Gjest Gjest_Løvinnen_* Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Hva går det ut på? Snakket nettopp med ei hyggelig dame fra NAV, og hun forteller meg at en stund etter at jeg har kommet meg i gang med behandling og begynner å merke forbedringer, kan jeg ha et møte med saksbehandleren min fra nav og en fra nav arbeid og diskutere yrkesrettet attføring. Hvordan i alle dager fungerer dette? Kan man velge mellom kurs/utdannelser og få det godkjent? Får man dette betalt? Får man betalt mens man gjør det? Ehhmmm... Aner ingen ting om det! Help please?
Frk. Fie Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Attføring innebærer at du får økonomisk ytelse basert på tidl. inntekt, i inntil tre år. Dette skal dekke nødvendige utgifter til livsopphold, mat, skolemateriell, skoleutgifter o.l. Har du tjent bra før du ble sjuk (eller hva det nå er som har skjedd), vil du få ei ok utbetaling. Du kan få attføring når du er ferdig med behandlinga og er klar for å komme deg i (tilbake til) arbeidslivet, som det hyggelige mennesket du snakka med var inne på. Det vil si skole/kurs/kvalifisering som vil gjøre deg i stand til å komme i ordinær jobb og bli sjølberga igjen. Man tar utgangspunkt i hva du har av kvalifikasjoner, om dette er noe å bygge videre på, eller om det beste er å starte helt på nytt ift. utdanning. Sjølsagt med utgangspunkt i dine målsetninger og interesser. Treårig høgskoleutdanning, kanskje? Attføring er et supert tiltak, du slipper studielån og du slipper stresset med deltidsjobb for å klare deg økonomisk. Sjekk www.nav.no. Lykke til!!!
Gjest Gjest_Løvinnen_* Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Men... Jeg har jo ikke generell studiekompetanse, og er under 23 år! :gråte: Hvordan kan jeg få generell studiekomp. kjappest mulig da? Off! Jeg har ikke en gang fullført videregående! Er veldig enig i at dette er ett supert tiltak ja! ... Og takk for svar Frk. Fie!
SuperGjest Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Da kan du få attføring for å få deg generell studiekompentanse. Det er det jeg får nå.
Gjest Gjest_Løvinnen_* Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Men... kan jeg jobbe 30 % og fremdeles få yrkesretter attføring? eller er det ulovlig/klin umulig?
SuperGjest Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 (endret) Du kan jobbe inntil 60% og fortsatt motta yrkesrettet attføring, men du blir trukket av attføringspengene. Du får vel beholde det du har mer i timelønn enn på attføring, dog det ikke er mye. Jeg har derfor valgt å ikke jobbe ved siden av attføringen da jeg ville ha jobbet mye for veldig lite penger, og når man i tillegg skal skatte av det hadde jeg vel endt på en timelønn på 20 kroner. Endret 18. april 2008 av SuperGjest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå