Gå til innhold

Når bestemor er alkoholiker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er alkoholiker og sliter i tillegg med noen psykiske problemer som depresjon. Når hun drikker blir hun til tider veldig deprimert og får lyst til å ta sitt eget liv. Hun har fått klar beskjed om at vi ikke ønsker at hun drikker mens hun passer barna våre (2 og 1 år), men jeg vet at hun gjør det i små mengder allikevel. Hva synes dere vi skal gjøre? På en måte liker jeg ikke at barna er hos henne, for jeg vet jo hvordan jeg syntes det var når mamma ble full når jeg var liten. Samtidig virker det som om de liker henne veldig godt, og det ser ikke ut til at de mistrives mens de er hos henne. Hun er jo veldig snill, er bare bekymret for hvilke inntrykk hun kan gi dem.

Så må det også sies at hun har hatt stor hjelp av å få være sammen med dem siden pappa reiste fra henne for to år siden.

Så det jeg lurer på er om jeg burde nekte henne samvær med ungene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke i utgangspunktet.

Du kan jo vurdere forløpende om du synes det er greit at hun passer dem alene. Om du frykter at hun skal drikke mye/kjøre med dem i beruset tilstand/ikke greie å ta seg av dem så skal du selvsagt ikke la henne passe dem. Kanskje skal du uansett se an dagsformen, og ikke la henne passe dem lengre enn f.eks en time. Eller sørge for at det finnes en back up med noen rett ved som ungene kan dra til om det skulle være noe. (Om barna er gamle nok til det da)

Men husk at hun ikke har samme rollen overfor dem som overfor deg. Det å oppleve henne beruset vil ikke i utgangspunktet være like vondt for dem som det var for deg. Hun var mamman din. Men det er du som har den rollen overfor barna dine.

Også synes jeg du skal være helt åpen med henne om at du er bekymret for å la henne passe barna på grunn av alkoholismen hennes. Men pass på å poengtere hvor glad ungene er i henne, og hvor flink hun er med dem som de overveldende sterke sidene. Og at du synes det går bra, og hvor fint du synes det er at barna får et nært forhold til mormor. Men at du bekymrer deg for at hun skal drikke mer enn hun mener å gjøre mens hun har barna.

Skrevet

Om bestemor är full när hon passar barnbarnen så tycker jag att det ska vara slut på passning. Punkt.

Har hon gjort det en gång så gör hon säkert det igen.

Möjligen kan hon få en ny chans efter att ha blivit behandlad, frisk och alkoholfri men inte förän dess.

Umgås tillsammans tycker jag gott ni kan göra.

Skrevet

Jeg ville besøkt min mor sammen med barna, men ikke overlatt barna til henne alene. Du finner sikkert andre mer egnede til å være barnevakt om dere trenger det.

Gjest Imsdal
Skrevet

Et nært vennepar av meg har hatt en ganske lik situasjon som din, bestemoren drakk i perioder og da var det helt uaktuelt for foreldrene å la henne møte barnebarna, greit nok.

Dette ble som en sorg for bestemora da barnebarnene hennes var omtrent alt hun var opptatt av, noe som førte til at hun drakk enda mer.. Hun fikk selvfølgelig møte de, men svært begrenset. Besteforeldrene på andre siden fikk ha veldig mye med barna å gjøre, som sikkert ikke gjorde det noe lettere for henne.

Jeg tror ikke det er noe lurt å nekte henne samvær med barna, det vil sikkert bli trist for både din mor og dine barn. Og som anna skriver har ikke hun samme rollen for dine barn som for deg.

Du merker kanskje når hun har drukket? Har dere en åpen kommunikasjon om at hun drikker? Om du ikke kan snakke med henne, kanskje du kan snakke med legen hennes? Nå vet ikke jeg hvordan det er med taushetsplikt og sånn, men det gjorde disse foreldrene jeg kjenner og de fikk mange gode råd av fastlegen.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal nekte henne samvær med barna hun er tross alt ungenes bestemor, men jeg har ikke villet latt henne være alene med 2 små barn.

Dra heller på besøk med barna når du vet att hun har en god dag uten alkohol i bildet.

Skrevet

Jeg ville ikke latt henne passe barna. Jeg ville ikke nektet henne samvær, bare nektet henne å ha ansvaret for barna. Jeg ville tatt barna med på besøk, og latt henne komme på besøk, men aldri latt henne passe dem. Det hjelper jo lite at hun er edru når du leverer barna til henne når du ikke kan stole på at hun -holder- seg edru hele tiden.

Ja, det er sikkert sårt for henne, men på den andre side: man skal ikke være full når man passer på små barn. Jeg ville satt sikkerheten til barna framfor en bestemors sårede følelser. Hun bør skjønne at hun ikke er skikket til å passe på barn når hun har drukket.

Skrevet

En nekter da ikke bestemor kontakt med barna dersom en besøker bestemor ofte? Besøk bestemor ofte, la henne få vite at barna er glade i henne, at du er glad i henne osv. Men å overlate ansvaret for to så små barn til en person med alkoholproblemer ville ikke jeg gjort. Spørsmålet blir; dersom noe skjer; vi du kunne tilgi deg selv?

Skrevet

Jeg mener at det er et svik mot barna dine når du lar din mor passe dem når hun er påvirket av alkohol. Barna dine er små, og helt avhenginge av at du gjør sunne vurderinger rundt omsorgen for dem . Når du vet at hun har et alkoholproblem, og at det har skjedd at hun har vært beruset når hun har hatt ansvaret for dem, er det ditt ansvar å sørge for at det ikke skjer igjen. Her har du ikke råd å kompromisse i forhold til barnas trygghet og sikkerhet. Kontakten med mormor kan du opprettholde på mange andre måter enn ved at hun skal ha ansvaret for dem alene. kan det være at dine terskler i forhold til hva som er greit når det gjelder barn og berusede voksne kan være påvirket av hva du opplevde som barn?

Gjest vimselot
Skrevet

Dette er vanskelig, men mange foreldre tar par glass vin selv når barna er hjemme og da har din mor et poeng der.

Vi vet jo ikke hvor ofte og mye din mor drikker, så jeg vet ikke om jeg skal svare at du kan besøke henne ofte sammen med barna, eller at du kan la henne passe de par timer, og kanskje gradvis øke hvis hun viser at hun kan være edru, dvs gi henne en sjanse i alle fall?

Noe alkoholikere føler mye på, er fordømmelsen fra andre, f.eks. at ingen tror at de duger til noe, selv om de er edru en tid. Dette kan igjen føre til at det drikkes mer, men akkurat dette er ikke ditt ansvar. Dine barn er ditt ansvar, og så får du se om din mor holder seg mer edru nå.

Jeg kjenner en som ble bestemor, som var eller er alkoholiker, men som ikke drikker mer enn to glass vin til maten når barnebarna er tilstede mens hun tidligere kunne drikke to flasker vin per dag.

Skrevet

Ett glas vin tycker jag är OK, men en alkoholist litar jag INTE på. Det är min uppfattning att en alkoholist sällan kan ta ETT glas vin utan att det oftast blir fler.

Umgås, men lämna dem inte i hennes vård där hon har tillgång till alkohol. Om bestemor vill vara själv med barnen, föreslå en tur till lekparken, simhallen eller på bio/kino en förmiddag i stället? En kort tur på tu man hand, där alkoholen inte är så lättillgänglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...