Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i rumpa og hvordan setter man denne sprøyta? Hvordan vet man at man setter sprøyta riktig sted?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Spl.stud_*
Skrevet
Hvor i rumpa og hvordan setter man denne sprøyta? Hvordan vet man at man setter sprøyta riktig sted?

For å finne ut hvor man kan sette en intramuskulær injeksjon i rumpa, deler man opp den ene rumpeballen i fire like store deler. Da kan injeksjonen settes i det øverste og ytterste området av de fire delene du har delt opp. Denne metoden brukes for å unngå å treffe isjiasnerven. Det er vanlig å bruke en 40-50mm nål til dette (avhengig av underhudsfett ol). Det skal ikke være store luftbobler i sprøyta (ideelt sett ikke noe luft i det hele tatt). Hvis man treffer ben, trekker man nålen noe ut igjen. For å vite at sprøyta er satt riktig sted må man aspirere. Dvs at man etter man har stukket, men før man setter legemiddelet, trekker opp sprøyta litt. Man skal trekke til det dukker opp en boble. Denne skal være klar; luft/væske. Hvis man nålespissen derimot står i en åre, vil man trekke ut blod, og da vite at sprøyta står feil. Da skal man avbryte, (skifte nål,) og stikke på nytt. Står nålen riktig kan man sette legemiddelet, med en hastighet på ca 1ml per 10 sekunder.

Jeg vet ikke hvorfor du spør, men jeg vil fraråde deg å sette injeksjoner på deg selv/andre uten å få opplæring først! Be om hjelp fra lege/spykepleier. B12-mangel kan også mange ganger behandles med tabletter.

Skrevet

Man burde ikke sette den selv, så fremt man kan sette sptøyter. Hvis du får B12-resept så setter de sprøyta på legekontoret.

Skrevet

Oj

Jeg har gått på b12 respeptbelagte vitaminer en stund, men ser ikke ut som om jeg tar de opp optimalt. nå ble jeg plutselig redd for denne sprøyten :P noen som har erfaring med om dette er en mer ubehagelig sprøyte å få enn f.eks en vaksine?

Skrevet

Er en liten sprøyte.

Det kan sprenge litt i skinka der sprøyta er satt, men det går veldig fort over. Den settes så fort.

Ingenting å være redd for. :)

Skrevet

Jeg får hver tredje måned. Det er ingenting å beskymre seg over. :)

Skrevet
Oj

Jeg har gått på b12 respeptbelagte vitaminer en stund, men ser ikke ut som om jeg tar de opp optimalt. nå ble jeg plutselig redd for denne sprøyten :P noen som har erfaring med om dette er en mer ubehagelig sprøyte å få enn f.eks en vaksine?

Er som en vanlig vaksine som settes intramuskulært. Litt avhengig av hvordan den treffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...