Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Jeg skal til Chania, Kreta i starten/midten av mai. Jeg har mørkt hår, mørke øyne og ble fort brun og ikke så fort solbrent da jeg var liten. Men har i mange, mange år skygget unna sola, og er nå ganske blek. Jeg var i solarium i 7 minutter for en uke siden og i 12 minutter på tirsdag. Vil ta sol i morgen også, kanskje et kvarter? Og vil fortsette med det 2 ganger i uka frem til avreise (dvs 6-7 ganger). Høres det fornuftig ut? Når og hvor mye skal jeg øke tiden i solariumet? Et kvarter noen ganger fremover, og så 20 minutter de to siste, eller holder et kvarter? Greia er jo å få grunnlag nå, men hadde vært fint med litt farge før jeg kommer til Kreta også. Hvilken solfaktor tror dere jeg trenger på Kreta? Huden min er ikke særlig vant til sol, men det hadde vært godt å bli mer brun og frisk igjen... Selv tenkte jeg på faktor 15, men jeg har ikke peiling. Jeg er redd for å bli brent, samtidig som jeg vil bli så brun som mulig... Noen jeg har snakket med mener at faktor 8-10 er nok, mens andre mener at man ihvertfall bør bruke 25-30. Finnes det nettsteder med god info om dette? Hvor mye høyere faktor bør man bruke til ansiktet?
Gjest Gjest_Peggy_* Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Leste nettopp dette, på en side om Solvettreglene: "Bruk høy solfaktor (12-15) med UVA og UVB beskyttelse. Smør deg ofte hvis du er lenge i solen. Hvis du ikke kan dekke til huden eller være i skyggen bør du bruke solkrem med høy solfaktor. Med vinterblek hud blir du brent etter ca 20 minutter, avhengig av hudtype. Skal du være ute lenger enn dette bør du smøre deg inn med solkrem. Solkremen bør ha høy solfaktor (UVB-filter) og en dokumentert UVA-beskyttelse. De ultrafiolette strålene fra sola gjør at huden blir brent (UVB) og skader dypere lag i huden (UVA) som på sikt fører til aldring i huden og skader. Solkrem kan gi deg en falsk trygghet, solkrem er ingen garanti mot solens skader på huden. Et godt råd er derfor å ikke oppholde seg lenger i solen med solkrem enn du hadde vært uten krem. Sørg for å gjenta innsmøring av huden hver annen time når du er ute, og oftere hvis du svetter i ansiktet." "Høy faktor" er 12-15 ifølge denne teksten. Men jeg ville brukt minst 20 hvis jeg var deg... Det er foskjell på å være ute i Norge nå når det såvidt har blitt vår, og å like i solsteken på en strand i Hellas. Og bader man mye, er det viktig å smøre seg inn hver gang man er oppe fra vannet. Vann reflekterer godt. Kjenner flere som blir mye brunere av å være i vann enn på land, mens andre sikkert blir lettere brent og skadet av det.
Miel Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Bruk høy faktor (15 vil jeg si er et absolutt minimum). Du blir like brun, men ikke brent. For øvrig er dette et godt poeng: Det anbefales ikke å ta solarium før man reiser på ferie. Det øker den totale mengde UV-stråling som huden utsettes for, noe som igjen øker kreftrisikoen. Dessuten kan man bli lurt til å oppholde seg lenger i solen, fordi man allerede er brun. Les mer på kreftforeningen.no
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Bruk høy faktor (15 vil jeg si er et absolutt minimum). Hysteri! Jeg synes man med fordel kan ta litt sol før man drar til syden. For å skape et grunnlag... Jeg har alltid klart meg med faktor 8 på kroppen, og 12 i ansiktet. Blir fort brun da! Men jeg har ikke ork til å ligge så mye på stranden som endel andre gjør, når jeg er i syden. Og jeg passer på å være under parasoll når sola steker som verst. Man blir ikke lurt til å være lenger i sola fordi man allerede er brun etter solarium vel! Alle kjenner vel sin grense, brun eller ei.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Hysteri! Jeg synes man med fordel kan ta litt sol før man drar til syden. For å skape et grunnlag... Jeg har alltid klart meg med faktor 8 på kroppen, og 12 i ansiktet. Blir fort brun da! Men jeg har ikke ork til å ligge så mye på stranden som endel andre gjør, når jeg er i syden. Og jeg passer på å være under parasoll når sola steker som verst. Man blir ikke lurt til å være lenger i sola fordi man allerede er brun etter solarium vel! Alle kjenner vel sin grense, brun eller ei. Ja, selvfølgelig er det hysteri. I alle fall til man i førtiårsalderen får påvist hudkreft.... Bruk høyes mulig solfaktor. Minimum faktor 15-20. Og bli brun allikevel Jeg har lys hud, blir alltid solbrent om jeg ikke er forsiktig. Brukte solfaktor 25 og ble så brun som aldri før da jeg var i Hellas i fjor.
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 Jeg bruker høy solfaktor. Det vil si 25 eller 30. Jeg blir allikevel brun, men unngår å bli brent. Hvis jeg bruker for lav solfaktor får jeg soleksem. Det unngår jeg med høy solfaktor.
Gjest Talula Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 Bruker alltid solfaktor 25-30 i begynnelsen, og så går kanskje ned til solfaktor 15 når jeg er blitt brun, blir faktisk brun med så høy faktor, selv om jeg er ganske blek. For meg er det viktigst å ikke bli solbrent, og ikke få rynker i ansiktet, så bruker alltid høy solfaktor i ansiktet.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Mener jeg leste en artikkel (Ole Fyrand er det det han heter?) at nordmenn er egentlig sett bare i de aller lyseste hudtype, så når vi skal til varmere strøk, så bør ingen smøre seg mindre enn solfaktor 20. Vi har ikke lett for å bli brent, men har ikke mørk hud utenom vi er i sola. Vi starter alltid med 30 og går ned til 20 (15 om tilstanden i været der tilsvarer det). Husk å smøre seg ofte! 1 gang i timen og etter hver bading gjør jeg. De vi reiste sist med skrøt av å være alltid brune, de smørte seg en gang før soling med solfaktor 15. De ble svidd ja. Vi ble brune, mens de var nesten like bleke. De måtte jo ikke sitte i sola resten av turen, og så falt rødlaget av på slutten... Jeg vil også påpeke soling i solarium ikke er "beskyttelse" (solarium er UVA-stråler og vi får stort sett UVB i naturen) og frarådes. Skal du bruke solarium er det veldig viktig at man bruker solfaktor som beskytter mot UVA stråler.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Vi har ikke lett for å bli brent, men har ikke mørk hud utenom vi er i sola. Vi starter alltid med 30 og går ned til 20 (15 om tilstanden i været der tilsvarer det). De vi reiste sist med skrøt av å være alltid brune, de smørte seg en gang før soling med solfaktor 15. De ble svidd ja. Vi ble brune, mens de var nesten like bleke. De måtte jo ikke sitte i sola resten av turen, og så falt rødlaget av på slutten... Veldig sant... De som i starten av en ferie soler seg med lav faktor, blir brent og må holde seg i skyggen resten av ferien. Mens de som bruker høy faktor unngår å bli brente og kan sole seg mer og får farge. Jeg ville gått for ihvertfall 20 og enda mer i ansiktet...
Gjest Gjest_Emmy_* Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Jeg ville gått for ihvertfall 20 og enda mer i ansiktet... Hvorfor tror du det selges solfaktor 4 og 8? Så lenge man ikke ligger på stranda hele dagen, er høy faktor bare tull. Fins mye annet å gjøre i mange "sydenland"!
theamoren Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 jeg smører meg med 12-8 i syden... blir aldri brent! Svigermor er solfaktor hysterisk, smører seg alltid med Minst 20, som regel 30 i ansiktet. Sier hun blir brun fordiom, men neida, blek er ho må aldri si det til henne... rynketer er ho også! ho blir sikkert brun etterhvert! men er jo lurt å bruke solfaktor, det er jo det tryggeste for all del! og man må jo ikke bare tenke på utseende da.. men det viktigste tror jeg er å ikke bli brent??
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Med rødt hår og fregner må jeg bruke 25-30 uansett hvor lenge jeg har vært på ferie. Går jeg ned til 20 blir jeg stekt som en hummer på en-to-tre. Jeg har to farger, gråblek og blek.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2008 #13 Skrevet 21. april 2008 jeg smører meg med 12-8 i syden... blir aldri brent! Svigermor er solfaktor hysterisk, smører seg alltid med Minst 20, som regel 30 i ansiktet. Sier hun blir brun fordiom, men neida, blek er ho må aldri si det til henne... rynketer er ho også! ho blir sikkert brun etterhvert! Vi starter alltid med 30 og går ned til 20 (15 om tilstanden i været der tilsvarer det). De vi reiste sist med skrøt av å være alltid brune, de smørte seg en gang før soling med solfaktor 15. De ble svidd ja. Vi ble brune, mens de var nesten like bleke. De måtte jo ikke sitte i sola resten av turen, og så falt rødlaget av på slutten... Veldig forskjellige svar... Jeg vil råde TS til å gå til et parfymeri eller til et annet sted der noen har peiling på hva akkurat du bør bruke. Jeg ville ikke akkurat satset på at faktor 8 går greit... Hadde heller brukt faktor 25-30. Men som theamoren sier, så er det nok ikke lett for de med høy faktor å bli brun, tror jeg. Og man blir ikke nødvendigvis brent av å bruke 20 helt istarten og trappe ned til 12 eller 8..
absinthia Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 Hvorfor tror du det selges solfaktor 4 og 8? Så lenge man ikke ligger på stranda hele dagen, er høy faktor bare tull. Fins mye annet å gjøre i mange "sydenland"! Nah.. jeg bruker alltid 25-40 og blir så brun som det er mulig for meg. Solfaktor 4-8 selges fordi markedet vil ha det, ikke fordi det er fornuftig å bruke så lav faktor. Ideelt sett er så lav faktor som 4 (for oss med nordisk hud, for afrikanere er denne ok i sol), noe man egentlig skulle brukt i lett overskyet vær, pga UV-stråling. Det er heller ikke mer slitsomt å smøre seg inn med høy faktor enn med lav faktor. Jeg er sikker på at noe av grunnen til at jeg blir tatt for å være 6-7 år yngre enn jeg er, har litt med at jeg alltid har vært flink til å bruke høy solfaktor.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Hvorfor tror du det selges solfaktor 4 og 8? Så lenge man ikke ligger på stranda hele dagen, er høy faktor bare tull. Fins mye annet å gjøre i mange "sydenland"! Solkrem med faktor 4 og 8 er snart historie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...039:0043:EN:PDF Ellers er det nok ikke uten grunn at solfaktor 30+ omtrent er det eneste som selges i australia
Suzy Skrevet 23. april 2008 #16 Skrevet 23. april 2008 Jeg bruker faktor 25-30 uansett jeg. Jeg blir brun, men ikke brent og det er ikke slik at du ikek får farge når du soler deg med høy faktor, du bare beskytter huden din bedre. Kjøp høy faktor og bruk den, så kommer nok dette til å gå fint.
Gjest Cathena Skrevet 23. april 2008 #17 Skrevet 23. april 2008 (endret) Jeg bruker minst faktor 15, mest 20 når jeg er i varmere strøk eller soler meg hjemme! Jeg har lett for å bli brent, òg merker VELDIG godt det om jeg bruker mindre faktor. Bruker ivertfall 30 i ansiktet. det tok mangen år før jeg innså at faktor faktisk betyr noe, nå slipper jeg å bli solbrent på sydenturene mine lenger...! kjæresten min var den som engang ville ha minst faktor, han smørte seg med 8 og ville absolutt ikke høre på meg, for han ville bli brun. dagen etter måtte han på apoteket òg få råd mot den rød\lilla kroppen og måtte holde seg unna solen hele den uken vi var på tur i syden! skummelt! heretter hører han visst på meg! jeg fikk sjokk når det kom noen å sa de skal ha faktor 4, òg forteller de skal på fjellet i sola (nå i påsken)...! Snø, sjø, vann reflekterer òg gjør at det blir en enda større grunn for å bruke høy faktor! Jeg synst det nesten burde bli ulovlig å ha så lav faktor som under 10, her i Norge... Òg forresten, en blir like brun med høy faktor, fargen kommer bare langsomt, men sikkert, med den holder MYE lenger og blir mye penere. Endret 23. april 2008 av Cathena
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå