Gå til innhold

Hvordan rengjør jeg vaffeljernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et ganske nytt vaffeljern som er brukt 7-8 ganger..

Prøver å rengjøre med en klut med varmt vann og Zalo, men får ikke vekk fettet!

Er redd for å bruke sterkere vaskemidler i tilfelle det blir igjen noe til neste gang vi skal steke vafler..

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk absorberende tørkepapir som ikke loer, f.eks Torky, og stryk over jernet når det er såpass varmt at fettet ikke er stivnet.

Skrevet

Med mitt vaffeljern fulgte det med oppskrift på en "vaskevaffel":

1/2 dl vann

1 dl hvetemel

2 ss salt

Stek den (Men ikke spis! :ler: ) den som en vanlig vaffel. Saltet trekker ut fett og urenheter og jernet skal visstnok bli godt som nytt.

Hvis jernet er veldig skittent kan du skrubbe det litt først med en fuktig oppvaskbørste.

Skrevet
Med mitt vaffeljern fulgte det med oppskrift på en "vaskevaffel":

1/2 dl vann

1 dl hvetemel

2 ss salt

Stek den (Men ikke spis! :ler: ) den som en vanlig vaffel. Saltet trekker ut fett og urenheter og jernet skal visstnok bli godt som nytt.

Hvis jernet er veldig skittent kan du skrubbe det litt først med en fuktig oppvaskbørste.

Hehe, vaskevaffel.. Må prøves.

--

Personlig synes jeg nye vaffeljern er noe herk nettopp fordi de har så lite fett i jernet..

Jeg legger alltid kjøkkenpapir i jernet når det er passe avkjølt.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis jeg ikke syns vaffeljernet virker rent nok når jeg begynner å steke pleier jeg bare å kaste den første vaffelen. Men vaskevaffel var en god ide!

Skrevet

Tusen takk for gode tips!

Nå er det håp for vaffeljernet mitt også :jepp:

Skrevet
Har et ganske nytt vaffeljern som er brukt 7-8 ganger..

Prøver å rengjøre med en klut med varmt vann og Zalo, men får ikke vekk fettet!

Er redd for å bruke sterkere vaskemidler i tilfelle det blir igjen noe til neste gang vi skal steke vafler..

Noen tips?

ikke bruk såpe på det. Jeg legger dobbel tørkepair mellom når det er lunket,presser sammen...gjentar det en gang til. bruker å vaske av kantene rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...