Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du reagert hvis kjæresten din fortalte at han hadde vært sæddonor før han ble sammen med deg, og at det hadde resultert i 5 barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå får vel ikke sæddonoren vite hvor mange barn det evt. resulterer i?

Gjest Reptilen
Skrevet
Nå får vel ikke sæddonoren vite hvor mange barn det evt. resulterer i?

De skal egentlig ikke få vite det, men jeg har hørt at det har skjedd glipper. Blant annet var det en sak der en person fikk vite at han ikke kunne fortsette som donor fordi han hadde nådd kvoten. Og da er det jo bare å finne ut hva kvoten er. Tror det er 6.

Skrevet

jeg tror ikke jeg hadde reagert så veldig mye egentlig...

Skrevet

De må jo på en måte gi en beskjed når de ikke kan fortsette da, kan ikke bare fortsette å ta i mot sæden og så kaste den.

For min del ville det vært uproblematisk at kjæresten min var sæddonor, dersom sæddonorer hadde fått være anonyme.

Skrevet

Det hadde ikke gjort meg noe, tror jeg. Selv om det kanskje hadde vært litt problematisk om han samtidig ønsket barn med meg (men da ville vel DET vært hovedsaken uansett).

Skrevet

så langt jeg vet er de vel anonyme??

men uansett hadde nok ikke sett på dette som et stort problem nei...

Skrevet

Da hadde jeg sjekket om våres barns kjærester lignet på min mann, for det er vel det som er den største faren med det..

Skrevet

He he, da ville jeg ihvertfall visst at han var fruktbar!

Skrevet

I motsetning til de andre her ville jeg faktisk måtte tenke over dette, og tror faktisk det ville vært litt problematisk. Ikke nok til at jeg ikke ville vært sammen ham mer, men nok til at jeg ikke ville likt det. At han har barn rundt omkring, og hva slags konsekvenser dette etv. kan få i fremtiden.

Nå er jo slikt anonymt, men lovgivningen skifter med trender i samfunnet, og plutselig blir det helt selvsagt at alle barn skal få ha kontakt med foreldrene sine, og dette hensynet veier tyngre enn anonymiteten til en stakkars student som trengte litt ekstra penger. Jeg synes det er en vanskelig sak, og vil helst slippe å forholde meg til det hvis jeg fikk velge.

Skrevet
så langt jeg vet er de vel anonyme??

De er ikke anonyme i Norge lenger, nei. Når donorbarnet fyller 18 har h*n rett til å få vite hvem faren er.

Skrevet
De skal egentlig ikke få vite det, men jeg har hørt at det har skjedd glipper. Blant annet var det en sak der en person fikk vite at han ikke kunne fortsette som donor fordi han hadde nådd kvoten. Og da er det jo bare å finne ut hva kvoten er. Tror det er 6.

Jeg tror ikke de har kvote på hvor mange barn det blir av det, men derimot på hvor mange ganger hver mann får lov til å donere sæd.

Uansett, jeg tror nok egentlig ikke jeg hadde likt det noe særlig om mannen hadde donert sæd.

Skrevet
Jeg tror ikke de har kvote på hvor mange barn det blir av det, men derimot på hvor mange ganger hver mann får lov til å donere sæd.

"I Norge har vi to sædbanker, en ved Rikshospitalet og en i Haugesund. I løpet av et år trenger banken ca. 30 sædgivere. Hvis sæden fra en mann blir brukt, kan den maksimalt resultere i 6 barn."

Skrevet

Jeg tror jeg hadde syntes det var fint at han kunne hjelpe noen andre.

Skrevet

Jeg tror jeg ville sett på det som et problem. Ikke fordi han har donert sæd i seg selv, men med tanke på at våre barn igjen vil ha halvsøsken som de ikke vet hvem er tror jeg jeg ville tenkt på det hvis jeg møtte barn med trekk som kunne ligne på mannens.

En annen ting er at jeg på kloss hold har opplevd fortvilelsen til to unge mennesker som etter å ha bodd sammen i nærmere 6 mnd fikk vite at de med stor sannsynlighet var halvsøsken... (DNA prøver bekreftet at de var halvsøsken)

At de i det hele tatt møttes var en så tilfeldighet at det nesten ikke skulle vært lov, siden de var oppvokst på hver sin kant av landet, ingen felles bekjente, alt var bare tilfeldigheter, også at det ble oppdaget.

Stakkars den faren som måtte innrømme overfor sin datter at hennes kjæreste og samboer også var hennes bror!

Det å tenke på at ett av mine barn kan oppleve noe slikt er bare helt forferdelig, og selv om sjansen er liten, er den likevel tilstede så lenge det finnes barn der ute som han ikke har oversikt over!

Skrevet

Jeg synes det ville vært problematisk, siden lovverket nå sier at barn av sæddonorer har krav på å få vite hvem donoren er når de blir 18, på samme måte som adoptivbarn. Og det har også vært stor mangel på donorer, etter at de gjorde de endringen.

Skrevet

Jeg hadde syntes det var problematisk.

Tanken på å hjelpe barnløse par er jo veldig fin, men det er underlagt ansvaret for å sette et barn til verden.

Jeg kunne aldri gitt bort eggceller til fremmede par. Jeg har jo ingen garanti for at barnet får det godt, og ingen mulighet til å se til at det skjer.

Jeg hadde ikke likt at mannen hadde gitt fra seg muligheten til å sørge for eget avkom heller.

Jeg vil heller ikke at vi som familie skal få "utenforstående" barn på døren etter etpar tiår.

I det hele tatt er donorvalget en situasjon hvor en ikke har oversikt over konsekvensene, hverken for seg selv, sin fremtidige familie, eller barnet. Jeg ville ikke like at kjæresten hadde sett på avkom som noe man gir bort til andre, og heller ikke at han tok slike valg som kan affisere fremtidig familie før jeg kom inn i bildet.

Skrevet
Hvordan hadde du reagert hvis kjæresten din fortalte at han hadde vært sæddonor før han ble sammen med deg, og at det hadde resultert i 5 barn?

So what..?? Hva han gjorde før han traff deg, spiller vel ingen rolle. Han betaler jo ikke bidrag, ei heller kommer disse ungene en gang i fremtiden til å banke på hans dør. I så fall, liiiite sannsynlig..!!

Hadde vært like teit å si at hadde du barn fra et tidligere forhold - ville han ikke vært sammen med deg-

Skrevet

Det hadde for meg vært et kjempeproblem, og jeg er ikke sikker på om jeg kunnet leve med det.

Skrevet

Sorg og forvirring.

Jeg kan på mange måter forstå argumentet at han ønsker å hjelpe andre, men alikevel, jeg hadde ikke likt det. Det å få barn er en så alvorlig handling at jeg vet ikke om jeg hadde klart å forholde meg til at han hadde valgt å få barn han ikke kom til å ha kontakt med. Om han hadde vært "kompisdonor" hadde det vært et betydelig mindre problem, så sant barnets mor/foreldre var noen jeg hadde en ok kjemi med.

Som andre her nevner er mulige forhold mellom halvsøsken også et problem når det er snakk om ujente barn.

Nei, jeg er glad jeg har sluppet unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...