Gå til innhold

Fotografi/bilde

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

Jeg var så dum at jeg la ut et bilde av meg selv på fellesen på en chatside.

Jeg trodde ikke man kunne kopiere bilder der, men noen som har peling på sånt tok en kopi.

Bildet er manipulert, lyst opp og gitt en brun farge over hele.

Bildet jeg la ut var kopi av en kopi da jeg i prosessen av manipulering mistet originalen.

Det jeg lurer på:

Kan vedkommende finne frem til originalen ved å gjøre noe med bildet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Men det finns bildesøkemotorer i startgropa, som bruker selve bildet eller elementer i det som "søkeord" og da kan vel mye rart poppe opp, hvis du har lastet opp noe på nettet, og redigert det online.

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet
Nei, egentlig ikke. Men det finns bildesøkemotorer i startgropa, som bruker selve bildet eller elementer i det som "søkeord" og da kan vel mye rart poppe opp, hvis du har lastet opp noe på nettet, og redigert det online.

Hei,

dette er et personlig bilde, som ikke er å finne på nettet.

Hvordan bruker man bildet eller elementer i det som søkeord da?Kan jo prøve og se om jeg får opp noe...

Skrevet

Er ennå på eksperimentstadiet, men du finner noe på sidene til microsoft bl.a.

Hvis originalen aldri har vært på nettet, vil ingen kunne finne tilbake til originalen via et manipulert foto. Med unntak av at vage detaljer kan forsterkes og forstørres, om man vet hva man driver med.

For eksempel kan områder som er gjort mye lysere eller mørkere fremdeles inneholde nok informasjon til å gi et gjenkjennelig ansikt, selv om de tilsynelatende er for mørke eller lyse til at detaljer vises. Men er et område maskert bort, så kommer ikke de fjernede bitene tilbake.

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet
Er ennå på eksperimentstadiet, men du finner noe på sidene til microsoft bl.a.

Hvis originalen aldri har vært på nettet, vil ingen kunne finne tilbake til originalen via et manipulert foto. Med unntak av at vage detaljer kan forsterkes og forstørres, om man vet hva man driver med.

For eksempel kan områder som er gjort mye lysere eller mørkere fremdeles inneholde nok informasjon til å gi et gjenkjennelig ansikt, selv om de tilsynelatende er for mørke eller lyse til at detaljer vises. Men er et område maskert bort, så kommer ikke de fjernede bitene tilbake.

Kan man forsterke vage detaljer og få til et gjenkjennelig ansikt selv om bildet er i JPEG?

Skrevet

Kommer helt an på utgangspunktet i det manipulerte bildet. Normalt sett skal man ha god peiling for å få noe gjenkjennelig ut av et bilde som er manipulert til det ugjenkjennelige, og selv da vil det være ganske vanskelig.

Skrevet

Ja, enig med Dru. Det er mange faktorer som bestemmer hvor bra eller dårlig resultatet blir, og litt peil må den som gjør det ha. Så svaret blir nok nei i 90% av tilfellene; at det ikke blir gjenkjennelig igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...