Gjest TS Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Er det noen her som har erfaring med slike såkalte slankeoperasjoner? Tenker da på Gastric banding eller hva det heter.. Jeg har lyst til og gjennomføre det, men vet ikke om jeg er klar for og bli veldig "syk"..har hunder om jeg må ta meg av, ig kan ikke bli sengeliggende. Så jeg lurte derfor på om noen kunne fortelle litt, om hvordan det er.. Så en video av det, hvordan operasjonen foregikk, og jeg ble ikke veldig fristet av det, hehe.. Veldig ekkel prosedyre syns jeg Håper at noen kan hjelpe meg.
Gjest Alabama Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Er det noen her som har erfaring med slike såkalte slankeoperasjoner? Tenker da på Gastric banding eller hva det heter.. Jeg har lyst til og gjennomføre det, men vet ikke om jeg er klar for og bli veldig "syk"..har hunder om jeg må ta meg av, ig kan ikke bli sengeliggende. Så jeg lurte derfor på om noen kunne fortelle litt, om hvordan det er.. Så en video av det, hvordan operasjonen foregikk, og jeg ble ikke veldig fristet av det, hehe.. Veldig ekkel prosedyre syns jeg Håper at noen kan hjelpe meg. Dette er for svært overvektige personer som har prøvd å slanke seg gjentatte ganger, men som ikke greier å gå ned i vekt. Tror det er ganske dyrt å ta en slik operasjon dersom du ikke passer inn i kriteriene for hvem som får operasjonen gratis.
Gjest TS Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Ja, jeg vet det, hehe.. Jeg har blitt henvist til en klinikk av min kirurg.. Koster 72000. Men vet ikke om jeg vil gjennomføre det, derfor lurte jeg på andres erfaringer.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Kontakt sykehuset i Førde. De driver med slankeoperasjoner.
Gjest Alabama Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Koster 72000. Da tror jeg du vet svaret selv. En slankeoperasjon er ingen enkel løsning på overvekt. Hva med å melde deg på at slanke/kostholdskurs. Koster sikkert en tiendel av operasjonen!!
FruLuna Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Tror ikke gastric banding brukes så mye mer, pga en del komplikasjoner i forbindelse med båndet som settes rundt magesekken (derav navnet...). De to vanligste slankeoperasjonene som brukes i dag, er gastric bypass og duodenal switch. Hvis du googler de på nettet, kan du sikkert finne gode beskrivelser på hvordan de utføres og hva virkningen er. Men i essensen går det ut på å minske magesekken og korte ned lengden på tarmen slik at opptaket av mat blir mindre. Som man da forstår, vil dette nødvendigvis føre til dårlig opptak av en del essensielle næringsstoffer, og man må gjerne ta tilskudd av f.eks. vitaminer og mineraler hele livet. I Norge tror jeg kriteriene for å få en slik operasjon er en BMI på over 40, evt lavere hvis du har alvorlige tilleggssykdommer. Det kan være en fin løsning for de som er alvorlig, sykelig overvektig og ikke klarer å gå ned i vekt på annen måte, men tatt i betraktning ganske mange potensielle bivirkninger ved en såpass omfattende operasjon (og endring i fysiologien!) bør man, etter min mening, ha prøvd det meste annet før man går til et så drastisk skritt. Og det bør som sagt være snakk om kritisk fedme.
Søs Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Anbefaller deg å ta en tur inne på dette forumet: http://vektoperasjon.no/phpBB2/index.php Har du en høy nok BMI kan du få dekket operasjonen, men det er veldig lang vente tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå