Gå til innhold

Kjenner du noen barn som er redde/ engstlige om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av i underkant av 2 uker har vi nå hørt på nyhetene om barn som har forsvunnet.

Først var det Engla saken som endte så tragisk.

Deretter var det den 9 år gamle jenta som forsvant i Mysen, og der endte det heldigvis godt.

Idag kunne vi nok en gang lese om en 5 år gammel gutt som ble kidnappet i Danmar.

Mitt barn er 11 år, og h*n får med seg endel av hva som skjer rundt i verden, å h*n har også fått med seg at 3 barn har blitt bortført i løpet av kort tid, å at det ene barnet desverre ble drept.

Overhørte baret mitt og et søskenbarn idag da de snakket om at det var skummelt å være ute for tiden, og de var begge redde for å bli kidnappet.

Jeg må jo bare innrømme at jeg følger ekstra nøye med om dagen, men må selvsagt prøve å ikke bli hysterisk.

Hvordan er det med dere foreldre?

-Er faren for kidnapping noe dere tenker ekstra mye på om dagen?

-Uttrykker barna deres redsel og uro for å bli kidnappet?

-Burde skolen bruke litt tid på å snakke om dette temaet? Regner selvsagt med at foreldrene tar opp dette med barna også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna mine var veldig opptatt av Madeleine. Spesielt det at hun ble tatt mens hun lå i sengen sin og sov tror jeg de syntes var veldig skummelt.

Vi har valgt å snakke en del til barna våre om at det er ikke alle voksne som har gode intensjoner med barn og at man faktisk ikke kan se på folk hvilke intensjoner de har og at fremmede mennesker som virker snille ikke trenger å være det. Vi har regler om at de aldri må gå med fremmede mennesker som kontakter dem, uansett hvor mye sjokolade eller kattunger de skilter med. Utover det har vi også snakket om at folk flest er greie. Og det er vel holdningen jeg har selv og, jeg orker ikke gå rundt og uroe meg. Statistisk sett er det langt større sjangse for at barna mine kommer til skade mens de sitter på med meg i bilen enn at de blir tatt av en fremmed på gata.

Skrevet

Husets lille engel er bare 11 mnd så deter litt tidlig.

Men, jeg har tenkt litt på det.

Engla ble bortført og drept, en gutt i Danmark ble kidnappet igår...

"Hva hvis..." tanken slo meg da.

Tror det er viktig å prate med barna om de selv viser interesse for det.

Forenkle det litt og si som Embla over her at ikke alle voksne har gode hensikter.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er mer engstelig nå enn for 5 år siden. Det har skjedd mye fælt før også, men nå blir alt smurt utover i så stort monn, at en kan ikke unngå å få det med seg selv som barn. Godt er det jo at det blir fokusert på at barn ikke skal være naive, men en kan jo ikke gå rundt å bekymre seg for alt i denne verden som kan skje heller. Hårfin balansegang... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...