Gjest SnartGift? Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Sambo og jeg har den siste tiden snakket litt om bryllup, og vi er vel begge enige om at vi ikke orker noe alt for romantisk og stort her i Oslo. Jeg er en person som syns det er ok å vise følelser, men blir litt redd av tanken på å ha et ROMANTISK bryllup her i nord, hvor vi pga dårlig vær osv må lage et bryllup som er smurt inn med alt for mye kliss Så har vi snakket litt om å feire i utlandet. Det vi ser for oss er å for eksempel ha det i Frankrike på sydkysten, og da invitere slekt og venner til å bli med nedover. Så kan man kombinere det med ferie og ha en uke hvor man er sammen med venner og familie og koser seg, pluss at det blir en liten vielse med en stor fest ut i de sene nattetimer! Jeg ser for meg gigantisk fruktbuffet, koltbord, liveband på en solfyllt terrasse :rødme: De færreste har vel råd til å betale for gjestenes reise og opphold, men gjør man ikke det kan man ikke da risikere at de inviterte ikke kommer? Hvis man inviterer et år i forveien, blir det lettere da? Og hva gjør man hvis noen som du virkelig ønsker skal være der ikke har råd, eller i værste fall blir fornærmet fordi man legger opp til et bryllup der de inviterte må ha råd til å reise? Vi som par kunne jo sikkert ha booket sted hvor folk kan overnatte, og vi tenker at for eksempel med Frankrike kan de som ønsker kjøre bil eller ta tog, man trenger ikke fly nedover (for de som for eksempel har flyskrekk). Jeg syns ideen er så god, men jeg er redd det blir en fiasko fordi folk ikke har råd til å komme eller syns opplegget er for voldsomt. Mest av alt ønsker jeg å ha en feiring der ikke alt dreier seg om oss, men hvor alle vi er glade i kan komme sammen og ha en flott ferie. Hva syns dere? Hvordan hadde dere reagert hvis dere ble invitert i et slikt bryllup? Og hva hadde dere forventet at brudeparet hadde betalt?
Concertina Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Et vennepar av meg gifter seg i Spania til sommeren, de sa fra ganske tidlig til alle sammen, ca 10 måneder før. Det er faktisk 50 gjester som kommer reisende nedover, så ikke noe problem der i gården i hvertfall! Men de har fikset veldig rimelig overnatting til alle sammen, og transport til/fra flyplassen, og det tror jeg hjelper veldig på For deres del så blir det hele rimeligere enn å invitere til bryllup hjemme uansett. Jeg gleder meg i hvertfall til å være på ferie med masse gode venner, bryllupet tror jeg blir superkoselig Men klart, man må være klar over at man nok vil få flere avbud på utenlandsbryllup enn et bryllup hjemme. Jeg inviterer til bryllup her hjemme i Norge, og på et sted som er lett komme til, fordi jeg ønsker å gjøre det enklest mulig for mine gjester... Vi vurderte en annen løsning, men kom til syvende og sist fram til at det var viktigere at alle de vi er glade i er rundt oss enn at rammen rundt er perfekt... Men det må jo hver og en vurdere selv, og noen familier er jo enklere å flytte på enn andre
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Jeg har ikke råd til å reise på ferie, ikke engang for en helg i forbindelse med et bryllup. Og om jeg hadde hatt råd til å reise på ferie, men ikke -to- ferier, så er det godt mulig jeg ikke hadde hatt lyst til å bruke feriepengene på å reise til et sted jeg ikke har valgt selv, for å være sammen med andres familie og venner.. Om det hadde vært min søster så ok, eller bestisen, men litt fjernere venner eller kusiner o.l... For dem med masse peng er det sikkert veldig kjekt, men for dem som ikke har masse peng, så er det ikke så kjekt. Om bestisen hadde lagt opp til et bryllup jeg ikke hadde hatt råd til å være med i, så hadde jeg synes det var litt leit.. Dere må nok regne med at en god del takker nei. Jeg har to ganger blitt invitert i bryllup i utlandet. Ene gangen så hadde de invitert haugevis av folk, og regnet med at omtrent samtlige kom til å takke nei (det var lagt opp til at alle betalte alt selv), og de ble ikke sure når jeg sa at jeg ikke hadde mulighet til å være med. Andre gangen ble bruden (en ganske nær venninne) dritsur da jeg sa nei.. Det var da snakk om et bryllup i februar, så ikke bare hadde jeg ikke råd, jeg hadde heller ikke mulighet til å ta meg fri.
Betsy Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 (endret) Vi skal ha et slikt bryllupsopplegg i utlandet som du beskriver. Vi bestemte oss først for kun å invitere de aller nærmeste, men vi ble "nødt til" å utvide gjestelista da det var en del flere som sa fra at de hadde lyst til å bli med (så selv om enkelte her inne ikke tror det er mulig, så finnes det visst noen som synes bryllup er festlig ). Alle gjestene våre betaler for reise og opphold selv, men vi betaler selvfølgelig bryllupslunch og -middag på selve dagen. Vi sa i fra et år i forveien slik at gjestene skulle få tid på seg til å planlegge i forhold til ferie, dette tror jeg kan være litt lurt. Alle gjestene våre har forøvrig gitt beskjed om at de kommer. Da vi fant ut at vi ville gifte oss i utlandet, ble vi enige om at det er slik det blir, og dersom folk synes det blir for dyrt, så er det ingen som forventer at de kommer. Jeg ble overrasket over at alle ville komme, jeg tror faktisk de fleste gleder seg også. Vi har forresten gitt beskjed om at vi ikke ønsker oss bryllupsgaver, da vi synes gjestene har måttet betale mer enn nok i utgangspunktet. Endret 17. april 2008 av Betsy
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Hvis man sier fra lenge i forveien og gjerne har funnet ut så mye som mulig om reisemuligheter og overnatting (gjerne billige alternativer... og hva med å leie et hus eller to?) er det vel sjans for at mange takker ja. Jeg har muligens ikke råd til sommerferie, og har heller ikke vært på ferie på to år, men det er jo ekstra motivasjon og ikke minst god tid til planlegging, så om brudeparet var gode venner av meg ville jeg prøvd å få det til. Hva man kan forvente av gjestene vet jeg ikke, det kommer nok an på omgangkretsen også. Om halvparten av venninnene dine er gravide eller har spebarn kan det hende de synes det er vel mye pes med turen, om de er "fattige" og veldig nyetablerte har de kanskje ikke råd. Men personlig ville jeg i hvert fall vurdert sterkt å dra til tross for økonomien (det trenger jo ikke bli så veldig dyrt) Om noen takker nei ville jeg heller ikke bli snurt, men det synes jeg ikke man skal uansett, med mindre det er nære slektninger eller bestevenner som ikke GIDDER:
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Jeg syns ikke du bør forvente noen ting egentlig. Det er så veldig opp til den enkeltes livssituasjon og prioriteringer. Personlig har jeg flydd til andre siden av verden for å delta i et bryllup en gang. 2 andre ganger har jeg takket fint nei. Alle 3 var nære venner, men mine valg begrenser seg til den ferietiden og de pengene jeg har på gitt tidspunkt. Sjansen er selvsagt større for at jeg ville stillet opp i bryllup om jeg hadde fått invitasjonen 1 år i forveien, men ingen garanti. Kommer ann på om tidspunktet passet eller ei. Hadde nok ikke tatt meg fri 1 uke fra jobben på høsten for å delta i et bryllup.
*Emma* Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Jeg syns godt dere kan reise tilutlandet og gifte dere,men dere må være forberedt på at ALLE dere ber kan si nei. Enkelt og greit. Vi giftet oss i mars i fjor, i Florida. Vi var forberedt (og regnet egentlig med) at det kun ville bli oss 2 og barna våre og var helt ok med det. Etterhvert som vi fortalte det til folk var det flere som "spontant" sa at de ønsket å bli med - og det syns vi naturligvis var kjempe koselig. Vi fant derfor ut at vi skulle "gi tilbudet om å bli med" til alle vennene våre samt nær familie (foreldre, søsken og besteforeldre). Vi sa at de måtte betale reise og opphold selv om de valgte og bli med og fortalte også at vi ikke forventet at noen ville bruke ferien/alle pengene sine på oss. Vi endte med å bli 15 stk totalt og vi hadde en helt fantastisk dag. Noen syns kanskje det er få, men det var 11 flere enn vi i utgangspunktet trodde så vi var storfornøyde. Likevel kan jeg ikke si at jeg ville reist selv om jeg hadde blitt bedt i ett slikt bryllup - det blir en vurdering man må ta der (med økonomi i bakholdet feks.)
Gjest SnartGift? Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Flott med så mange svar! Og innmari fint at dere snakker fra levra. Hvis det er et slikt bryllup vi ender opp med kommer vi nok ikke til å regne med at folk sier nei, dette pga at det faktisk koster veldig mye å reise utenlands, og at det så klart er noe ikke alle har råd til. Jeg har jo tenkt at man evt kan sponse forlovere med tur og opphold, det hadde de sikkert satt veldig pris på. Ellers er det jo faktisk en mulighet å høre litt rundt før man bestemmer seg for et slikt bryllup (derav denne tråden), for andres erfaringer er gull verdt i en slik situasjon. Det jeg er litt redd for er at noen kanskje blir fornærmet fordi bryllupet ikke er her i Norge (jeg kan for eksempel se for meg mormoren min, som ikke lenger vil gjøre noe som helst). Likevel, kanskje man må tenke slik at dette faktisk er vår dag, og at vårt ønske er å gjøre det på den måten. Og tanken bak det hele er jo at man kan få mer ut av bryllupet enn bare vielsen og festen. Å leie noen hus er ingen dum idé, og hvis dette blir en realitet kommer vi helt sikkert til å invitere 1 år i forveien. I tillegg ville jeg nok lagt det i fellesferien (selv om det sikkert gjør det litt dyrere da..) slik at ingen trenger å måtte ta seg fri fra jobben på ubekvemme tidspunkt. Tanken er jo at folk kan få en deilig ferie ut av det. Jeg tenker jo ut fra hvordan jeg ville reagert på en slik invitasjon, og personlig hadde jeg elsket det! En god grunn til å dra på ferie og et bryllup i tillegg (som jeg alltid blir sjeleglad for å bli invitert i)! Igjen tusen takk for svarene!
Gjest SnartGift? Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Hvis det er et slikt bryllup vi ender opp med kommer vi nok ikke til å regne med at folk sier nei, dette pga at det faktisk koster veldig mye å reise utenlands, og at det så klart er noe ikke alle har råd til. Her mente jeg så klart ja
Betsy Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 De eldre kan man kanskje ikke forvente at skal hoppe i taket av begeistring over bryllup i utlandet. Dét glemte jeg faktisk å nevne, vi fikk et par "surmaga" kommentarer på at vi drasser med oss "gamlingene" så langt. Men - disse "gamlingene" det er snakk om i vårt tilfelle er spreke som lopper, så jeg har i grunnen ikke så fryktelig dårlig samvittighet. Har dere lyst på utenlandsbryllup, så synes jeg dere skal gå for det. Bare ikke forvent at alle de inviterte takker ja. Vi angrer overhodet ikke på vår beslutning, vi gleder oss masse, og det gjør gjestene også. Det eneste er at det er litt "styrete" når man skal planlegge bryllup i utlandet, føler kanskje ikke at vi helt har kontrollen sånn 100% på hvem som kommer når og slike praktiske ting. Men - det ordner seg!
Gjest SnartGift? Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Det eneste er at det er litt "styrete" når man skal planlegge bryllup i utlandet, føler kanskje ikke at vi helt har kontrollen sånn 100% på hvem som kommer når og slike praktiske ting. Men - det ordner seg! Så fint å høre at dere får så mange nedover, det kommer sikkert til å bli et flott bryllup!! Jeg har forresten hørt fra ei venninne som skal gifte seg til høsten (i spania) at flere byråer her i Norge kan ta seg av arrangeringen, booking av sted osv. Det koster kanskje litt, men noen ganger blir ting så knotete at å sette bort noe av arrangeringen til andre kan være den beste løsningen.. Venninnen min skal forøvrig bare ha med nærmeste familie og forlovere, og så ha en stor fest med venner her hjemme i etterkant.
Betsy Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 Jeg har forresten hørt fra ei venninne som skal gifte seg til høsten (i spania) at flere byråer her i Norge kan ta seg av arrangeringen, booking av sted osv. Det koster kanskje litt, men noen ganger blir ting så knotete at å sette bort noe av arrangeringen til andre kan være den beste løsningen.. Vi har det altså, men kan love deg at det er nok å holde styr på likevel!
*Emma* Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 Vi fikk ingen direkte sure kommentarer, men jeg tror begge mine onkler m koner var litt sure... For å være ærlig bryr jeg meg ikke. Vi fikk den bryllupsdagen vi ønsket sammen med de menneskene vi ønsket. Jeg vet ikke om det har noe å si når dere legger det. Vi hadde som sagt vårt i mars og når folk får vite om det 1 år i forveien er det ikkenoe vanskeligere å be om 1 uke fri i mars enn i juli....m mindre man jobber ett sted hvor man er pålagt å ta ferien i juli da...
Serenity88 Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Vil bare si at en hel hau fra min familie drar den lange turen til Singapore mars/april neste år for å være med i min fetters bryllup:) Jeg sparer penger, og eneste som evt stopper meg er studiene... Jeg gleder meg masse! Blir jo ikke å ha "ferie" med dem, vi blir der noen dager før vi reiser rundt der vi selv vil, så for oss blir det et gigantisk "amerikansk" bryllup og en ferietur vi aldri kommer til å glemme! Sett at flere har opplegg for dagen før og et opplegg for dagen etterpå, slik at folk fra begge sider kan bli kjent, dere trenger jo ikke være med dagen etterpå... Sett både vinsmaking/guide/båttur som gjestene kan være med på, selvfølgelig ikke de som skal betale da... Mange som også leier et "slott"/vingård og får da rommene billigere siden man er mange som drar? Dere kan jo kanskje snakke med noen reiseoperatører/bryllupsarrangører bare for noen få råd?
Gjest SnartGift? Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 Nei, det er sant.. Det er kanskje lurt å høre med den nærmeste familien og de viktigste vennene når det kan passe for dem, evt å komme med flere datoer? Men da kan det kanskje blir veldig rotete, også sier folk nei til tidspunkt hvor de egentlig kunne reist fordi noe annet passer enda litt bedre. Hm, det er ikke lett å bestemme seg, men ut fra det dere sier her tror jeg at vi skal følge magefølelsen når det virkelig kommer til å sette dette til verks. Uansett hvor vi ender opp kommer det sikkert til å blir et fint bryllup, og forhåpentligvis blir det det både for oss og for gjestene våre. Tusen takk for alle innspill!
Gjest SnartGift? Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 Sett at flere har opplegg for dagen før og et opplegg for dagen etterpå, slik at folk fra begge sider kan bli kjent, dere trenger jo ikke være med dagen etterpå... Sett både vinsmaking/guide/båttur som gjestene kan være med på, selvfølgelig ikke de som skal betale da... Mange som også leier et "slott"/vingård og får da rommene billigere siden man er mange som drar? Dere kan jo kanskje snakke med noen reiseoperatører/bryllupsarrangører bare for noen få råd? Smart! Ja, tenk jeg tipper hvertfall samboers del av familien hadde hoppet i taket av lykke hvis vinsmaking var på programmet, og min familie hadde vel gått agurk av glede hvis vi tok dem med på en gåtur opp til et flott fjell eller liknende Å leie en større gård har vi tenkt på, det er ingen dum idé!
*Emma* Skrevet 18. april 2008 #17 Skrevet 18. april 2008 Sålenge du forteller om det ett års tid i forveien har veld e ferreste planer eller ønske om en dag fremfor en annen tror jeg. Vi giftet oss på en tirsdag men det var jo helt ok for vi var jo på ferie. Vi ankom Florida på en fredag også dro gjestene hjem igjen fredagen etter. Ungene og vi var der enda en uke. Vi hadde ikke noe opplegg men hadde bestilt middag på restauranter vi hadde hørt om på forhånd dagen før bryllupet og 2 dager etter. Det var koselig. Og det var veldig koselig at foreldrene våre som nesten ikke hadde møttes (til tross for at vi har vært sammen i snart 10 år) fikk snakket masse sammen og virkelig fant tonen
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. april 2008 #18 Skrevet 18. april 2008 Hvis dere vil gifte dere i utlandet gjør dere det Dere vet at det kan være flere som ikke har anledning til å reise på tur, og de takker desverre nei. Resten av gjengen som vil sier ja og er happy med det. Det aller viktigst er at det er det dere ønsker å gjøre med dagen deres! Vi har vært i flere bryllup i utlandet, og vi har betalt reise og opphold selv, men blitt anbefalt et par hoteller brudeparet hadde fått en god deal med! Dere kan jo ikke dekke fly og opphold for en haug med gjester, det skjønner man jo. Det har vært flotte og spesielle bryllup som vi har vært glade for å ta del i!!!!!! Så spørsmål om bryllup i utlandet er like mye et "ja" eller "Nei" svar som et bryllup hjemme!! GO for it and enjoy!!
Gjest tja Skrevet 18. april 2008 #19 Skrevet 18. april 2008 Hvis bryllupet skal holdes på en tid hvor det er naturlig for meg og min familie å feriere og vi får beskjed i god tid i forveien så ville kanskje mulighetene være til stede for at vi deltar. Ellers så sier jeg nei til å komme i bryllup som vil koste meg mange tusen kroner å delta i. Venner som gjerne gifter seg på hjemstedet sitt og som betyr både flybilletter og hotellopphold i tillegg til gave.
Betsy Skrevet 18. april 2008 #20 Skrevet 18. april 2008 Nok en ting jeg glemte å nevne; jeg og samboer var for et par år siden i et bryllup i en norsk by i en annen kant av landet enn der vi bor. Bryllusdatoen var samme helg som en av byens store festivaler, så rimelige flybilletter var ikke å oppdrive, vi hadde til og med vanskeligheter med å finne hotellrom i en viss prisklasse... Jeg kan love deg at det bryllupet kostet oss omtrent like mye som utenlandsbryllupet vårt vil koste våre gjester! Gjestene våre har fått tak i langt rimeligere flybilletter enn hva vi klarte da vi skulle fly innenlands, liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå