Gjest Lea Skrevet 10. mai 2003 #1 Skrevet 10. mai 2003 Jeg kjøper ofte glass med Nescafè Brasero. Det er bare jeg som drikker kaffe her i huset, så jeg gidder sjelden å lage traktekaffe. Tomme glass har jeg tatt vare på, men jeg aner ikke hva jeg kan bruke dem til. Regner med at de er ganske tette. Lokkene er jo ikke særlig penne, men glassene er store og fine. Noen som har noen gode ideer? (Enten til matvarer/kjøkken eller hobby) Kan noe gjøres med disse lokkene for å få dem litt penere?
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #2 Skrevet 11. mai 2003 Jeg samler også! Så en gang i en interiørreportasje i et eller annet blad, der var det en som hddde malt noen glass med sølvmaling og andre med gullmaling. Lokket var også malt. Så hadde han limt på noe glasskuler, dvs halvkuler omtrent i mandelform. (jeg er en forklaringsmester :o ) Det ble litt vel mye "glam" for meg ihvertfall, men ideen om å male lokkene har jeg tenkt å bruke. Kanskje det hadde vært tøft med sølv maling på lokket, og så lime på en liten sink /stål bit foran på selve glasset. Så kan en skrive med f.eks sort sprittusj hva som er i glasset. Eller enda bedre: kjøpe sort tavlemaling og male et lite rektangel foran på glasset, så kan en skrive med kritt hva som er på glasset. Da kan jo lokket males i en sprek farge! Nå MÅ jeg snart få ut fingeren og kjøpe med tavlemaling. Har sååå mange ideer om hvor jeg kan få bruk for det.
Usikker Skrevet 11. mai 2003 #3 Skrevet 11. mai 2003 Jeg gjemmer også på slike -og andre- glass. Bruker de i hobby-sammenheng jeg da........ oppbevareing av små dubbedingser og slikt........ I stedet for å male lokket kan man jo også sy små "hetter". Det har jeg gjort....... puttet gotteri oppi glasset - og gitt bort som gaver. Syr topper til andre glass også - putter i småkaker, syltetøy m.v. - fine gaver! Takk Mie for tipset med tavlemaling! /Usikker
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2003 #4 Skrevet 11. mai 2003 Ja, tavlemaling har jeg også tenkt på i årevis. Ikke til glass, men til andre ting. Ikke pokker om jeg kommer på det. Det som er synd med disse lokkene er at det står Nescafè på toppen. Glassene i seg selv er ganske fine. Men hva slags maling får jeg til å sitte på plast da? Ser for meg at den flasser av etter en tid. Takk for tips.. jeg vurderer videre og tar gjerne i mot flere tips. Hadde en drøss med slike glass stående, men sambo hadde ryddet litt på benken en gang og kastet alle sammen.. Nå har jeg noe få som jeg må få orden på før han slår til igjen
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #5 Skrevet 11. mai 2003 Det finnes muligens spesialmaling hvis du spør i hobbybutikker. Jeg bruker vanlig oljemaling til utrolig mye rart, vasker først med salmiakk - så et strøk oljebasert heftgrunn og to strøk oljemaling. Har ikke prøvd med akkurat disse lokkene da, men blomsterpotter f.eks har fått slik behandling og holder helt fint. Jeg tror malingen holder hvis ikke det er for mye bevegelse (at lokket er for mykt), da vil nok malingen sprekke og så begynne å flasse. Så lenge en bruker malingsrester fra tidligere prosjekter er det jo uansett ikke noen dyr investering. Dersom malingen ikke holder kan man jo gjøre som usikker sier - sy en stoff hette. Eller bare klippe den til med fiskesaks da slipper late meg og sy også Kanskje det hadde vært tøft med brunt striestoff - sånn som kaffebønne sekker er laget av og så bare ha et gummistrikk eller noe grovt tau rundt?
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2003 #6 Skrevet 11. mai 2003 Heftgrunn har jeg aldri tenkt på. Det må prøves. Har sånn delvis tenkt på å bruke disse glassene til oppbevaring av pasta, ris og annet rask nå ligger i et skap og ser kjedelige ut. Men jeg blir altså ikke helt fortrolig med disse brune plastlokkene. Det blir ikke mye bevegelse på dem, de skal jo bare skrus et lite hakk liksom. Men jeg tror ikke at hobbylakk gjør susen akkurat. Det går kanskje an å lime på en slags "gummi-list" rundt kanten på lokket og dekorere med noe annet på toppen (slik at det dekker logoen). Eller kanskje jeg kan få til noe med decoupage-lim/lakk? Her popper ideene opp altså...
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #7 Skrevet 11. mai 2003 Kanskje du kan bruke sandmaling? Eller lage din egen sandmaling ved å blande sand / singel i malingen? Eller lime kaffebønner på toppen og så lakke over?? Eller lime på tau - rundt og rundt fra midten og utover? :o Jeg har visst fått i meg for mye kaffe og sjokolade på morgenkvisten.
Usikker Skrevet 11. mai 2003 #8 Skrevet 11. mai 2003 Den kreative trio er "igang" - du Mie - det med å lime kaffebønner/pasta/annet på lokket for å dekke over "Nescafè" - det var en knakende god ide du....... decoupage-ideèn likeså! Også sandmaling...... Har vi havnet på feil hylle her i livet??? Kanskje vi sku' danne et hobby-selskap???
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #9 Skrevet 11. mai 2003 Vi har en forretningsidè her jenter! Det ihverfall gøy å lage noe ut av "ingenting". Det gir utrolig mye mer tilbake enn å bare kjøpe ferdige løsninger som alle kan få maken til. Det er deilig å skape noe selv. Og selvskryt skal en lytte til for det kommer fra hjertet
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2003 #10 Skrevet 11. mai 2003 Og ja Usikker: Pasta på toppen det var lurt!
Usikker Skrevet 11. mai 2003 #11 Skrevet 11. mai 2003 Og selvskryt skal en lytte til for det kommer fra hjertet HErlig!
Leo Skrevet 11. mai 2003 #12 Skrevet 11. mai 2003 Jeg samler også på kaffeglass og bruker det f.eks. til jul når jeg gir bort hjemmelaget godteri etc. Etter at jeg oppdaget "Løfbergs Lila - Columbia" (Eller hva den nå heter...) har jeg imidlertid kjøpt denne. Fortrinnsvis i Sverige, men også på IKEA. Ikke bare smaker pulverkaffen mye bedre en Nescafè - lokkene er også mye finere
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2003 #13 Skrevet 11. mai 2003 Det er jo dette som er morsomt. Å kjøpe ferdige hobby-produkter er egetlig bare kjedelig. Jeg har tenkt litt mer jeg da.. og kom på nettopp dette med hyssing. Hva om jeg brukte litt kraftig hyssing og sterkt lim og snurret hyssingen rundt kanten på lokket, ikke bare oppå? Har tenkt på pasta, kaffebønner o.l. på toppen, men er redd de skal falle av/ikke sitte godt nok fast. Sandmaling hadde kanskje vært fint ja.. Dæven.. må drikke mye kaffe fremover jeg nå. Har også noen helt enkle flasker som det har vært olivenolje på. Kanskje jeg kan overføre noen av disse ideene på dem også? For ikke å snakke om de små, gammeldagse sukkertøykrukkene som jeg har skreket meg til hver gang vi er i Sverige. Kostet en formue pr stk.
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2003 #14 Skrevet 11. mai 2003 Dessuten kom jeg på at de har billig spraymaling på Biltema.. kanskje jeg skal lakkere lokkene med blank, krom-farget spray i flere lag? Da blir de kanskje litt gammeldagse. Men jeg er redd for at fargen kanskje kommer til å bli ripete hvis glasset er i bruk ofte.
:-) anna Skrevet 11. mai 2003 #15 Skrevet 11. mai 2003 En annen ide for glass med stygge logg er å skru/spikre fast lokket på undersiden av en hylle. Så kan man skru fast glasset opp i lokket og så har glasset sin faste plass hengende under hyllen. Ser ganske kult ut, og uten at lokket egentlig synes. Perfekt for hobbyrommet. Ser for meg ei lang hylle med mange like glass hengende under på rekke og rad. Spiker i et glass, trådsneller i neste. Alt på sin plass liksom.
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2003 #16 Skrevet 11. mai 2003 Har dett dette et sted, men er redd disse glassene blir litt for store og tung for sånt. Har tenkt å bruke noe sånt når snekkerboden vår er ferdig. Syltetøyglass med skruer o.l. som er festet til en hylle. Lokkene på syltetøyglass er ofte litt mer holdbare enn disse kaffeglass-lokkene (som er i plast). Det er lurt å bruke en stor skive under skruehodet når man skal henge opp glass sånn. Evt. en stue med stooort hode.
Tusenfryd Skrevet 11. mai 2003 #17 Skrevet 11. mai 2003 En annen ide for glass med stygge logg er å skru/spikre fast lokket på undersiden av en hylle. Så kan man skru fast glasset opp i lokket og så har glasset sin faste plass hengende under hyllen. Ser ganske kult ut, og uten at lokket egentlig synes. Perfekt for hobbyrommet. Ser for meg ei lang hylle med mange like glass hengende under på rekke og rad. Spiker i et glass, trådsneller i neste. Alt på sin plass liksom. DET var dagens beste - SÅ kult! *noterer ned og skal huske det til neste sted vi skal bo*
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2003 #18 Skrevet 11. mai 2003 En god grunn til å spare på syltetøyglass ja. Det er nok best å bruke en skrue til dette, ikke en spiker.
Tusenfryd Skrevet 11. mai 2003 #19 Skrevet 11. mai 2003 Evt. en stue med stooort hode Stuen vår har ganske lite hode, men er ganske klok for det...
Gjest Lea Skrevet 11. mai 2003 #20 Skrevet 11. mai 2003 SKRUE SKRUE SKRUE (er nesten det samme som stue.. NESTEN)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå