Gjest Gjest_Inni_* Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Vi er et gift par på 27 år, huslån på ca 1.550 000, billån 100 000 og studielån på 110 000. Boligens verdi ca 3 millioner, bilen ca 180 000. Total årsinntekt: ca 950 000 Vi har snart 2 fulle BSU kontoer i tillegg. Sparer i dag 2500 BSu og 1200 i ODIN fond, resten sparer vi på vanlig bankkonto. ( buffer) Vi skal i tillegg plassere 3000 kr ekstra pr mnd, ville du betalt ned på huslån eller billån, eller spart i fond? Banken anbefaler ODIN global SMB, offshore, norden og europa SMB. Har ikke noe "mål" med sparing, annet enn å minske det "store sløseriet" hver mnd. Føler dette er så vanskelig siden vi har minimalt med peiling, er redd banken "prakker" på oss sine egne produkter. Disse sparepengene går jeg ut ifra vi kan avse i minst 5 år fremover. Noen tips å komme med til oss? Takker for all hjelp.
Pasha Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 man skal betale ned det dyreste lånet først (og studielån til sist), så jeg hadde brukt det på bilen
Gjest 90E6D3 Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Helt klart betalt ned billånet først! Dette er den eiendelen som faller raskest i verdi, og som stort sett alltid har det dyreste lånet. Jeg ble ferdig med mitt billån ved nyttår, DEILIG Studielånet er det gunstigste, det blir slettet ved dødsfall, og har gjerne gunstig rente. Så dette ville jeg ventet med å nedbetale, selv om det er småsure penger å ut med hvert kvartal... Hehe! Lykke til
ringblomst Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Vi hadde opprinnelig 20 års nedbetaling på huslånet vårt, men etter som vi har råd til å betale ned på 12 år istedenfor har vi regnet ut at vi sparer mellom 400.000-500.000 kr avhengig av rentenivået. Nå har ikke vi billån, men hadde vi hatt det er jeg enig i at det ville vi betalt ned først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå