Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et forholdsvis dyrt salongbord fra en større kjede.

Etter kun 5 ukers bruk (to voksne i husholdningen, normalt bruk som skål, fruktfat osv.) har bordet tydelige merker, og det ser ut til at øverste laget med overflatebehandling blir skrapt bort.. (Bordet er mørkt)

Man må vel kunne forvente mer av et bord til 2000 kr?!

Hvordan går jeg frem for å klage, hvor lenge etter kjøpet har man rett til å reklamere og hva kan jeg forvente tilbake?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/329476-reklamasjon-hva-sier-kj%C3%B8psloven/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forbrukerkjøpsloven står det følgende:

§ 15. Tingens egenskaper

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Den svarer åpenbart ikke til dette når det gjelder holdbarhet.

DU har en mangel som du må reklamere på.

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

Jeg ville reklamert og krevd retting\omlevering.

Etter lovene om reklamasjon i § 27 har du maks to måneder på deg og reklamere etter du oppdager mangelen hvis ikke særlige grunner tilsier annet (ferie, sykdom)

Og du har 5års reklamasjonsfrist vil jeg tro, da et bord skal vare vesentlig lenger enn 2år etter § 27.

Skriv et brev eller ring. Reklamasjon gjelder så lenge selgeren får vite at du reklamerer på tingen. Hvis han krangler kan du henvise til disse paragrafene jeg har skrevet.

Mvh

Jusstudent i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...