Gå til innhold

Katteallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag bekreftet barnelegen at sønnen min har katteallergi. Han anbefalte oss å ikke ha katt. Katten er mye ute i sommerhalvåret og astmaplagene er verst på vinteren. Derfor kan vi ha katten et halvt år til.

Katten er 6 år. Han er både ute og inne. Han er svært knyttet til oss og til området her. Min første tanke var at det er best for katten at vi avliver han, men samboeren min vil heller omplassere han. Jeg er bare så redd for at han ikke vil trives hos en ny familie på et nytt sted. Jeg er redd for at han skal lide.

Noen som har noen tanker om hva som er best for katten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min venninne går til akupunktør for sin allergi. Damen setter en nål i overleppa hennes et par ganger i året, og alle symptomer på allergi forsvinner.

Tenkte jeg skulle prøve det samme selv, jeg er litt småallergisk og har fire puser.

Skrevet
Katten er 6 år. Han er både ute og inne. Han er svært knyttet til oss og til området her. Min første tanke var at det er best for katten at vi avliver han, men samboeren min vil heller omplassere han. Jeg er bare så redd for at han ikke vil trives hos en ny familie på et nytt sted. Jeg er redd for at han skal lide.

Noen som har noen tanker om hva som er best for katten?

Sålenge dere sørger for at de som overtar ham er skikkelige folk, kommer det helt sikkert til å gå bra. Katter er kjempeflinke til å tilpasse seg, og de er mindre knyttet til oss en vi er til dem.

Så jeg synes du skal la pusen din leve :-)

Skrevet

Vel, hvis pusen kunne snakke og si hva han mener er jeg 100% sikker på at han hadde valgt å leve!

Vær så snill å ikke ta livet av en frisk katt i sin beste alder dersom det er mulig å omplassere han!!! :tristbla:

Skrevet

jeg lurer bare på en ting jeg: hvordan ordla legen seg?

grunnen til at jeg spør er at jeg jobber på en dyreklinikk og ofte opplever at mennesker som har fått stilt en allergidiagnose ( og kanskje ikke det engang) blir gitt beskjed om å avlive katta....med den ordlyden.....

og da blir jeg så innmari trist. det finnes alternativer til å avlive katten. at dere i dette tilfellet har flere måneder på dere er også noe som muliggjør omplassering i sterkere grad.

ellers er det generelt sett utolig hvor mye allergi som oppstår uka før fellesferien....

Skrevet
jeg lurer bare på en ting jeg: hvordan ordla legen seg?

grunnen til at jeg spør er at jeg jobber på en dyreklinikk og ofte opplever at mennesker som har fått stilt en allergidiagnose ( og kanskje ikke det engang) blir gitt beskjed om å avlive katta....med den ordlyden.....

og da blir jeg så innmari trist. det finnes alternativer til å avlive katten. at dere i dette tilfellet har flere måneder på dere er også noe som muliggjør omplassering i sterkere grad.

ellers er det generelt sett utolig hvor mye allergi som oppstår uka før fellesferien....

Legen testet gutten og informerte om at han hadde katteallergi. Katteallergien kan forverre astmaen som han han fikk i vinter. Jeg spurte legen om hva vi han mente vi skulle gjøre med det. Da svarte han: Hva tror du? Da sa jeg: Avlive katten? Han bekreftet at det var det han mente. Vi snakket litt om hvor fort det måtte gjøres. Jeg sa at katten er mye ute om sommeren. Jeg spurte om det var forsvarlig å vente til høsten. Han mente at det var greit. Han foreslo også å ta en test til for å være helt sikker på at gutten har katteallergi. Gutten skal følges opp hos barnelegen.

Når et barn blir sykt må jo barnet prioriters foran dyret. Slik er det bare. Vi har jo god tid på oss. Det viktigste for meg er at katten får det godt. Er litt usikker på hans evne til å tilpasse seg. Han var veldig sky da han kom til oss. Han var hjemløs og hadde streifet ute lenge. En dag for 5 år siden bestemte han seg for at han ville bo hos oss. Det tok lang tid å opparbeide tillit. Nå er han en skikkelig kosekatt, men han er fortsatt reservert overfor fremmede. Min store skrekk er at han skal ende opp som hjemløs igjen hvis de som overtar ikke bryr seg om han. Jeg orker ikke tanken på at han kan ende opp sulten og hjemløs igjen. Da mener jeg avlivning er et bedre alternativ.

Visste ikke at man kunne bruke akupunktur mot astma og allergi. Skal undersøke mer. Takk for tipset!

Skrevet

Du kan jo allerede nå legge inn annonser om et nytt hjem til katten. Det kan ofte ta litt tid å få gitt bort en katt. Du kan jo også høre med forskjellige dyreorganisasjoner om de kan ha en annonse inne på sine sider. Men aller først ville jeg gjort alt jeg kunne for å beholde katten. Ser du har fått et tips allerede. En annen ting du kan prøve er noe som heter Petal Cleanse.

http://www.dooa.no/index2.asp?side=nyheter/petacleanse.htm

Skrevet

Tusen takk for tips! :) Skal prøve ut slikt rensemiddel til pelsen.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Vær så snill, prøv å omplassere han.

Jeg har selv tatt til meg to (da fire år gamle) katter, og det gikk helt fint, de hadde absolutt ingen problemer med å tilpasse seg.

Skrevet
Vel, hvis pusen kunne snakke og si hva han mener er jeg 100% sikker på at han hadde valgt å leve!

Vær så snill å ikke ta livet av en frisk katt i sin beste alder dersom det er mulig å omplassere han!!! :tristbla:

Enig! Prøv å kontakte dyrebeskyttelsen, for eksempel. Gå videre inn på lokalavdelinger og se om det finnes en i nærheten av der du bor.

Skrevet

Jeg syns det er veldig synd at legen anbefaler å avlive katten. Det har han da virkelig ingenting med! Han anbefaler dere ikke å ha katt pga barnets allergi, det er jo selvfølgelig forståelig. Men, på hvilken måte dere skal kvitte dere med katten, det har han da virkelig ingenting med! Syns det er respektløst overfor dere, katten er gjerne barnas beste venn, og barn har ofte et veldig nært forhold til katten sin. Det burde lege tenke litt over, og ta hensyn til når de gor slike råd.

Skrevet
Jeg syns det er veldig synd at legen anbefaler å avlive katten.

Står det noe sted at legen anbefalte det da? Han sa vel bare at de ikke kan ha katt.

Skrevet

Ja, det står at legen hadde bekreftet at hun burde avlive katten, ja.

Skrevet
Jeg syns det er veldig synd at legen anbefaler å avlive katten. Det har han da virkelig ingenting med! Han anbefaler dere ikke å ha katt pga barnets allergi, det er jo selvfølgelig forståelig. Men, på hvilken måte dere skal kvitte dere med katten, det har han da virkelig ingenting med! Syns det er respektløst overfor dere, katten er gjerne barnas beste venn, og barn har ofte et veldig nært forhold til katten sin. Det burde lege tenke litt over, og ta hensyn til når de gor slike råd.

Legen sa ikke direkte at katten måtte avlives. Det var i så fall mine ord, men nå begynner jeg å tvile på om jeg brukte ordet avlivning eller om jeg spurte om vi ikke kunne ha katt mer. Jeg tenkte avlivning i hodet mitt, men det kan godt hende jeg brukte andre ord. Sønnen min satt jo ved siden av meg, så det kan godt hende jeg sa det på en annen måte. Legen kunne ikke gjort dette på en bedre måte. Han mente vi kunne ha katten i sommer og han ville også ta en ny test senere for å være helt sikker på at det var katteallergi.

Skrevet

Sjekk først at det virkelig er katteallergi, en del mennesker har ikke tatt skikkelig allergitest og tror de reagerer på katten. Men når alt kommer til alt så viser det seg at de reagerer på pollen som katten drar med seg inn i sesongen, støvallergi (siden støvet fester seg i pelsen), og enkelte kan reagere på inneklimaet i huset pga dårlig ventilasjon etc. Det er veldig enkelt å skylde på katten når en unge har astma og allergi. Det er som leger som ikke gidder å lete etter andre grunner til hjerteinfarkt dersom pasienten røyker...

Og dersom det viser seg at det er best for helsen at katten blir borte så syns jeg dere skal omplassere. Er dere virkelig villige til å drepe katten? Stakkars katt...

Skrevet

Vil bare tipse deg om at kosthold er utrolig viktig for en astmatiker, mye mer enn man skulle tro. Lunger og fordøyelse er nemlig nært knyttet sammen.

Når jeg spiser ok, drikker masse vann og ikke minst får i meg omega 3,6,9/ tran hver dag er jeg helt frisk. Slurver jeg ved å spise mye fett, søtt og drikker for lite slår astmaen ut med en gang. Jeg har relativt kraftig astma og allergi mot pollen, og hun og katt, og har begge deler. Men jeg ville ikke tatt sjanser med barna mine. Uansett er kostholdet kjempeviktig.

Skrevet

Petal Cleanse er vanskelig å bruke fordi katten må bades for å få stoffet inn i pelsen og noen mener den ikke har effekten den lover. Kan dere ikke ha et isolert kattehus ute i hagen og begynne å venne katten til kattehuset ved å starte å fôre den der nå?

Velger dere kattehus, må inngangspartiet inneholde en ekstra gang der inngangen til selve huset ikke står i front mot åpningen.

Skrevet

Om jeg selv var allergisk ville jeg vurdert å beholde katten, men ville heller omplassert den om det var barnet mitt som var allergisk. man tar liksom ikke like mange sjanser med et barns helse. Det er vel også ting som tyder på at allergi kan utvikle seg og forverre seg om man stadig eksponeres for kilden - men les mer om dette på fagsider.

Jeg ville i hvert fall heller omplassert enn avlivet. Vi har selv en katt vi prøver å ta hensyn til når vi snart flytter, og i "verste fall" vil den ha det bedre her vi bor nå enn der vi flytter (det skal sies at den har det ideelt nå; ingen trafikk, mye natur, mus osv.. og det at vi flytter er noe som ikke har blitt som planlagt da vi fikk katten for flere år siden). De som overtar huset vårt kan trolig ta over katten - i såfall tenker vi å tilby dem penger for fôr, ormekurer, veterinær osv framover for å sikre at den fortsetter å ha det like greit som nå. En liknende tilbud kan kanskje gjøre det lettere å få omplassert pusen deres også? Det som er vanskelig er om den blir omplassert i samme område som dere bor, da kommer den antagelig til å komme tilbake til dere.

Skrevet

For det første, så er det en fortvilet situasjon du er i, og jeg synes det er kjempefint at du spør om råd før du tar en avgjørelse. Liker ikke at noen får det til å høres ut som du faktisk VIL ta livet av katten. Det inntrykket får ikke jeg i det hele tatt. Nå har ikke jeg barn, men hadde jeg hatt det, ville barnet gått foran katten. Fint at du er villig til å prøve litt forskjellig før du gir opp.

Katter er dessuten veldig tilpasningsdyktige, så hvis du får gitt den bort til noen som har tålmodighet og tid til å lære katten å kjenne, tror jeg det går bra å omplassere. Lykke til! Håper det ordner seg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...