Gå til innhold

Har du noe forhold til kongefamilien?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne finne ut av om folk har noe forhold til kongefamilien. Om man er positivt, negativt eller nøytralt innstilt. Få gjerne med alder også, så vi kan se om det er noen forskjell på gamle og unge.

Jeg er 24 år gammel og ønsker republikk. Jeg ser ikke på kongen som noe samlende symbol og synes egentlig det er mest pinlig at vi fremdeles har noe så antikvarisk her i landet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke i familie med kongefamilien.

Skrevet

Jeg syns det er helt ok at vi har en kongefamilie, men jeg har null interesse for dem.

Jeg er 23 år

Skrevet

Jeg er 22 og er så og si nøytral i det spørsmålet. Men tror en eventuell overgangsperiode hadde vært vemodig! Tenk deg det a? Gå fra konge til sivilperson sånn uten videre.. En dag konge, neste dag omsorgsarbeider?! :P

Men det var ikke det som var saken her da så..

Skrevet

Jeg tenker ikke over at vi har kongelige egentlig. Og de gjør for meg ingen forskjell i heletatt.

Skrevet

Jeg er 44 og skulle gjerne sett kongedømme opphøre øyeblikkelig .. det har utspilt sin rolle for lenge siden.

Skrevet
Jeg ser ikke på kongen som noe samlende symbol og synes egentlig det er mest pinlig at vi fremdeles har noe så antikvarisk her i landet.

Jeg er helt enig i dette. Jeg er 32.

Gjest Sorte Orm
Skrevet

Jeg er for kongedømmet men jeg har vel egentlig ikke noe forhold til dem.

men det virker for meg som de som vil ha republik eller avsette kongedømmet bare snakker om hvor utadert monarki er.

Kanskje dere må huske på at Republik ikke er en ny styreform som kom med den Amerikanske revelusjonen men noe som har vært siden antikken

Skrevet (endret)

....

Endret av Abraxas
Gjest _Leela_
Skrevet
Jeg er for kongedømmet men jeg har vel egentlig ikke noe forhold til dem.

men det virker for meg som de som vil ha republik eller avsette kongedømmet bare snakker om hvor utadert monarki er.

Kanskje dere må huske på at Republik ikke er en ny styreform som kom med den Amerikanske revelusjonen men noe som har vært siden antikken

Jeg trodde monarki var utdatert fordi dette er noe som går i arv i familien, republikk har muligens like lange tradisjoner, men her blir man valgt utifra om man er egnet eller ikke (iallefall er det slik det bør fungere).

Jeg ser selv ikke behovet for kongefamilien, men det plager meg heller ikke så mye.

Skrevet

Jeg er 28 år og har ikke noe forhold til kongefamilien, men kunne godt tenke meg et forhold til krompen..

Skrevet

Nei, jeg har ikke noe forhold til kongefamilien, og syns vel monarkiet har utspilt sin rolle for en stund siden.

Det hadde gjort seg med litt fornyelse.

Skrevet

Jeg er rundt 40, og jeg synes alle i kongehuset er flotte representanter for Norge.

I tillegg synes jeg det er flott at vi har et statsoverhode som er politisk nøytral, i motsetning til en president som blir valgt på bakgrunn av politisk ståsted.

Valgflesk, stemmesanking og løftebrudd har vi mer enn nok av til stortingsvalgene... da er det godt å ha en person (kongen i statsråd) som kan sette foten ned når alt går over alle støvleskaft. :)

Det er greit nok at han ikke blander seg inn i den daglige politikken, og ikke har noen reell politisk innflytelse, men han har i det minste vetorett som han kan bruke når han synes politikken ikke gagner befolkningen.

Gjest kenneth
Skrevet

Det mest "korrekte" argumentet er vel at det går i arv. Det er allikevel ikke det som jeg hefter meg mest med. Da synes jeg det er langt verre at kongefamilien "livnærer" en kvalm paparazzibransje, som ligger i buskene og knipser ting som neste uke kommer i Se og Hør. Alle som har vært ved bevissthet når Odd Nelvik har åpnet kjeften, må på et eller annet tidspunkt ha fått en flau smak i munnen.

Å vokse opp i en kongefamilie er en skjebne jeg ikke unner min verste fiende.

Jeg har ikke mer respekt for kongefamilien en hvilket som helst annet individ. (Hvorfor i all verden skulle jeg ha det?)

Konklusjon: For republikk. Hilsen 33-åring.

Når det er sagt så skjønner jeg ikke hva du skal med denne "undersøkelsen". Hva kan du bruke den til? Det blir ikke noe representativt utvalg åkke som. Det finnes sikkert noen mer adekvate kilder du kan bruke.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Jeg synes det er helt OK med en kongefamilie som fungerer som det gjør her i Norge, jeg. Vi trenger da noen som kan komme og klippe bånd for å åpne arrangementer, kaste glans over festivaler og få folk til å føle seg litt spesielle i deres nærvær. :fnise: (Joda, klart de er vanlige mennesker, men alle føler jo at de er litt spesielle, tross alt. Om det er medieskapt eller ikke, det vet jeg ikke.) Og som nevnt tidligere, er det at de er politisk nøytrale ganske OK.

Jeg skjønner de som synes at kongefamiliens utgifter er unødvendige, men jeg tror at det å skulle ha en president i stedet lett kan bli like så dyrt.

Ja, det går i arv. Også som nevnt tidligere, så er det en skjebne jeg ikke ville unnet min verste fiende. Men jammen gjør de det beste ut av det! Så lenge de er oppegående mennesker synes jeg det er flott at de bruker sin posisjon til å fronte saker de synes er viktige. Kronprinsen og Mette Marit fronter tusenårsmålene og FN, norsk design osv. Kjempebra! Syns de er fine representanter for Norge. Kan kanskje bli litt flinkere til å ta opp kritiske temaer med statsoverhoder? (Menneskerettigheter med Kina, likestilling med Japan, osv. osv.)

Så joda, jeg synes kongefamilien er bra, jeg. For å si det sånn: Hvorfor ikke?

Er i 20-åra.

Skrevet
Når det er sagt så skjønner jeg ikke hva du skal med denne "undersøkelsen". Hva kan du bruke den til? Det blir ikke noe representativt utvalg åkke som. Det finnes sikkert noen mer adekvate kilder du kan bruke.

Det er ingen undersøkelse, det er bare en hvilket som helst trå i likhet med "blir du lett flau?" og "er det sært å ikke ville sove i brukt sengetøy?" Tidsfordriv. :)

Skrevet

Jeg har ingenting imot selve medlemmene av kongefamilien (vel, Dronning Sonja er vel kanskje ikke akkurat en favoritt :fnise: ), men jeg er for republikk. Jeg synes det er en uting at folk blir "født" inn i yrket sitt.

Ja til folkevalgt president i stedet.

Skrevet

Er 30, og for monarkiet. Vi har et kongehus som ikke blander seg inn i politiske spørsmål, som kaster glans over store og små hendelser land og strand rundt, som er utmerket utenlandsreklame (det er tross alt ikke mange kongelige i verden, og i andre land synes de det er eksotisk og gøyalt når våre kongelige besøker dem), de er stort sett gode forbilder - jeg synes rett og slett vi får mer igjen enn hva det koster å "drive" kongehuset, i forhold til fordelene ved å drive en sannsynligvis like dyr republikk.

Det eneste vektige argumentet jeg finner imot, er at det kan være vanskelig for dem som blir født inn i kongefamilien - men nå har jeg ikke hørt de kongelige si at de vurderer å si fra seg tittelen, bortsett fra kronprinsen, som en gang sa seg villig til å gjøre det etter en tid med mye dårlige resultater på spørreundersøkelser. Nå når de stort sett har folket med seg, virker det som de er ganske fornøyde med milliongasjer for å holde noen taler og være beskytter for gode formål.

If it works, don't fix it ;)

Skrevet

Over 40,men vet ikke egentlig hva jeg ønsker for Norge. tror nok at Norges konge stopper med Kong Harald.

Stillingen til alle kongelige medlemmer går i arv.....tja....

Det er ikke noe kongelig svong over den fam. noe mere.

med kronprinsens barn, så er det ike mye "kongelig" blod igjen.

Det at stillingene går i arv, så viser det jo seg at hvem som helst kan fylle de stillingene.....

Så er det at de prater om at vi alle må vise solidaritet.....jøss...

Sikkert greit å snakke slik, når man slipper å dra unger ut av sengen kl 6 om morgenen for å rekke barnehage...fly verden rundt og kjøpe dyre klær.

Og jeg mener de gjør for lite til å forjene milliarder av kroner for å oprettholde boliger,hus,hjem....

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg er 40, og er for republikk. Kongehuset har ingen reell funksjon, og med kongebarnas valg av livsledsagere, ble det bare dumt.

Mette-Marit er bare stusselig, og Ari Behn er en karikatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...