plantet ute enda,tenkte jeg skulle vente til juni med å gjøre det,må grave opp så mye utenfor altan,så tenkte og ta det i samme slengen.Skal kjøpe en del planter og ha i kasser og krukker på altaen etter helga tenkte jeg.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

I år har jeg sådd frø i kassene for aller første gang!

Har sådd ringblomster og karse. Har de inne ennå da det har vært kaldt om natten1 det vokser noe voldsomt så det kommer til å bli orntlig fint når det begynner å blomstre!

MYE billigere enn å kjøpe blomster,og ikke minst kjempegøy å se hvor fort det begynner å spire!

Anbefales!!

Sommerklem fra Charmina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...