Gå til innhold

Hund som hopper

Gjest Gjest_Kjazza_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kjazza_*
Skrevet

Jeg har en hund på 1 år som hopper på folk som kommer på besøk, også på oss når vi kommer hjem.

Problemet er jo at jeg vil få han til å slutte og jeg prøver selv og får andre til å snu ryggen til han og sier nei.

Dette hjelper lite.

Det største problemet nå er at samboeren min ble nettopp hjerteoperert og jeg er så redd han skal hoppe på han når han kommer hjem fra sykehuset.

Noen tips om hva jeg kan gjøre? Samboeren min blir jo alene med hunden nå som jeg jobber (han blir nok sykemeldt i en periode) Men han har ikke lov til å gå tur med han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det samme problemet med vår hund og vi løste det ved at vi ga henne en leke, bamse e.l hver gang det kom folk (altså før de kom inn døra).

Da ble hun så opptatt med å bære på denne leken at hun glemte å hoppe :jepp:

Resultatet er at hun nå henter seg en liten ting hver gang vi eller andre kommer inn døra og går rundt og bærer på denne samtidig som hun hilser.

Min mann ble også hjerteoperert i fjor høst og med en så stor hund som vi har + et lite barn så vi for oss en problematisk tid, men det gikk overraskende bra.

Lykke til, det er verdt et forsøk.

Skrevet

Hvis man ikke har en "bærer" så hjelper det lite å gi den ting å bære. ;)

Vår hund hadde en haug uvaner når han kom til oss (omplasseringshund) som satt godt! Bl.a hopping. Vi har hatt han i 8 mnd nå, og han er enda ikke helt ferdig, men han er blitt mye bedre. Alle må snu seg med ryggen til han og ikke gi noen form for oppmerksomhet (se på, ta på, snakke til) til alle beina er på bakken. Deretter kan man gi rooolig oppmerksomhet, men ikke for mye for da girer man opp hunden igjen. Så gjentar man eventuelt til hunden er rolig. Når vi får besøkende som ikke kjenner han, så er vi med i gangen og følger med. Er han helt umulig så tar jeg han i båndet og fører han bort, gir "timeout". Han er blitt veldig flink, men han klarer ikke dy seg når det kommer nye og spennende mennesker. Hvis han mot formoding skulle hoppe på oss eller noen han kjenner godt, så kan vi godt ta han i båndet og si "nei" - for han vet utmerket godt at han ikke skal hoppe, og spennende er vi ikke! :)

Lykke til! :)

Skrevet

Vi lot ikke hunden være med ut i gangen for å hilse på de som kom på besøk, og derfor ble hun aldri giret når det ringte på døren. Når vi kom hjem åpnet vi døren nok til at hun kunne se oss, men vi gikk ikke inn før hun roet seg litt ned. Når hun var såpass rolig at vi valgte å gå inn, kunne vi hilse skikkelig på henne i stedet for å få en svær hund byksende i mot oss.

Dette begynte vi med fra dag en, og det tok ikke lang tid før hun forsto hvordan hun skulle oppføre seg når vi kom hjem og når det kom besøk.

Min søster har en hund som er som din, og jeg hilser aldri på henne før hun har roet seg. Hun kan gjerne holde på en stund, men jeg gir meg aldri. Jeg snur ryggen til og totalt overser henne, og hun roer seg jo etter en stund. Men selvfølgelig klarer hun ikke å være slik hver gang jeg kommer, for i mellomtiden har hun jo fått lov til å hopep og danse når min søster og enkelte av hennes venner kommer.

Gjest Gjest_Kjazza_*
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg fikk hunden da han var 1 år og har hatt han i 3 mnd nå.

Jeg skal prøve med de forskjellige tingene dere har skrevet om.

Det nytter iallefall ikke å bare si nei til han. Det verste jeg vet er hunder som hopper, så dette skal jeg få av han.

Han slikker også mye, på hender og i ansiktet om han kommer til. Dette er og veldig plagsomt og ekkelt for mange.

Prøvde å smøre hender og armer med sitron, men det likte han jo da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...