Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener jeg har funnet ut på Tollvesenets sider at en veske ikke er tollpliktig. Innebærer dette da at jeg ikke må betale toll eller fortollingsgebyr, men 25 % i mva? Eller? Jeg ser og ser og leser og leser, men synes ikke det er så entydig det som står på tollvesenets sider :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg har forstatt det riktig, så må du betale 25% mva + fortollingsgebyr, med mindre du har registrert deg på toll.no (?) og velger å ta deg av fortollinga (i denne saken momsen) selv.

Skrevet
Dersom jeg har forstatt det riktig, så må du betale 25% mva + fortollingsgebyr, med mindre du har registrert deg på toll.no (?) og velger å ta deg av fortollinga (i denne saken momsen) selv.

Men man må vel ikke betale fortollingsgebyr, dersom man ikke er tollpliktig!? :klø: Hva er det jeg ikke forstår :grine:

Skrevet

Vesker er vel tollpliktige så vidt jeg vet med mindre den koster under kr 200

Skrevet

Fortollingsgebyr er et gebyr som spedisjonsfirmaet du benytter (posten/dhl/osv) tar hvis de skal fortolle varen for deg - dette må du betale dersom du bestiller noe som koster mer enn 200 kr (evt 1000 kr hvis du får gave). Det er mulig å fortolle selv, da må du registere deg hos Tollvesenet (hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke).

Så uansett om veska er tollpliktig eller ikke så må du betale fortollingsgebyr og moms.

Skrevet
Men man må vel ikke betale fortollingsgebyr, dersom man ikke er tollpliktig!? :klø: Hva er det jeg ikke forstår :grine:

Man betaler for den jobben fraktfører gjør når de tar noe inn i landet , posten må jo bruke tid og penger på å ordne opp i mva , selvom varen ikke er tollpliktig .

Hvis man ikke er interessert i å betale fraktfører for å gjøre denne jobben for en , så kan man gjøre dette selv , men det tar ofte lang tid og man kan risikere mye kø .

Skrevet

Takk for alle svar!! TROR jeg forstår det nå. I tillegg har jeg sendt en mail til tollvesenet, så nå vet jeg nøyaktig hvor mye det vil koste meg å hente ut vesken når den kommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...