Vingedama Skrevet 17. april 2008 #1 Del Skrevet 17. april 2008 Har vært hos øyelege med snuppa i dag. Hun har desverre fått sin mors dårlige gener: skjeve hornhinner. Må begynne med briller, men skal få vente til august siden hun er så liten. Noen som har råd og tips? Min verden falt litt i grus.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #2 Del Skrevet 17. april 2008 Det er da ingen krise? Skjønner det føles litt tungt nå når dere nettop har fått beskjeden, men for barnet er dette ingen sak vil jeg tro. Det vil derimot bli lettere for barnet når hun får disse brillene. Tenk, vernen blir som ny for henne når den ikke er i ei "tåke" lenger. I barnehagen hvor jeg jobber har vi to barn med briller. Dette fungerer veldig bra. Den ene har egne briller til utebruk og husker selv å bytte til disse. Barnet er tre år. Det andre barnet velger selv om det vil ha på brillene når vi går ut, så synet til dette barnet er ikke så dårlig at det MÅ bruke dem ute. Bruk heller litt tid nå frem til August på å vise at du bruker briller, og når brillene kommer er det vel kjempeviktig at brillene assosieres med noe positivt siden hun sikkert bør bruke dem hele tiden. Begynn med solbriller nå kanskje? Det tror jeg er lurt. Så hun blir vant til det. Det er flere i barnehagen som bruker solbriller når vi er ute... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingedama Skrevet 17. april 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 17. april 2008 Takk for tipset med solbrillene! Det er bare en liten krse for mor i dag Jeg begynte med briller da jeg var 6 år. Jeg var veldig sjenert og beskjeden av meg som liten (men ikke nå), og det tok meg 9 år før jeg brukte dem i klasserommet og enda 4 år før jeg begynte å gå med dem ute. Ikke spør hvordan jeg klarte meg... Men det var veldig vanskelig for meg og fikk vel heller ikke den beste starten. Fikk skikkelig stygge briller da jeg var 6 år. Var hos en gammel gubbe av en optiker. Og samtidig ble jeg "tvangsklipt" - av med det laange håret til fordel for en skikkelig bolleklipp. Folk trodde jeg var gutt. Så jeg prøver å være litt på offensiven her, for å gjøre dette til noe naturlig og positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #4 Del Skrevet 17. april 2008 De er veldig søte med briller :rødme: Går nok bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #5 Del Skrevet 17. april 2008 Takk for tipset med solbrillene! Det er bare en liten krse for mor i dag Jeg begynte med briller da jeg var 6 år. Jeg var veldig sjenert og beskjeden av meg som liten (men ikke nå), og det tok meg 9 år før jeg brukte dem i klasserommet og enda 4 år før jeg begynte å gå med dem ute. Ikke spør hvordan jeg klarte meg... Men det var veldig vanskelig for meg og fikk vel heller ikke den beste starten. Fikk skikkelig stygge briller da jeg var 6 år. Var hos en gammel gubbe av en optiker. Og samtidig ble jeg "tvangsklipt" - av med det laange håret til fordel for en skikkelig bolleklipp. Folk trodde jeg var gutt. Så jeg prøver å være litt på offensiven her, for å gjøre dette til noe naturlig og positivt. 1. gjest her. Jeg ser du ikke har hatt en så myk start med dine egne briller da Det gjør sikker tat du har et litt vanskelig forhold til det å starte med briller. Husk at hun er liten, og ikke har de samme sperrene som du hadde "lært" deg som 6 åring. Og du vet jo nå at det er viktig at brillene er fine Jeg er sikker på at du kommer til å gjøre dette til en myk overgang og en positiv opplevelse for jenta di Du kan jo også snakke med barnehagen om hun går der slik at de kan forberede seg på overgangsperioden som kommer. Dette kommer til å gå knallbra!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #6 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg jobber også i barnehage og har for tiden flere barn som bruker briller. Jeg kan betrygge deg om at bekymringene dine mest sannsynlig er helt bortkastet. Den yngste jeg har vært borti fikk briller da han var 1 1/2 år og det var helt uproblematisk. Barna finner seg fort til rette med brillene, de merker jo at det hjelper dem. Fordelen med å begynne tidlig med briller er at barna da har et veldig stort fobedringspotensiale, et av barna halverte faktisk styrken det første halve året det brukte briller. Har aldri sett eller hørt at noen av de andre barna kommentere briller negativt i barnehagen min (om du er bekymret for mobbing). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Golden Girl Skrevet 17. april 2008 #7 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Har lest at barn ned i 4-5 års alderen kan begynne med kontaklinser. Stod i hvert fall det i et blad jeg plukket opp på Krogh Optikk. Hvis det stemmer så blir det ikke så mange år med briller, da... Endret 17. april 2008 av Golden Girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 17. april 2008 #8 Del Skrevet 17. april 2008 Har lest at barn ned i 4-5 års alderen kan begynne med kontaklinser. Stod i hvert fall det i et blad jeg plukket opp på Krogh Optikk. Hvis det stemmer så blir det ikke så mange år med briller, da... Så små barn med kontaktlinser? Godt mulig det går an altså, jeg har ikke spesialkompetanse på hvem som kan bruke linser, men jeg syns det høres veldig tidlig ut.. Det er mange voksne som ikke klarer å bruke linser skikkelig, for å si det sånn.. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 17. april 2008 #9 Del Skrevet 17. april 2008 For å svare TS, så tror jeg det går helt fint med brillebruken til datteren din.. Bruk litt tid på å se rundt, det er ikke alle butikker som har så godt utvalg i briller til barn, så finner dere noe som er fint og som passer henne bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 18. april 2008 #10 Del Skrevet 18. april 2008 Har lest at barn ned i 4-5 års alderen kan begynne med kontaklinser. Stod i hvert fall det i et blad jeg plukket opp på Krogh Optikk. Hvis det stemmer så blir det ikke så mange år med briller, da... Men man får ikke kontaktlinser når skjeve hornhinner er årsaken til at man trenger briller. Med skjeve hornhinner skal man ha en spesiell type glass, og kontaktlinser vil ikke hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #11 Del Skrevet 18. april 2008 Har lest at barn ned i 4-5 års alderen kan begynne med kontaklinser. Stod i hvert fall det i et blad jeg plukket opp på Krogh Optikk. Hvis det stemmer så blir det ikke så mange år med briller, da... De fleste optikere vil ikke tillate noen under 13 å begynne med briller pga hygiene. Jeg har en bekjent som har ei datter på 11 år som nekter å begynne med briller og får heller ikke kontaktlinser, samme hvor mye de prøver. Men man får ikke kontaktlinser når skjeve hornhinner er årsaken til at man trenger briller. Med skjeve hornhinner skal man ha en spesiell type glass, og kontaktlinser vil ikke hjelp. Jeg har skjeve hornhinner OG kontaktlinser, så dette stemmer ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sense Skrevet 18. april 2008 #12 Del Skrevet 18. april 2008 Datteren min begynte med kontaktlinse da hun var 5 år, så det er fullt mulig. Hun bruker bare en, da synet på ene øyet er så dårlig. Øyenlegen mente det var bedre med linse, for da unngikk vi at jenta så over kanten på brillene, en uvane hun begynte med ganske fort etter hun fikk på seg brillene. Og da ble jo ikke synet noe bedre. Nå har hun brukt linse i snart 4 år, og har nå lært seg å ta den på og av sev. En svigerinne av meg har en unge med skjev hornhinne, og hun spurte øyenlegen (samme som vi bruker) om ungen hennes og kunne begynne med linser, men fikk klart nei med en gang.. Var visst noe med at der enda ikke er linser for små barn med skjeve hornhinner. Men det kommer vel det og!! Til TS; Det kommer til å gå så bra så Dere vil kanskje oppleve en del riving i brillene, og de vil nok bli ødelagt noen ganger... Men mobbing tror jeg det vil bli lite av. Er jo veldig mange små som bruker briller nå. Du har jo noen mnd på deg, så du kan kanskje bruke tiden på tilvenning med solbriller!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #13 Del Skrevet 18. april 2008 Fikk skikkelig stygge briller da jeg var 6 år. Var hos en gammel gubbe av en optiker. Og samtidig ble jeg "tvangsklipt" - av med det laange håret til fordel for en skikkelig bolleklipp. Folk trodde jeg var gutt. Unnskyld men Huff, dette er så typisk for noen foreldre å gjøre sånn med barna sine - store stygge briller og bolleklipp Du har fått mange gode råd her da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Husmoren Skrevet 18. april 2008 #14 Del Skrevet 18. april 2008 Hei, Jenta vår begynte med briller da hun var litt over fire. Ingen hos oss(mor, far, søsken) som bruker brille, så var helt uforberedt når jeg fikk vite at hun hadde ganske dårlig syn. Vi brukte lang tid (og mye penger) på å venne henne til brillene. Tok de ofte av, og jeg mener vi kjøpte tre par det føste året! I begynnelsen erfarte vi at det var lurt å ha snor på brillene! En blir fort vant til det, og jeg må si meg enig i en som sa tidligere; de er utrolig fine med briller! Bruk god tid til å bli vant med de, gjerne bare inne først, både hjemme og i barnehage. La henne ha hyppige pauser(noen blir litt sår bak ørene i begynnelsen) Så må du bare tenke at det var bra det ble oppdaget nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 18. april 2008 #15 Del Skrevet 18. april 2008 TS: Jeg begynte med briller da jeg var 7-8 år, og gikk med dem hele tiden fra dag én. Jeg hadde studentbriller (Harry Potter-briller) og bolleklipp, og jeg så også ut som en gutt. Men jeg ble aldri mobbet, og fikk aldri høre noe negativt om brillene mine. Så det trenger virkelig ikke å være noen krise for barnet ditt å begynne med det. Når hun begynner så tidlig er hun også vant til det lenge før hun begynner på skolen. Du bør vel heller ikke gi uttrykk for at briller skule være noe negativt ovenfor henne, for at hun ikke skal få de samme kompleksene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brilleslangemamma Skrevet 19. april 2008 #16 Del Skrevet 19. april 2008 Min datter begynte med briller da hun var 2 1/2. Vi var også utrolig lei oss da vi fikk beskjed om det dårlige synet og brillebruk... Men - det gikk så utrolig over all forventning!! Hun fikk selv velge briller, ble selvsagt et par rosa. Den første dagen tok hun de av og på og ville ikke bruke de så mye. Fra den andre dagen har de sittet på nesa hele tiden uten problemer (hun er 8 år nå - alt har gått strålende hele veien). De merker fort fordelen av å bruke brillene, de har jo mye bedre kontroll over balansen og generelt i forhold til omgivelsene. Øyelegen sa dette til oss første gangen vi var der da vi var helt fortvila, og vi trodde egentlig ikke på ham, men faktisk var det sånn ;-) . Vi har aldri trengt å bytte ut brillene mer enn en gang i året, men så har datteren min også vært ganske forsiktig med dem. Ikke slengt dem rundt, tatt dem av seg og lagt dem fra seg og sånt. Jenta mi elsker å gå til optikeren og plukke ut nye briller, de har jo så mange fine! Årets høydepunkt! hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malibulita Skrevet 21. april 2008 #17 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg er bare litt nysgjerrig jeg, hvordan klarer man å ta synstest på et lite barn(og sterkt psykisk utviklingshemmede)? De klarer jo ikke i si når de ser godt og ikke, sånn som vi voksne.. Blir det litt unøyaktig med styrke til disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 21. april 2008 #18 Del Skrevet 21. april 2008 Sønnen min begynte med briller når han var 1 år og 3 mnd. Var en kamp de første 2 ukene, han tok de av og vi tok de på ca 30 ganger om dagen. Fant ut at det var lettere å få han til å bruke briller når han var i lek, da glemte han at de var på. Han skjeler i tillegg og ble operert på begge øyne i fjor. Så han bruker både briller og lapp. Siden han var så liten når han fikk de har det blitt helt naturlig for han og bruke briller. Han er nå 4.5 år. Har aldri blitt ertet for brillene, det er jo så vanlig med briller. Eneste kommentaren var fra et større barn som sa:Se en baby med briller. Som var søtt sagt syns jeg. Det er som sagt en liten kamp i førsten og man må sette de på når barnet tar de av. Det er viktig at de bruker brillene. Vi får dekket brillene av NAV siden han skjeler i tillegg, blir vel ca 3 brillepar i året som koster rundt 3-4000,-. Han er også til kontroller hos optrimist ca 4 ganger i året og får sjekket synet og skjelingen. Jeg skjønner godt tankegangen din at du syns det er trist. Husker selv når vi fant ut sønnen vår så dårlig og i tillegg skjelte mye. Men det er jo ikke verdens undergang, kunne vært mye verre tenker nå jeg. Men datteren ditt er faktisk på en måte heldig når det er så lite når man finner ut at hun må bruke briller. Da blir det veldig naturlig for dattern din og bruke briller for hun vet ikke om noe annet. Når det gjelder spr om hvordan de finner ut at så barn må bruke briller. Første gangen sammarbeidet ikke sønnen vår overhodet når de testet synet hans så han måtte bli lagt i narkose for at de skulle finne den riktige styrken. Året etter samarbeidet han bedre. Legen setter forskjellige glass med styrke foran øyne og lyser med et lys på øyet. På den måten ser hvordan øyet reagerer på de forskjellige styrkene. Når det gjelder kontaktlinser til barn er vi blitt rådet av både øyenlege og optrimist til og vente til barnet er rundt 10-12 år. Har også planer om en laseroperasjonen på sønnen vår når blir eldre. Nå er det 18 års grense på denne operasjonen så det er jo lenge til. Mannen min har tatt denne operasjonen med veldig godt resultat. Til slutt vil jeg bare si at man er nødt til og ta den kampen med brillene de få ukene det står på. Vet at det er sårt når barnet river de av seg og at man føler seg slem når man setter de på igjen. Jeg sammenligner det litt med tannpuss, mange barn nekter jo og pusse tennene men det må jo gjøres for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MO Skrevet 12. juni 2008 #19 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei! Har ei jente som starta med briller da hu var akkurat 1 år. Brillene har hengt på siden, i dag er hun 5. Hun er langsynt +7.5 og skjeler. Det ene øyet hennes ble operert i november 07, operasjonen gikk bra, kun en liten restskjeling på det øyet. Vi har nettopp henta ut nye briller, glass og arbeidspenger ca 4500 og innfatninga kosta over 2000. Skremmende at NAV dekker så lite av innfatningene, de koster faktisk ganske mye nå, og det er litt ok at barna får velge den infatninga de vil ha og som vi foreldre synes de passer i. ( vet folk i trygdesystemet hva slikt egentlig koster??) Selv har vi råd til dette, men det er nok noen som ikke har det. Vi har bytta briller ca 1 gang i året. Jenta mi er ei jente som kaster seg uti det meste og brillene har tålt mangt et knall og fall heldigvis. Hun bruker også lapp 1 time hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 12. juni 2008 #20 Del Skrevet 12. juni 2008 2000,- var jammen dyrt for innfattning. Vi bruker Brilleland og det meste vi har brukt er 1000,-. Syns de har stort utvalg på Brilleland i innfattninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå