Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hur länge är "vanligt" att man får ligga kvar på sjukhuset efter förlossning i Norge? Ligger man kvar på en avdelning eller är det patienthotell eller liknande? Finns det plats för pappan om han vill sova över?

Jag håller på och jämför sjukhusen här i Stockholm och bara här skiljer det sig mycket men de flesta verkar "praktisera kort liggtid" som de kallar det. De är så vänliga och låter mamman själv bestämma när hon vill åka hem inom tidsintervallet 6-48 timmar efter förlossningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge reiser du hjem alt fra like etterpaa til 4 dager etter foedsel.

Om du og babyen er ok til aa ligge paa pasienthotell, kan baade dere og pappan det, saa lenge det er plass.

Om du foeder paa type ABC, Storken, ligger du, baby og pappa paa familierom i inntil 48 timer tror jeg.

Skrevet

Dette er vel litt forskjellig fra sykehus til sykehus har jeg fått inntrykk av. Der jeg fødde fikk man dra hjem når babyen hadde begynt og legge på seg (3-5 dager etterpå)

Jeg følte meg litt usikker på ting og tang og fikk være til jeg følte meg trygg nok (1 uke)

Gjest Starya
Skrevet

Jeg tok keisersnitt, og lå i ni dager etterpå. det var ni år siden

Skrevet

Jeg fødte på Storken ved Haukeland sykehus, og der fikk jeg ligge til fredagen, jenta er født tirsdag. Skulle egentlig ha reist hjem torsdag, men pga at jeg hadde vanskeligheter med amming fikk jeg ligge en dag til. Kunne sikkert ha fått bli der lenger, men jeg holdt på å kjede livet av meg så jeg ville hjem. Vi hadde familierom fra tirsdag til onsdag, og det var så lenge min mann fikk være der etter at jenta var født. Dette måtte han selvsagt betale for. Men nå er jo dette over tre år siden, så det kan jo være at rutinene er endret.

Jeg har også hørt om kvinner som flytter over på pasienthotell dagen etter fødselen, også er hele familien samlet der, f.eks. en uke til.

Skrevet

På Ullevål vil de at du skal bli i 4 dager fordi det er en prøve som skal ta av barnet når det er fire dager gammelt, hvis ikke må man komme tilbake når barnet er fire dager.

Det er pasient hotell der, som pappaen betaler for å være, man blir flyttet over ditt når man er frisk nok til å klare seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...