Agurk Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Noe jeg har gjort galt eller? Smaken ble god, men med en forferdelig besk ettersmak. Ikke godt.
Petroline Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Hvitløken var gammel? Eggene gamle? Oljen gammel? Litt for gammel olja har ødelagt aiolien min. Kan tenke meg at gammel hvitløk kan gjøre det samme. Det går an å prøve å balansere litt med sitron og salt, se om det gjør noe med smaken.
Agurk Skrevet 18. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2008 Olje, egg og hvitløk ble kjøpt denne uken. Også smaker det skikkelig olivenolje. Alt for mye. Er redd det er oljen som er av dårlig kvalitet. Noen som anbefaler en god olivenolje til denne type bruk?
Gjest Lacuna Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Jeg bruker halvt om halvt med en nøytral olje (solsikkeolje eller rapsolje), og halvparten extra virgin olivenolje. Kun olivenolje blir i overkant dominant.
Agurk Skrevet 18. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2008 OK. Godt tips, men hvor viktig er det å ha en fancy olivenolje da? Må jeg kjøpe ny tror du?
Gjest Lacuna Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 OK. Godt tips, men hvor viktig er det å ha en fancy olivenolje da? Må jeg kjøpe ny tror du? Jeg har både dyr og billigere olivenolje, og i aïoli kjenner jeg ikke forskjellen mellom dem så godt. Så lenge det er extra virgin, er det nok, skulle jeg tro. Smak på den, og sjekk om den smaker friskt, og ikke emment eller bittert.
Gjest frulou Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 Det finnes et oljemerke som ihvertfall jeg syns er veldig godt til å være "billigmerke", og det er Gaea. Flaska er høy og rund i formen og mørk grønn.Koster i underkant av 70 kroner.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #8 Skrevet 18. april 2008 Jeg synes det er godt med skikkelig god olivenolje i, men samtidig har jo endel av de gode extra virgin-oljene mye smak som kanskje ikke passer til aiolien eller det den skal brukes til. Av de to finere oljene jeg har hatt i hus er den ene veldig "fruktig" og passer nesten bare i dressinger, mens en annen er mer nøtteaktig og etter min mening passer bra i aioli, på brød etc. Billig extra virgin type coop o.l vet jeg ikke helt om jeg ville brukt, men om man kjenner at den er ok i smaken er det jo greit. De billige oljene er ofte svakere på smak, men kan være harske. Andre vil kanskje mene det motsatte... Det er nok lurt å smake på bare olja først. Dessuten har jeg også lært at det er lurt å bruke halvt om halvt med nøytral og extra virgin-olje.
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. april 2008 #9 Skrevet 19. april 2008 Enkelte olivenoljer kan være temmelig beske i smaken. Så lukt og smak på oljen før du bruker den i aioli. Jeg gjør også som Lacuna, og blander halvt om halvt med olivenolje og annen nøytral olje.
Gjest Yoghurt Skrevet 19. april 2008 #10 Skrevet 19. april 2008 Syns olivenoljen fra coop änglemark er meget god, kaldpresset extra virgin, og den er slettes ikke dyr for de jeg handler med går med på å velge økologisk her, og vanligvis er ikke de så begeistret for å bruke unødvendig mye penger (pshh) på økologisk
Gjest Elfrida Skrevet 19. april 2008 #11 Skrevet 19. april 2008 (endret) Selv om hvitløken er nyinnkjøpt kan det være den som er synderen også, ikke godt å vite hvor lenge den har ligget i butikken. Jeg pleier å dele feddene i to på langs og sjekke om kjernen er grønn. Er den det fjerner jeg den. Hvis det stikker grønne skudd opp av hvitløksfeddene er det i grunnen like greit å kaste dem, for da får de gjerne en litt sånn besk 'gammel hvitløk'-smak. Ellers bruker jeg bare rapsolje til aioli, og et par-tre spiseskjeer god olivenolje som smakstilsetning. Edit: masse skrivefeil Endret 19. april 2008 av Elfrida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå