Gå til innhold

Photoshop CS3

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg synes det er morsomt å ta bilder, men har lyst å lære meg mer om billedbehandling også. :jepp:

Jeg tar bildene i Raw format, og har et Canon 5 D kamera.

Har såvidt vært borti Lightroom 1,3, men sliter litt med engelske betegnelser (som jeg håper jeg får inn litt etter litt...).

Kjøpte Photoshop CS3 gjennom fotoklubben, og den er på engelsk.

Noen som har gode tips til en som aldri har brukt Photoshop før?

Bra sider du vet om?

Tips til annet.

På forhånd takk for svar. :klemmer:

Skrevet

Husker dessverre ikke nettsiden jeg har brukt av og til, men rådet mitt er å google etter photoshop tutorials.

Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger. :klemmer:

Skjønner at det er mye å sette seg inn i. Får ta tiden til hjelp og leke meg med det - kanskje det blir brukbart en vakker dag? Lov å håpe... :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_krølle_*
Skrevet

Hei!

Jeg er en ivrig bruker av Photoshop. Hvor du skal begynne kommer litt anpå hva du vil gjøre med bildene og hva du kan fra før (jeg er ikke kjent med de andre programmene du nevnte).

Vil du forbedre fotoene dine? Eller vil du leke deg med bildene og gjøre morsomme ting? Eller sette sammen ting til en komposisjon?

Mye å ta tak i! Jeg har brukt PS CS3 i et år cirka, og vet at jeg ikke kan i nærheten av halvparten av funksjonene ennå.

Har du konkrete spm kan jeg KANSKJE hjelpe deg. :)

Skrevet

Det er kjempemye å sette seg inn i. Jeg har selv kun så vidt begynt.. Jeg har et par bøker om emnet og noen opplæringsdvd'er som har fulgt med ulike fotoblader. Det er også ofte mye tips om CS3 i ulike magasiner, som f.eks. Digital Photograhy.

Synes til tider det er litt overveldende. Det er så mange muligheter og flere måter å gjøre samme ting på synes jeg.. Det er bra det er gøy å leke seg med det!

Skrevet

Ta et kurs! Programvareskolen , helt gratis og meget bra!

Selv ble jeg lei alle unødige "omveier" for å få bildene slik jeg ønsker , så jeg har gått over til Corel Paint Shop. Kjempefornøyd! Photoshop fremdeles innst. på maskinen (skulle bare mangle til den prisen), men bruker det sjeldnere og sjeldnere.

• 4 uker senere...
Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen hjertelig takk for innspill. :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet

En norsk bok som har fått mye skryt er "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft. Ikke direkte PS3, men den handler om alt rundt det å behandle bilder, på en lettfattelig men god måte.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg har 3 bøker:

Adobe Photoshop CS3 for Photographers by Martin Evening

Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft

Fotografering; slik blir du en kreativ fotograf sv John Hedgecoe

Jo mer jeg leker meg med det, og søker og leser - jo mer lærer jeg.

Og tips her inne har vært kjærkomne.

Lurer på om jeg skulle meldt meg på et kurs, men vil da vite litt mer enn jeg gjør nå, eller føler jeg det er litt bortkastet... ;)

Supert med innspill. :klemmer:

Skrevet
Jeg synes det er morsomt å ta bilder, men har lyst å lære meg mer om billedbehandling også. :jepp:

Jeg tar bildene i Raw format, og har et Canon 5 D kamera.

Har såvidt vært borti Lightroom 1,3, men sliter litt med engelske betegnelser (som jeg håper jeg får inn litt etter litt...).

Kjøpte Photoshop CS3 gjennom fotoklubben, og den er på engelsk.

Noen som har gode tips til en som aldri har brukt Photoshop før?

Bra sider du vet om?

Tips til annet.

På forhånd takk for svar. :klemmer:

Damer med Canon EOS 5D er sexy. :gjeiper:

Gjest Mayamor
Skrevet
Damer med Canon EOS 5D er sexy. :gjeiper:

:sexy: Den var ny... :fnise:

Grunnen til at jeg liker så godt kameraet mitt er at jeg føler det er så godt å ta i. Ikke lite og pinglete, godt grep, stor billedbrikke hvor jeg får mye informasjon (samboer har et 40D, hvor han ikke får inn like mye som meg på billedbrikken sin, men hans er like godt å holde i). Hadde 400D tidligere, men følte det var så "lite og puslete".

Er med i en fotoklubb her i Bergen og de gode fotografene har alle muligs slags apparat; Nikon, Olympus, små og store objektiver etc. Det sies at kameraet er ikke så vitkig, heller personen som ser inn i søkeren. Jeg er superfornøyd med mitt kamera.

Samboer sitt er bedre til sportsbilder og har sensorrens. Ellers er mitt bedre. Selv om det antagelig kommer en oppdatering av Canon 5D, kommer jeg til å ville ha mitt i mange år. :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Har du sjekket ut Scott Kelbys bøker? Bøkene hans er kjempebra for nybegynnere(og viderekomne også..)mye bilder og enkle, detaljerte forklaringer(med bilder!) Selv har jeg kjøpt dem på ideabooksforyou.com, men du får sikkert tak i dem andre steder også. Ellers er den svenske siden www.moderskeppet.se et bra sted å finne tips og triks i photoshop.

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å sjekke ut noen "tutorial" sider, hvor folk sender inn forklaringer på hvordan man gjør ting og tang i forskjellige programmer. Delen for Photoshop er STOR. Her kan du finne MASSE forskjellige lure ting å finne på med photoshop, og det er lett å navigere seg gjennom siden.

http://www.pixel2life.com/tutorials/adobe_photoshop/

Jeg begynte med photoshop tutorials da jeg bare var 12 år gammel, for å lære meg hvordan å gjøre forskjellige ting. Jeg er nå 18 og kan det meste med programmet vil jeg si, og elsker det fortsatt!

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...