Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Visste ikke helt hvor denne tråden passer inn, men prøver her... Hvordan får man egentlig nye venner idag? Har flyttet til et nytt sted for kjærlighetens skyld, og oppdager at jeg begynner å bli ganske utsultet på sosial kontakt med andre på mitt nivå... Jeg kjeder meg aldri sammen med kjæresten, men noen ganger skulle jeg ønske å ha noen å være sammen med når han er på jobb/kurs osv. De eneste jeg kjenner her, er hans kamerater, og ingen av de har kjærester... Telefonregninga blir stor om dagen, da jeg ringer til venninnene min spredd over inn- og utland, bare for å ha noen å prate med. Jeg har flere gode venner der jeg kommer fra, bare et par timer unna, men selv om vi er sammen når vi er der, og har god kontakt, så virker det som om det på en måte har "nok med sitt der borte" allikevel.. Folk skal komme på besøk, men så dukker det opp noe, sykdom hos barn, dårlig vær (må ha båt for å kommer hit), eller rett og slett tidsklemme. Prøver å tenke på måter å få nye venner her, men synes det er vanskelig. Har ikke barn, (noe som hadde vært veldig praktisk nå, med barselsgrupper osv ), ikke hund (selv om vi vurderer å skaffe oss), studerer ikke, og jobber i et rent mannsmiljø som jeg er sykemeldt fra nå... Noen som har tips eller råd? Vært i samme situasjon? Kjenner jeg begynner å bli sånn at jeg finner på noe å handle, bare for å snakke tilfeldig med den koselige dama på butikken! Sjekker nettet etter aktiviteter jeg kan melde meg på her uten at det blir for teit, men det meste av interesse, er så dyrt...
Suzy Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Hva med å begynne å trene? Du kommer fort i snakk med noen på treningssenteret også kan du evt invitere til å treffes ellers, eller ta en kaffe etter treninga.. og derfra er det jo greit
Gjest TS Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Har tenkt på det.. Men jeg trente fast før, og selv om jeg kom i prat med folk, så var det liksom ikke noe som gjorde det naturlig å ta en kaffe etterpå, liksom... Men kanskje jeg har trent feil greie? Trente selvstendig på apperater... Har nok kanskje et lite snev av sjenanse eller sosial angst også, i begynnelsen.. Er redd for at folk skal misforstå mine intensjoner, se på meg som venneløs og desperat osv. Så hadde liksom vært så kjekt å finne på noe hvor det falt seg naturlig å få kontakt! Prøver å finne ut om det er noen kor her, men det var visst ikke så lett som jeg trodde...
Suzy Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Jeg kommer nå lettest i prat med folk når jeg er på gruppetimer - når man sitter vedsiden av en annen på en spinningsykkel så er det greit å skravle litt om løst og fast før trimmen. har da blitt kjent med flere som jeg liker veldig godt og som jeg kunne tenkt meg å pleie vennskaper med i den sammenhengen. Hva med å melde seg på et kurs på friundervisningen f.eks? Da treffer du folk som er interessert i det samme som deg og dere er i en setting der det er naturlig å prate
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Jeg ble aldri kjent med noen på treningssenter. En og annen tilfeldig kommentar mens vi sto og ventet var det vel, men ikke noen samtaler eller noe. Nå trener jeg kampsport i en klubb. Siden man møter de samme folkene til det samme tidspunktet hver uke, og store deler av treningen er sånn to-og-to (man bytter på partner, da) så blir man mye bedre kjent enn når det er tilfeldige folk til tilfeldige tidspunkt. Når det er en klubb så er det også mer naturlig med felles ut-og-spise-pizza-opplegg, og lignende. I tillegg til juleavslutninger og sommeravslutninger osv. Du kan jo se om det er noen slike idrettsklubber i nærheten? Jeg mener det er lettere å bli kjent når man har faste folk man møter på til faste tider.
Gjest TS Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Hva med å melde seg på et kurs på friundervisningen f.eks? Da treffer du folk som er interessert i det samme som deg og dere er i en setting der det er naturlig å prate Det kunne absolutt vært noe! Liker å lære nye ting! Kunne du fortalt meg litt mer hva friundervisningen er, tror du? Kjenner ikke til det...
Suzy Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Bittelitt upresist sagt, med friundervisningen så mener jeg Folkeuniveritetet. De er representert de fleste steder i Norge - her er en lenge til hovedsiden deres Folkeuniversitetet Der er det masse ulike kurs, særlig hobbykursene kan kanskje være noe for deg - somregel mye å velge i og mye praktiske øvelser slik at man naturlig snakker sammen og treffer de samme menneskene på samme sted over en periode
Gjest Chrissy82 Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Du kan også bli kjent med folk her.. gjennom kvinneguiden altså.. Jeg synes også det er vanskelig å komme i kontakt folk.. spesielt jo eldre man blir.. Jeg har blitt kjent med flere folk her.. det synes jeg er veldig hyggelig! Ellers er det jo å bli kjent med folk gjennom jobben, gå på kurs (som det blir nevnt ovenfor her) og trening..
Gjest lucy d-.-b Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Jeg var på bokseaerobic i går, og der må du sparre med partner, hvis du går dit alene MÅ du bli kjent med den du sparrer for og som sparrer for deg. Det er en bra måte å komme i kontakt med folk på
Gjest Gjest_johanna_* Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 Jeg hadde det som deg, også meldte jeg meg inn i det lokale håndball laget. Er ikke noe talent eller noe slikt i det, men trener ett par ganger uken med de andre. ER kjempesosialt, og vi har både fester og avslutninger og treffer fler av de på fritiden, dessuten har jeg påtatt meg ett verv i klubben og bruker tid på det og... Anbefales
Pokahonta Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Jeg hadde det som deg, også meldte jeg meg inn i det lokale håndball laget. Er ikke noe talent eller noe slikt i det, men trener ett par ganger uken med de andre. ER kjempesosialt, og vi har både fester og avslutninger og treffer fler av de på fritiden, dessuten har jeg påtatt meg ett verv i klubben og bruker tid på det og... Anbefales For å få råd til noen dyrere aktiviteter, kan du jo bruke skype istedet for vanlig telefon.. Det er kjempebillig, gratis å laste opp, og du trenger bare å kjøpe høretelefoner med mikrofon på... Ambefales.. Hva med å melde seg inn i noen frivillige org. Hjemmebesøk for eldre eller noe slikt. Da gjør man noe med mening, treffer folk (om ikke bestevenner) og blir kjent i lokal miljøet. Ja
Rotehøna_21 Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 Jeg skulle gjerne blitt kjent med noen nye mennesker jeg også, men jeg har ikke råd til å begynne med noen akt.. Kunne tenkt meg noen å maile med eller et eller anna.. Jeg er veldig sjenert og syns det er vanskelig å komme i kontakt med andre.. Hva kan jeg gjøre?
Betsy Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Ser du vurderer hund, dét er en god sosial investering! Jeg er aktiv i et hundemiljø, og har klart å skaffe meg en del bekjentskaper der. Har spesielt en god venninne jeg møtte gjennom hundemiljøet for 3 år siden, vi har fortsatt god kontakt og finner på ting både med og uten hund.
Gjest Jente37 Skrevet 18. april 2008 #15 Skrevet 18. april 2008 Visste ikke helt hvor denne tråden passer inn, men prøver her... Hvordan får man egentlig nye venner idag? Har flyttet til et nytt sted for kjærlighetens skyld, og oppdager at jeg begynner å bli ganske utsultet på sosial kontakt med andre på mitt nivå... Jeg kjeder meg aldri sammen med kjæresten, men noen ganger skulle jeg ønske å ha noen å være sammen med når han er på jobb/kurs osv. De eneste jeg kjenner her, er hans kamerater, og ingen av de har kjærester... Telefonregninga blir stor om dagen, da jeg ringer til venninnene min spredd over inn- og utland, bare for å ha noen å prate med. Jeg har flere gode venner der jeg kommer fra, bare et par timer unna, men selv om vi er sammen når vi er der, og har god kontakt, så virker det som om det på en måte har "nok med sitt der borte" allikevel.. Folk skal komme på besøk, men så dukker det opp noe, sykdom hos barn, dårlig vær (må ha båt for å kommer hit), eller rett og slett tidsklemme. Prøver å tenke på måter å få nye venner her, men synes det er vanskelig. Har ikke barn, (noe som hadde vært veldig praktisk nå, med barselsgrupper osv ), ikke hund (selv om vi vurderer å skaffe oss), studerer ikke, og jobber i et rent mannsmiljø som jeg er sykemeldt fra nå... Noen som har tips eller råd? Vært i samme situasjon? Kjenner jeg begynner å bli sånn at jeg finner på noe å handle, bare for å snakke tilfeldig med den koselige dama på butikken! Sjekker nettet etter aktiviteter jeg kan melde meg på her uten at det blir for teit, men det meste av interesse, er så dyrt... Jeg vet ikke hvor gammel du er. Det har jo mye å si for hvilken arena man vanker i, og hvor "lett" det er å finne nye venner. Er man "godt voksen" er det vanskeligere å etablere varig vennskap. Pga de fleste er allerede i par/har sine egne vennepar/har barn. Er du single, ser damene gjerne på deg som en konkurent som kan stjeler mannen/sambo vekk fra henne. (tro meg, det vet jeg alt om!!). I min aldersgruppe, fant jeg nye venner gjennom å dra på kurs av diverse slag. Dessuten har jeg en uvanlig og sosialt hobby, som tiltrekker seg mye folk av nyskjerrighet. Der finner jeg til stadighet nye venner. Jeg har aldri hatt noe behov for å finne meg en "bestevenninne", men jeg har veldig mange venner som stiller opp for meg i det meste. Mitt råd til deg: vær åpen i ditt møte med mennesker. Vis interesse (spør - alle elsker å prate om seg selv), engasjer deg i en samtale (ingen legger merke til veggblomsten), og for gudsskyld: ha godt humør. Ta en spøk -tåle en spøk også! Utrolig mange mennesker i dag, sitter passivt på sidelinjen og venter at andre skal ta initiativet til kontakt. Er du et slikt menneske, ville jeg persolig aldri ha giddet å ta kontakt med deg. Fordi "veggblomster" krever generelt sett mye oppmerksomhet for å komme på "gli" sosialt. Husk: hvordan du selv er i møtet med nye mennesker, gjenspeiler deres reaksjoner mot deg. Er du utadvent får du mye bedre respons enn om du er uengasjert og inadvent.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 Jeg vet ikke hvor gammel du er. Det har jo mye å si for hvilken arena man vanker i, og hvor "lett" det er å finne nye venner. Er man "godt voksen" er det vanskeligere å etablere varig vennskap. Pga de fleste er allerede i par/har sine egne vennepar/har barn. Er du single, ser damene gjerne på deg som en konkurent som kan stjeler mannen/sambo vekk fra henne. (tro meg, det vet jeg alt om!!). I min aldersgruppe, fant jeg nye venner gjennom å dra på kurs av diverse slag. Dessuten har jeg en uvanlig og sosialt hobby, som tiltrekker seg mye folk av nyskjerrighet. Der finner jeg til stadighet nye venner. Jeg har aldri hatt noe behov for å finne meg en "bestevenninne", men jeg har veldig mange venner som stiller opp for meg i det meste. Mitt råd til deg: vær åpen i ditt møte med mennesker. Vis interesse (spør - alle elsker å prate om seg selv), engasjer deg i en samtale (ingen legger merke til veggblomsten), og for gudsskyld: ha godt humør. Ta en spøk -tåle en spøk også! Utrolig mange mennesker i dag, sitter passivt på sidelinjen og venter at andre skal ta initiativet til kontakt. Er du et slikt menneske, ville jeg persolig aldri ha giddet å ta kontakt med deg. Fordi "veggblomster" krever generelt sett mye oppmerksomhet for å komme på "gli" sosialt. Husk: hvordan du selv er i møtet med nye mennesker, gjenspeiler deres reaksjoner mot deg. Er du utadvent får du mye bedre respons enn om du er uengasjert og inadvent. Koselig innstilling... De fleste som er sjenerte er det ikke med vilje, vet du. Jeg er veldig sjenert, og avhengig av at noen snakker til meg først. Jeg skulle gitt utrolig mye for å klare å være den som innelder en samtale med et fremmed menneske. Det er bra ikke alle er som deg. Heldigvis finnes det mennesker som vet at sjenerte mennesker kan være veldig greie bare man blir kjent med dem, og som vet at det derfor kan være verdt "arbeidet" det er å bli kjent med slike.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2008 #17 Skrevet 19. april 2008 http://www.aktivitetsvenner.no/ http://www.filmklubb.no/index.php?s=nfk&am...filmklubb_liste Og forumer av alle slag er brukbare startgroper, men det kan ta tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå