Gjest asdf Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Klokken 21 i dag borret vi i murveggen i leiligheten vår. Da vi hadde holdt på i 5 minutter, kom naboen i etasjen over, på den andre siden av gangen, ned til oss og lurte på om vi kunne ta det en annen dag. Vi hørte da også at de under dunket i i gulvet vårt. Vi avtalte med han som kom at vi skulle holde på i 5-10 minutter til, fordi vi hadde faren min her som hadde kommet for å hjelpe oss, og som hadde med seg et bor. I borettslaget er regelen at vi sal være stille kl 23.00. Vi hadde ikke boret kl. 22.00, og ikke hvis vi skulle holdt på lenge, men vi tenkte at 10-15 minutter i 21-tiden ville være greit. Var det urimelig av oss? Når man bråker over en kort periode to timer før stilletiden, er det greit eller burde vi skjønt at man ikke gjør sånt?
*Mina* Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Vi har det slik at det skal ikke forekomme borring og banking etter kl. 20.00, og vasking av klær ol til senest 22.00. Tenk på de som har små barn, så er det lenge med bråk i 10-15 min om småtassene våkner.
Brunhilde Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Jeg syns kl. 20.00 er det absolutt seneste man kan holde på med oppussing når man bor i blokk.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 I mitt borettslag er det regler om at man ikke skal banke og bore etter kl 20. Samme tidspunkt er grensen for musikkøvelser. Etter kl 22 skal det være ro i blokken, altså ingen vaskemaskiner o.l. Jeg synes du burde la være å bore etter kl 20. Boring bråker masse, og om du borer i en betongvegg så går lyden i betongen og plager ikke bare de under og ved siden av, men folk flere etasjer under/over kan også høre boringen svært godt. Og det er en utrolig irriterende lyd.. Jeg vet at det kan være et problem hvis man trenger hjelp fra andre som ikke bor i nærheten, jeg har det problemet selv, men jeg respekterer likevel mine naboers rett til ro om kveldene.
Titta Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Hos oss skal det ikke være støy fra driller/borring osv. etter 19:30 (noe jeg egentlig synes er litt tidlig), og ro i bygget skal det være fra 22:30.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Her er det også ingen overdreven lyd etter klokken 20 (drilling, borring, banking) og vaskemaskiner skal være stille kl 22 og det skal være helt stille klokken 23.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Klokken 21 i dag borret vi i murveggen i leiligheten vår. Da vi hadde holdt på i 5 minutter, kom naboen i etasjen over, på den andre siden av gangen, ned til oss og lurte på om vi kunne ta det en annen dag. Vi hørte da også at de under dunket i i gulvet vårt. Vi avtalte med han som kom at vi skulle holde på i 5-10 minutter til, fordi vi hadde faren min her som hadde kommet for å hjelpe oss, og som hadde med seg et bor. I borettslaget er regelen at vi sal være stille kl 23.00. Vi hadde ikke boret kl. 22.00, og ikke hvis vi skulle holdt på lenge, men vi tenkte at 10-15 minutter i 21-tiden ville være greit. Var det urimelig av oss? Når man bråker over en kort periode to timer før stilletiden, er det greit eller burde vi skjønt at man ikke gjør sånt? Det var da en dum tid du beg. da. Folk pleier jo å samles foran tv til nyhetene kl 21....hadde blitt irritert jeg også da. bedt deg vente til de var ferdig. Du kan borre til kl23,men så er det der med å ta hensyn da....kan være fol som legger seg tidlig...
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Vi har det slik at det skal ikke forekomme borring og banking etter kl. 20.00, og vasking av klær ol til senest 22.00. Tenk på de som har små barn, så er det lenge med bråk i 10-15 min om småtassene våkner. Så lenge det bor småbarn der, så får man jo aldri borret da?? Er man i jobb, har barn selv, så sier det seg selv at hjemmejobbing blir sent. Småbarn venner seg fort til bråk, det er verre med foreldre som irriterer seg. jeg kan ikke ta hensyn til at småbarn sover. Småbarn i alle leiligheter som sover i ulike tider....borr i veg
*Mina* Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Så lenge det bor småbarn der, så får man jo aldri borret da?? Er man i jobb, har barn selv, så sier det seg selv at hjemmejobbing blir sent. Småbarn venner seg fort til bråk, det er verre med foreldre som irriterer seg. jeg kan ikke ta hensyn til at småbarn sover. Småbarn i alle leiligheter som sover i ulike tider....borr i veg Da får de ta hensyn til reglene, for jeg kan aldri tenke meg at et borretslag har som regel at de kan borre frem til kl. 23. Jeg har bodd i flere lag, og alle har hatt samme regel, banking og borring skal stoppes senest kl. 23. Om noen har kommet langveisfra eller ikke spiller liten rolle, for banking og borring er forferdelig å høre på så sent på kvelden. Og jeg tok bare små barn som et eksempel, men selvfølgelig må de stoppe på grunn av reglene. Og leser de reglene litt bedre tror jeg nok at det står noe med banking og borring der også, det bør det i alle fall gjøre.
Gjest asdf Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 TS her. Jeg ser at flere nevner to tider. At man ikke skal drive med opussing etter kl åtte for eksempel, i tillegg til helt stille kl 23. Men hva når det ikke står noe i reglemanget om dette med å bråke før kl 23? Bør man likevel forstå at fra kl 19, da mange småbarn legger seg, så kan man ikke pusse opp? Med andre ord, kan man i praksis nesten ikke pusse opp på hverdager? De som dunket i gulvet vårt, har forresten ikke barn.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Her er det også ingen overdreven lyd etter klokken 20 (drilling, borring, banking) og vaskemaskiner skal være stille kl 22 og det skal være helt stille klokken 23. Sånn er det her også.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 TS her. Jeg ser at flere nevner to tider. At man ikke skal drive med opussing etter kl åtte for eksempel, i tillegg til helt stille kl 23. Men hva når det ikke står noe i reglemanget om dette med å bråke før kl 23? Bør man likevel forstå at fra kl 19, da mange småbarn legger seg, så kan man ikke pusse opp? Med andre ord, kan man i praksis nesten ikke pusse opp på hverdager? De som dunket i gulvet vårt, har forresten ikke barn. Jeg mener man bør forstå at etter kl 20 er det for sent å borre og banke. Om man har barn eller ei, borrelyder er utrolig irriterende.. Man må få noen timers ro om kvelden også, ikke bare når man skal sove. Banke- og borrelyder er mye mer plagsomt enn f.eks. musikk (som regel... det kommer selvsagt an på naboenes musikksmak). I tillegg går disse lydene i betongen, og vil høres av langt flere enn bare de som bor vegg-i-vegg. Jeg bor i 13 etasje, og jeg hører godt når naboene i 8. pusser opp for å si det sånn.. Oppussing i form at tapetsering og maling og lignende stille aktiviteter kan du selvsagt gjøre når du vil, men banking og boring mener jeg folk må skjønne at de skal ta hensyn med. I mitt borettslag må all boring og banking foregå før kl 20 om hverdagene. I helgene (både lørdag og søndag) er det forbudt hele døgnet.. Ja, det er irriterende å ikke få pusset opp når man vil, men til gjengjeld: i en blokk med ørten leiligheter, så ville det blitt veldig plagsomt om folk skulle kunne bore når de ville (siden går i betongen).
*Mina* Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 TS her. Jeg ser at flere nevner to tider. At man ikke skal drive med opussing etter kl åtte for eksempel, i tillegg til helt stille kl 23. Men hva når det ikke står noe i reglemanget om dette med å bråke før kl 23? Bør man likevel forstå at fra kl 19, da mange småbarn legger seg, så kan man ikke pusse opp? Med andre ord, kan man i praksis nesten ikke pusse opp på hverdager? De som dunket i gulvet vårt, har forresten ikke barn. Hvorfor kommer du med et klokkeslett ingen har nevnt, i stedet for å faktisk høre på de som bor og har bodd i et borretslag som har nevnt kl. 20? Og små barn var bare et eksempel, men selv for voksne er det irriterende med banking og borring sent på kvelden. Og jeg anser kl. 21 for å være sent, så jeg hadde også stått på døren din. Og det første jeg ville tatt opp på neste generealforsamling er akkurat dette, for da slipper du å måtte spørre her på KG hvordan andre har det. Dere lager deres regler i deres lag, og det er det generqalforsamlingen som skal bestemme. Men den vanlige regelen er kl. 20, og jeg kan ikke tenke meg at de som bor rundt dere ønsker noe senere tidspunkt heller. Men det får du først vite når du tar det opp
Gjest asdf Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Hvorfor kommer du med et klokkeslett ingen har nevnt, i stedet for å faktisk høre på de som bor og har bodd i et borretslag som har nevnt kl. 20? Og små barn var bare et eksempel, men selv for voksne er det irriterende med banking og borring sent på kvelden. Og jeg anser kl. 21 for å være sent, så jeg hadde også stått på døren din. Og det første jeg ville tatt opp på neste generealforsamling er akkurat dette, for da slipper du å måtte spørre her på KG hvordan andre har det. Dere lager deres regler i deres lag, og det er det generqalforsamlingen som skal bestemme. Men den vanlige regelen er kl. 20, og jeg kan ikke tenke meg at de som bor rundt dere ønsker noe senere tidspunkt heller. Men det får du først vite når du tar det opp Jeg nevnte det fordi jeg det ikke er noen regel her om borring og banking. Jeg lurte da på når man burde skjønne at det er for sent. Om grensen bør gå når små barn legger seg. Jeg skjønner at borring er slitsomt. Men jeg merker samtidig at jeg blir litt provosert over de under, som irriterte seg over dette i 10-15 minutter kl 21 når de har hatt nachpiel midt på natten utallige ganger med høy musikk i helgene. Men det er greit, jeg har lært. At det fins uskrevne regler om dette som jeg ikke var klar over. Eller, jeg ville aldri ha holdt på til kl 23 som er stilletid, men jeg trodde at det å borre fire hull to timer før var greit. Jeg skjønner nå at det ikke er det.
Krisp Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 20 har alltid vært senest i de borettslagene jeg har bodd i. Det syns jeg har vært helt fint
Titta Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 (endret) Må si jeg skjønner deg litt jeg TS. Hvis det ikke står annet i husreglene for borettslaget ditt enn at det skal være stille etter kl 23 så burde en egentlig kunne forstå det med at en kan borre frem til det. Litt rart at det ikke står noe om støy fra borring, som du ser i denne tråden er det veldig vanlig at det er spesifisert at det skal være slutt rundt kl 20, men hvis det ikke står? Tja, da kunne nok jeg også funnet på å borre to hull kl 21. Endret 17. april 2008 av Titta
Malama Skrevet 17. april 2008 #17 Skrevet 17. april 2008 Og jeg som trodde mannen min var helt på styr når han lurte på om det var forsvarlig å bytte dekk på bilen etter klokka åtte? (med mindre jekken knekker, bilen faller ned og han begynner å hyle, eller banne, så lager det jo ikke mye bråk å bytte dekk, sånn egentlig...) Man bråker ikke på kvelden, man bårrer ikke klokken ni. Det synes jeg er ganske naturlig. Men selvsagt, det hadde absolutt vært en fordel om det var formalisert noen regler på dette i et borettslag (sannelig ikke sikker på hva regelen sier i vårt borettslag jeg, men så lenge jeg har en mann som er såpass forsiktig som innledningen min tilsier, er det neppe fare for at vi bråker for lenge...) så ta det opp med styret da vel? så FÅR du en avklaring på hva som er ok, og hvor grensene går.
*Mina* Skrevet 17. april 2008 #18 Skrevet 17. april 2008 Må si jeg skjønner deg litt jeg TS. Hvis det ikke står annet i husreglene for borettslaget ditt enn at det skal være stille etter kl 23 så burde en egentlig kunne forstå det med at en kan borre frem til det. Litt rart at det ikke står noe om støy fra borring, som du ser i denne tråden er det veldig vanlig at det er spesifisert at det skal være slutt rundt kl 20, men hvis det ikke står? Tja, da kunne nok jeg også funnet på å borre to hull kl 21. Hadde det da også være greit at alle rundt deg borret kl. 21? Selv om man ikke har regler for dette burde vel litt sunn fornuft være tilstedet, for er ikke det sent å begynne å borre kl. 21?
Titta Skrevet 17. april 2008 #19 Skrevet 17. april 2008 Hadde det da også være greit at alle rundt deg borret kl. 21? Selv om man ikke har regler for dette burde vel litt sunn fornuft være tilstedet, for er ikke det sent å begynne å borre kl. 21? Det kommer jo litt ann på omfanget da. Jeg må ærlig innrømme at at jeg hadde foretrukket borring i 10 min kl 21 en kveld enn å høre på naboen sin musikk (som spilles så høyt at jeg kan kan synge med) frem til kl 23 nesten hver kveld. Er det snakk om full oppussing i timesvis så stiller ting seg annerledes, eller om det tar helt av og alle naboene borrer litt hver eneste kveld. Det hadde selvsagt ikke vært greit. Jeg er enig i at kl 21 er sent og en bør unngå å bråke da, men jeg hadde ikke klaget hvis en nabo gjorde dette en gang i noen få minutter. Dette burde vært formalisert i husreglene, en kan ikke stole på at alle har samme def. av sunn fornuft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå