Gjest Sisu Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Vi har lenge lekt med tanken på å flytte til USA eller Canada for et år eller to. Har to barn på 7 og 10 år, og de må da gå på skole der borte. Vet at det finnes norske / svenske skoler i flere byer, men hva anbefales? Er det ei stor papirmølle å flytte? Hvordan er USA sammenlignet med Canada når det gjelder å flytte dit? Ønsker å høre andres erfaringer med stort og smått.
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Hei, jeg har ikke bodd i USA, men jeg bodde en periode i England, med min datter som da var 5 år. Det var bare stas, hun storkosa seg, lærte seg engelsk osb. Skulle gjerne ha gjort det igjen. Hun gikk på en vanlig engelsk skole.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Bare pass på at du ikke flytter til en av statene i USA der de bruker fysisk straff i skolen.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 26. april 2008 #4 Skrevet 26. april 2008 Vi har lenge lekt med tanken på å flytte til USA eller Canada for et år eller to. Har to barn på 7 og 10 år, og de må da gå på skole der borte. Vet at det finnes norske / svenske skoler i flere byer, men hva anbefales? Er det ei stor papirmølle å flytte? Hvordan er USA sammenlignet med Canada når det gjelder å flytte dit? Ønsker å høre andres erfaringer med stort og smått. Vi har bodd i USA i 4 år, og har 3 barn på8,15 og 16. Vi har hatt det kjempebra,stort sett, og det er vemodig å flytte hjem igjen. Jeg kunne ha skrevet bok om hvordan det er å flytte til utlandet, tusen ting du ta for gitt hjemme, som ikke kan tas for gitt ute, lover og regler ,og ikke minst språk. men barna og vi snakker nå flytende amerikansk, og vår yngste sliter faktisk med norsken. Vi har erfaring både med privat katolsk skole og den offentlig, og har vært veldig fornøyd. ta gjerne kontak med meg, hvis du har spørsmål Mvh Marianne
Julie:) Skrevet 26. april 2008 #5 Skrevet 26. april 2008 Tenk dere godt om med tanke på barna og flytting.. Selvfølgelig vil det være mye positivt ved å oppleve noe annet, men flytting mellom ulike kultur og språk kan også være belastende for barna og de får et brudd med deres nettverk som kan være sårt. Tenk godt igjennom det, snakk med barna om positive og negative sider- forlate venner og familie her, knytte nye vennskapsbånd som vil bli brudt når dere flytter hjem samtidig som vennene her hjemme fortsetter livet sammen når dere flytter så er det ikke dermed sagt det er bare bare og komme inn i venneklikken igjen... Ja, jeg sier ikke at det trenger å være noe problem, men det er veldig viktig og tenke på disse tingene. Les gjerne bøker som er skrevet om dette, for å være klar over ting dere bør tenke på. Når det gjelder skole ville jeg sjekket opp hva slags tilbud skolene har med tanke på aktiviteter hva dere ønsker med tanke på om dere vil at de skal ha norske venner og leve i et norskt samfunn, eller om de skal mer integreres i det amrikanske samfunnet. Gjør god reaserch før avreise og tenk på litt for mye enn litt for lite...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå