Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 I avisen leser vi jo stadig foruroligende meldinger om økt rente, inflasjonsfare (jeg vet ikke hvordan det blir inflasjon), boligmarked på randen, tvangssalg og økte råvarpriser. Før jul følte jeg at vi fortsatt var optimistiske med tanke på norsk økonomi, nå er jeg mer usikker. For mitt vedkommende merker jeg ikke så godt svingningene i økonomien - jeg leier bolig med gunstige vilkår (og kommer nok til å nyttiggjøre meg fallende boligpriser) og kjører ikke bil, f eks, samtidig som jeg har mer sparepenger enn gjeld. I tillegg har jeg gjødselaksjer Men hva med dere andre, i 2007 velstående nordmenn? Ser alt greit ut?
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Tjaa, i løpet av de tre siste årene, hvor jeg har vært alene, har boligutgiftene mine steget med 3000 i mnd, mesteparten pga renteøkning og generell prisstigning som igjen fører til høyere fellesutgifter i borettslaget der jeg bor. Både høyere rente på mitt lån og borettslagets lån gir jo utslag, selv om økonomien forøvrig er sunn, jeg bor ikke i noe gjeldsbombeborettslag altså. Jeg skifta jobb for et år siden og gikk kraftig opp i lønn, uten det hadde det rett og slett ikke gått rundt, jeg hadde vanligvis 3-4000 igjen av lønnen etter at alle faste ugifter var betalt. Så ja, jeg merker endring i rente og den generelle økonomiske situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Men hva med dere andre, i 2007 velstående nordmenn? Ser alt greit ut? Vel, for det første har jeg alt tatt skrittet inn i 2008. ;-) Og ja, alt ser greit ut. Vi har bundet huslånet, så renteøkningene merker vi ikke noe annet til enn at vi tjener mer på BSU og bufferen vi har stående i banken. Studielånet er også bundet nå nylig, og billån har vi ikke. Nå når pundet og dollaren er så lave som de er, vurderer vi å handle mer fra Amazon, kanskje abonnere på noen publikasjoner vi har vurdert en stund. Det vi kanskje merker negativt, er at matprisene har økt som følge av råvarekrisen, men det er ikke akkurat noe som velter privatøkonomien, nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå