Gå til innhold

Trenger hjelp angående vegetar kost!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser så og si aldri kjøtt! til nøds litt kyllingfilet en sjelden gang... og litt kjøttdeig til taco. ellers ingenting. Var LITT bedre før, men nå klarer jeg det bare ikke. derfor må jeg bli mer bevisst på proteiner!

Vet man skal spise bønner og egg... men hvor mye? Hvor ofte? andre gode kilder.. hva gjør dere? tips?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bønner, linser og belgfrukter inneholder mye protein. Det samme gjør soyaprodukter. Men nøyaktig hvor mye du må spise hver dag vet jeg ikke. :)

Skrevet

Hvis du spiser melkeprodukter så er det jo en del proteiner der også, og selvfølgelig i grove kornprodukter... I tillegg til bønner, linser, kikerter og sånt noe, er det også bra med proteiner i nøtter og frø.

Og så kan du jo spise soyaprodukter, og Quorn (som er laget av sopp - Quornfarse og biter er å finne på ICA maxi og ICA supermarked, sunt og godt, inneholder bra med proteiner og lite fett - farsen brukes som kjøttdeig, og bitene kan brukes der du ellers ville brukt kylling, for eksempel i fajitas, curry...hvasomhelst, egentlig!)

Skrevet

drikker ikke så mye melk... er ikke glad i det, men kanskje jeg må begynne å drikke et glass hver dag...

Quorn hørtes spennende ut... har ikke ICA her da, må kjøre i ca 20 min til nærmeste...

Skrevet

Trenger jo ikke drikke melk, da (det gjør forresten ikke jeg heller ;) ) - men kan eventuelt bruke andre melkeprodukter (ost, cottage cheese, yoghurt, kesam...)

Quorn er bra! Har nettopp blitt tilgjengelig i Norge, de har masse ulike Quornprodukter i Sverige (og i Storbritannia, der det produseres) - og foreløbig har jeg bare hørt at det finnes på ICA, dessverre.

Skrevet

For å få mest mulig effekt av proteienene fra bønner/linser etc., bør de spises sammen med kornprodukter. Sånn sett kan det være lurt å bake brød med soyamel i.

Soyabønner inneholder mest protein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...