Gjest Donna Skrevet 10. mai 2003 #1 Skrevet 10. mai 2003 Går det an å gjøre slik at flere personer kan bruke cp-en - men at ikke andre brukere kan åpne mine mailer, se mine bilder, og det jeg har skrevet og gjort ..? Vet ikke om jeg folklarer meg godt nok nå. Men altså at når jeg ikke er tilstede og noen skal bruke min pc - så kan jo de på få sekunder komme over ting jeg ikke vil de skal ...pga nysgjerrighet ....... Så er det mulig å ungå dette? har XP.
chandler Skrevet 10. mai 2003 #2 Skrevet 10. mai 2003 Det kommer helt ann på hvordan brukerene av maskina di er satt opp. Hvis du logger inn på et "domain" på maskina di, kan du enkelt velge "properties" på en mappe, velge "Sharing and Security". Der kan du da velge hvilke brukere som har tilgang til hva. Sannsynligvis gjør du ikke dette (XP bruker ikke dette som standard). Da kan du kun beskytte mappene under "Documents and Settings" på C harddisken din. Dette gjelder blant annet "My documents", og så lenge du har lagret bilder, mailer og annet du vil beskytte på dette området, kan du høyreklikke på mappa du vil beskytte, igjen velge "Sharing and Security" og skru på "Make this folder private". Da har kun du tilgang til den. Bemerk at dette kun virker hvis harddisken din er formatert til NTFS filsystemet. Hvis den ikke er det, har du ingen mulighet til å beskytte filene dine slik du ønsker. Så hvordan vet du om du har formatert harddisken til NTFS eller ikke? Åpne "My Computer", høyreklikk på harddisken din og velg "Properties". Hvis det til høyre for File system står NTFS, er alt bare fint. Hvis det derimot står FAT32 eller FAT der, har du desverre ingen mulighet til å beskytte filene dine.
Gjest Donna Skrevet 10. mai 2003 #3 Skrevet 10. mai 2003 går det ikke an å logge seg på altså? ..at jeg har et passord eller noe for å logge meg på - og at jeg har et annet til gjester f.eks?...
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2003 #4 Skrevet 10. mai 2003 går det ikke an å logge seg på altså? ..at jeg har et passord eller noe for å logge meg på - og at jeg har et annet til gjester f.eks?... Det skal gå an, har sett en familie som har hver sin pålogging på samme pc. Men du må nok få et av datageniene her inne til å forklare deg hvordan du gjør det, for det vet ikke jeg!
chandler Skrevet 10. mai 2003 #5 Skrevet 10. mai 2003 Du kan godt ha personlig login, men den gjør ikke annet enn å la deg beholde dine personlige innstillinger i programmer dere deler (du har ditt skrivebord, mens andre har sitt eget, dere får opp deres egen mailkonto i Outlook, etc.). Dette beskytter ikke filene dine, så de andre brukerene kan fremdeles titte inn i din e-post, dine dokumenter, etc.
chandler Skrevet 10. mai 2003 #6 Skrevet 10. mai 2003 Leste nettop litt her og funnet litt informasjon som delvis motsier det jeg har skrevet tidligere. Så lenge du har formatert harddisken din til NTFS filsystemet, og du har lagt inn flere brukere, er det ikke noe problem å gjøre slik at bare du har tilgang til en spesiell mappe. Jeg regner med at engelskkunnskapene er gode, så da anbefaler jeg litt lesing på denne siden. Der blir det forklart hvordan du skal sette regler for mappene om hvem som skal ha tilgang eller ikke. http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/usi...cesscontrol.asp Nøkkelordet for i det hele tatt å få til slik beskyttelse er, som du kanskje allerede har skjønt, NTFS. Harddisken din må være formatert til NTFS før du kan skru på slik aksess-kontroll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå