Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Det går sikkert an å google emnet, men jeg ønsker likevel å høre fra dere voksne kg'ere, som er opptatt av kosthold og trening. Jeg går sakte men sikkert opp i vekt. Jeg spiser sunt(Fedon) og trener 5-6 g i uka. Det er ikke noe galt med meg, det er jeg sikker på. Jeg tror heller det har med alder og forbrenning å gjøre. Er 37 år forresten. Teorien min er at det skal mindre til før jeg går opp i vekt, nettopp pga alder osv. Før kunne jeg godt gå amok i ny og ne, altså matkick, og jobbe noen dager, så var jeg i rute igjen. Det kan jeg ikke lenger. Med matkick mener jeg helgekos o.l. Så, til spm: * Må dere trene mye for å holde vekta stabil? * Kan du spise mindre og mindre? * Fokuserer du på styrke eller kondistrening? Selv digger jeg step og aerobic, mens jeg må presse meg til styrke en til to ganger i uka.
Gjest Shelob Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Det går sikkert an å google emnet, men jeg ønsker likevel å høre fra dere voksne kg'ere, som er opptatt av kosthold og trening. Jeg går sakte men sikkert opp i vekt. Jeg spiser sunt(Fedon) og trener 5-6 g i uka. Det er ikke noe galt med meg, det er jeg sikker på. Jeg tror heller det har med alder og forbrenning å gjøre. Er 37 år forresten. Teorien min er at det skal mindre til før jeg går opp i vekt, nettopp pga alder osv. Før kunne jeg godt gå amok i ny og ne, altså matkick, og jobbe noen dager, så var jeg i rute igjen. Det kan jeg ikke lenger. Med matkick mener jeg helgekos o.l. Så, til spm: * Må dere trene mye for å holde vekta stabil? * Kan du spise mindre og mindre? * Fokuserer du på styrke eller kondistrening? Selv digger jeg step og aerobic, mens jeg må presse meg til styrke en til to ganger i uka. Hei, dette har jeg tenkt litt på selv, men jeg er ikke så sikker på om det har SÅ mye å si. Jeg er 35, og synes jeg sliter ganske bra for å ha en OK kropp. Medregnet alt (også rolige ting som tur og yoga) har jeg ca 9 treningsøkter i uka, hvorav 2-3 med harde løpeøkter og 2 med styrketrening. MEN det jeg ser jeg har blitt for slapp til de seneste år er å holde intensiteten i treninga oppe. Løping blir til lunting, vektløfting blir til rutinebevegelser mens tankene er et annet sted. Jeg tror det er lurt å finne ny inspirasjon, på nett, gjennom artikler, blader, gjennom en PT eller annet. Selv har jeg begynt å lese litt av en Mike Geary som har veldig bra synspunkter på mat og trening. Jeg har begynt å endre rutiner for ca 2 mnd siden og ser en ting: jeg får større og finere muskler, også i lårene, som er min evige kjepphest. MEN jeg blir ikke slankere, altså buksene er ikke blitt videre, men jeg ser bedre ut, både med og uten klær. Nå synes jeg det er fint med tydelig musklatur, men det er jo en smakssak. Har du trent etter samme rutine i lang tid, er det kanskje på tide å "røske opp" litt? Lurt å endre matrutiner også tror jeg, bare for ikke å kjede seg så jævlig. Det er tross alt til tider jobbigt å spise sundt, planlegging, restaurantbesøk osv. Jeg kan også anbefale det svenske bladet Fitness dersom du ikke leser det alt, veldig bra og nøkternt blad om trening. Lykke til, ikke gi opp! Jeg vet damer på 50 som er stramme og fine i skøyta, ingen grunn til å legge inn årene.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Takk for svar! Nei, ingen fare, jeg elsker å trene(kondis), så det kommer jeg ikke til å slutte med. Men jeg undrer meg jo av og til om det er verdt alt stresset som det medfører innimellom, med jobb, barn osv osv. Og jeg kan jo ikke legge skjul på at jeg vil ned i vekt. Kjenner til det med at tankene er en annen plass når det gjelder vekttrening. Men jeg har ikke så lave vekter heller; 25 kg markløft, 40 kg nedtrekk, 25 kg bryst m stang, 10kg's manualer biceps osv. Trener i studio, og mener absolutt at jeg burde presse meg til styrke i sal. For det er beinhardt! "Alle" på kg mener visst at det er pingletimer, men for meg er det tusen ganger hardere på styrke i gruppetimer. Men når det gjelder kondis, så er det full gass assa!! Så det du har gjort er altså å intensivere treningen? Hva med maten? Bare annen mat, eller mindre mat også? Jeg skal i hvert fall ikke øke inntaket. Fitness skal jeg sjekke! Bør kanskje få litt input, selv om jeg føler at jeg vet "alt" om mat og trening!!
Whitechick Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Du kan umulig gå opp i vekt uten kalorioverskudd.. Hvis jeg var deg ville jeg kuttet ut fedon og heller spist sunn "vanlig" mat.. Har ingenting med alder å gjøre.
Gjest Bolledeig Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Det er ikke helt sant. Når man når en viss alder går forbrenningen ned, blant annet fordi muskelmassen reduseres om man ikke er flink å trene. Det vil si, at man kan få en redusert basisforbrenning. Ellers har du helt rett, man må i kalorioverskudd for å legge på seg, men det kan som sagt da bli enklere enn før.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 Du kan umulig gå opp i vekt uten kalorioverskudd.. Hvis jeg var deg ville jeg kuttet ut fedon og heller spist sunn "vanlig" mat.. Har ingenting med alder å gjøre. Hvorfor i alle dager skal jeg kutte ut Fedon, som jo er både vanlig og sunn mat? :klø: Jeg tror alder er en medvirende årsak. Sånn som jeg har forstått det så skal en kvinne som ønsker å holde vekta stabil ligge på en 2000 kalorier. Jeg går opp når kalorinivået er der. Dette var bare et eksempel, jeg spiser som regel mindre, det var bare for å illustrere. Bolledeig: Du har ikke lest noe om emnet du da?
Gjest Shelob Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 Takk for svar! Nei, ingen fare, jeg elsker å trene(kondis), så det kommer jeg ikke til å slutte med. Men jeg undrer meg jo av og til om det er verdt alt stresset som det medfører innimellom, med jobb, barn osv osv. Og jeg kan jo ikke legge skjul på at jeg vil ned i vekt. Kjenner til det med at tankene er en annen plass når det gjelder vekttrening. Men jeg har ikke så lave vekter heller; 25 kg markløft, 40 kg nedtrekk, 25 kg bryst m stang, 10kg's manualer biceps osv. Trener i studio, og mener absolutt at jeg burde presse meg til styrke i sal. For det er beinhardt! "Alle" på kg mener visst at det er pingletimer, men for meg er det tusen ganger hardere på styrke i gruppetimer. Men når det gjelder kondis, så er det full gass assa!! Så det du har gjort er altså å intensivere treningen? Hva med maten? Bare annen mat, eller mindre mat også? Jeg skal i hvert fall ikke øke inntaket. Fitness skal jeg sjekke! Bør kanskje få litt input, selv om jeg føler at jeg vet "alt" om mat og trening!! Hei, for å svare: ja, intensivere, og også endre treningen. Unngå å havne i en "exercise rot" når man når platåer - som man jo gjør. For at treningen skal være effektiv må man presse seg. Har du vent deg til en viss dose trening må du kjøre på med noe mer, eller hardere, eller annerledes for at resultatene skal fortsette. Viktig å variere også for å unngå skader. der har jeg lært av erfaring. Har jeg bare litt vondt i knærne feks, stopper jeg løping, utfall og knebøy en uke eller to, går på svømming, trener overkropp eller bare slapper av. Også veldig viktig å hvile. Men alt dette vet du vel mye om fra før av. Når det gjelder mat, ja - jeg spiser ikke begrensede mengder, jeg stapper rett og slett i meg, men av grønnsaker og frukt, noe nøtter og frø, linser, bønner og erter er jeg blitt sjefskokk på, og av kjøtt og fisk spiser jeg helst bare det beste. aldri blandingsprodukter og sjelden "industrikjøtt" - dvs det meste av det du finner i butikken desverre. Ulempen er at dette kostholdet kan være dyrt, sammenliknet med billig dritt som finnes i mengder i kjølediskene. Jeg må understreke at jeg på besøk hos andre og ute på restaurant spiser det jeg blir servert, eller velger i stillhet det beste alternativet som finnes, for at ikke livet skal bli altfor vanskelig. Jeg er glad i kake, is og ost og druer og slikt og det blir nok litt av dette 2-3 ganger i uka. Jeg er ikke radmager og kunne sikkert vært enda slankere hadde jeg unngått disse søtsakene, men what the he.. Jeg kan jo ikke bli helt psykotisk heller. Og om det å "vite alt om trening", jeg føler også at jeg gjør det, men ser stadig at ting utvikler seg, kostholdguruene er uenige med hverandre osv. - det er nok bare å holde seg oppdatert. Mange teorier er i endring. Ikke kjøp alt som blir sagt, vær kristisk. Jeg synes Fedon er bra, men jeg må ha mer carbs enn som så. Jeg lever veldig aktivt og må ha havregrøt til frokost, knekkebrød til lunssjen, ris eller potet til middag. det fungerer fint for meg. Mao, jeg tilpasser Fedon til mitt behov. Ellers unngår jeg hvete og usyrnede melkeprodukter.
Gjest Bolledeig Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Hvorfor i alle dager skal jeg kutte ut Fedon, som jo er både vanlig og sunn mat? :klø: Jeg tror alder er en medvirende årsak. Sånn som jeg har forstått det så skal en kvinne som ønsker å holde vekta stabil ligge på en 2000 kalorier. Jeg går opp når kalorinivået er der. Dette var bare et eksempel, jeg spiser som regel mindre, det var bare for å illustrere. Bolledeig: Du har ikke lest noe om emnet du da? Jeg tror gjerne folk tenker "kur" når de hører fedon, og at det er en medvirkende faktor til at folk blir skeptiske. Når det er sagt, så er det en feilkilde når folk påstår "jeg spiser ikke mer enn jeg trenger men går opp i vekt". Og det er rett og slett at svært mange undervurderer sitt faktiske kaloriforbruk eller regner feil. For det funker ikke sånn at folk går i kaloriunderskudd men likevel legger på seg. På alle vitenskaplige studier som er gjort mtp kaloriunderskudd der det har skjedd under 100% kontroll, har alle de som har vært i minus gått ned. Absolutt alle. Ville anbefalt å lese denne Du er ikke et unntak Når det er sagt, er jeg ganske sikker på at forbrenningen går ned med alder, men jeg har ingenting konkret å vise til, så det blir bare synsing fra min side.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #9 Skrevet 19. april 2008 Jeg tror gjerne folk tenker "kur" når de hører fedon, og at det er en medvirkende faktor til at folk blir skeptiske. Når det er sagt, så er det en feilkilde når folk påstår "jeg spiser ikke mer enn jeg trenger men går opp i vekt". Og det er rett og slett at svært mange undervurderer sitt faktiske kaloriforbruk eller regner feil. For det funker ikke sånn at folk går i kaloriunderskudd men likevel legger på seg. På alle vitenskaplige studier som er gjort mtp kaloriunderskudd der det har skjedd under 100% kontroll, har alle de som har vært i minus gått ned. Absolutt alle. Ville anbefalt å lese denne Du er ikke et unntak Når det er sagt, er jeg ganske sikker på at forbrenningen går ned med alder, men jeg har ingenting konkret å vise til, så det blir bare synsing fra min side. Jo, jeg er med på den. Men jeg bruker vektklubben for å se hva jeg ligger på, og det er rundt 1600-1800 kalorier pr dag. Jeg vet at jeg burde ligge på 1400, men det blir slitsomt i lengden. Det følger mange fristelser med familielivet. Altså, før var det altså greit at jeg lå på 1600-1800, men ikke nå. Eller, dvs, det er greit, men det er ikke rom for de store utskeielsene som det var før. Så det er vel der jeg må jobbe.. Ang trening så er nok kroppen bra vant til aerobic og step ja, så jeg burde kanskje jogge eller sykle en dag i uka også. Men jeg hater det. Jaja, snart er snøen borte og da kan jeg gå i skogen igjen.
Wildy Skrevet 19. april 2008 #10 Skrevet 19. april 2008 Fra ung 30 til 70 år vil basalforbrenningen minke med ca 20 %. Sammenstningen av kroppen endrer seg også.Gjennomsnittlig øker kroppsvekten for kvinner opp til 60 og for menn opp til 50 år, for deretter å avta. Fettinnholdet i kroppen øker med 0,5-1.0% pr år etter fylte 50 år og muskelmassen vil synke med opptil 40 % fra ung voksen alder til rundt fylte 70 år.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Fra ung 30 til 70 år vil basalforbrenningen minke med ca 20 %. Sammenstningen av kroppen endrer seg også.Gjennomsnittlig øker kroppsvekten for kvinner opp til 60 og for menn opp til 50 år, for deretter å avta. Fettinnholdet i kroppen øker med 0,5-1.0% pr år etter fylte 50 år og muskelmassen vil synke med opptil 40 % fra ung voksen alder til rundt fylte 70 år. Ok, takk for utfyllende svar! Dette forklarer jo litt da, selv om jeg ikke er så gammel. Men cluet er nok at det kreves litt mer innsats. Må gå i tankeboksen og se hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. Ang mat og hva man faktisk putter i seg, så er jeg kanskje ikke så ærlig hele tida. Husker jeg leste en svensk artikkel en gang som var ment for mødre, om hvorfor de ikke gikk ned de siste 5-10 kiloene. De(dvs vi) var som en slags søppelbøtte som spiste barnas leftovers, og det kjenner jeg meg igjen i. For eksempel kan jeg spise det halve, fine, rundstykket med ost og skinke som min datter ikke orker, i stedet for å kaste det i søpla. Dette var jeg veldig bevisst på før, men det har nå sklidd ut, selv om basiskostholdet mitt er bra. Så, skjerpings der!! Shelob: Jeg har også tilpasset meg Fedon på min måte. Kan godt spise havregrøt, men ikke hver dag liksom.
X-life Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 Hvorfor i alle dager skal jeg kutte ut Fedon, som jo er både vanlig og sunn mat? :klø: Jeg tror alder er en medvirende årsak. Sånn som jeg har forstått det så skal en kvinne som ønsker å holde vekta stabil ligge på en 2000 kalorier. Jeg går opp når kalorinivået er der. Dette var bare et eksempel, jeg spiser som regel mindre, det var bare for å illustrere. Det er først og fremst aktivitetsnivå som spiller inn på hvor mye kalorier man må spise for å vedlikeholde vekta. For ei jente på 65kg, som jobber på kontor og aldri trener, så er nok 2000kalorier nok til at hun går opp i vekt. For en annen person som har en aktiv jobb, f-eks gartner, og som trener 4-5 ganger i uka kan 2000 kalorier være så lite at hun går ned i vekt.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Det er først og fremst aktivitetsnivå som spiller inn på hvor mye kalorier man må spise for å vedlikeholde vekta. For ei jente på 65kg, som jobber på kontor og aldri trener, så er nok 2000kalorier nok til at hun går opp i vekt. For en annen person som har en aktiv jobb, f-eks gartner, og som trener 4-5 ganger i uka kan 2000 kalorier være så lite at hun går ned i vekt. Ja, nettopp! Jeg trener 5-7 ganger i uka. Det mener jeg er å være aktiv, og en skulle da tro at 2000 var passelig, men det er det altså ikke. Ligger jeg litt under dette, holdes vekta stabil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå