Gå til innhold

Et par kilo for lite..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser regelmessig og sunt, men klarer aldri å gå opp de ekstra kiloene.

Noen tips til mat eller snack man legger på seg av?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bolledeig
Skrevet

Å drikke kalorier kan ofte være enklere enn å spise dem, hvis man sliter med å legge på seg. Det finnes ikke mat man "legger på seg av", det som teller er summen av kaloriene i løpet av en dag. Man kan slanke seg med å bare spise chips og cola om man spiser lite nok, men sunt er det jo ikke.

Noen ss med olje hvis du orker det med jevne mellomrom er gull hvis man skal få fart på kaloriinntaket. Usaltede nøtter og liknende er også bra. Avocado inneholder også mye kalorier. Smoothier med søt frukt, yoghurt og kanskje en ss olje er supert. Juice er også et alternativ, om du sliter med å få i deg nok kcal kan det å prøve å drikke i seg en del kalorier hjelpe.

Skrevet

Takk for gode tips så langt :smile:

Er ganske kresen i matveien , så det var en smart ide å ta til seg ekstra kalorier gjennom drikke, for eksempel sjokomelk fra Tine.

Litt av problemet med å legge på meg er nok det at jeg ikke spiser så mye om gangen, selv om jeg ikke er mett, sier det stopp liksom.

Har alltid vært en småspiser da, men kan få skkkelige "mat-kick" om kvelden/ natten. Har liten apetitt tidlig på dagen.

Kom gjerne med flere tips.

Skrevet (endret)

Jeg spiser usaltede nøtter for å holde kaloriinntaket oppe. Gjerne i kombinasjon med youghurt. Etter trening drikker jeg alltid protein-shake blandet ut med en halv liter lettmelk.

Omelett med ost er også en slager. Stek i olje.

Selv om det kan være vanskelig å spise, så er det bare å gjøre det.

Den sjokolademelka fra Tine er det kanskje mye sukker i? Hva med å heller lage smoothie og slenge oppi litt olje?

Og et tips til: Kjøp slike bokser med diverse små oster. Kjempegodt, og mye kalorier i lite mat.

Endret av murray
Gjest Gjest-C
Skrevet

Trener du,TS? Det hjalp meg mye å begynne å trene.Trente da både kondisjon og styrke,tilsammen 3-4 ganger pr.uke.Før jeg begynte var jeg redd for at trening skulle gjøre meg enda tynnere (særlig kondisjonstreningen).Men matlysten økte,og styrketreningen gjorde meg litt større,slik jeg ønsket.Sunn mat er ihvertfall å foretrekke,ikke tomme kalorier.Jeg ville ikke drukket sjokolademelk og lignende så ofte.Heller noe sunt!Tenk på før,da tynne folk ble satt på fløte-kur for å gå opp i vekt... :tristbla: Sunn mat er tingen også for oss som er tynne. :)

Skrevet

Nøtter ja , hvilken type er det som inneholder flest kalorier ?

Er enig at det er litt usunt med sjokomelken, men det er bare så lettvint og godt :icon_smile: , smoothie er det jo næring og vitaminer i, så det får vel bytte plass.

En annen ting, hvordan er det med slike weight-gainere? '

Funker de eller er det egentlig like greit med vanlig mat?

Gjest Gjest-C
Skrevet
Nøtter ja , hvilken type er det som inneholder flest kalorier ?

Er enig at det er litt usunt med sjokomelken, men det er bare så lettvint og godt :icon_smile: , smoothie er det jo næring og vitaminer i, så det får vel bytte plass.

En annen ting, hvordan er det med slike weight-gainere? '

Funker de eller er det egentlig like greit med vanlig mat?

Har prøvd slike weight-gainere for noen år siden.En med sjokoladesmak og en annen med vanilje.De smaker godt,men for meg ga det ingen vektøkning i det hele tatt.Men da trente jeg ikke ved siden av,og det skal man vel helst gjøre når man bruker dem,tror jeg.Etter ca.et halvt år sluttet jeg å bruke det.Det finnes noe på apoteket (et pulver) som heter Meritene,eller noe lignende.Noen mener det har fått dem opp i vekt,men jeg har aldri prøvd det.

Skrevet
Trener du,TS? Det hjalp meg mye å begynne å trene.Trente da både kondisjon og styrke,tilsammen 3-4 ganger pr.uke.Før jeg begynte var jeg redd for at trening skulle gjøre meg enda tynnere (særlig kondisjonstreningen).Men matlysten økte,og styrketreningen gjorde meg litt større,slik jeg ønsket.Sunn mat er ihvertfall å foretrekke,ikke tomme kalorier.Jeg ville ikke drukket sjokolademelk og lignende så ofte.Heller noe sunt!Tenk på før,da tynne folk ble satt på fløte-kur for å gå opp i vekt... :tristbla: Sunn mat er tingen også for oss som er tynne. :)

Vanligvis sykler jeg et par ganger i uken , har ikke vært så mye borti styrketrening og sånt men det er mest på grunn av at jeg liker best å trene ute.

Et par joggeturer og fjellturer blir det også selv om det ikke er så veldig strukturert :ler:

Skrevet

Weight-gainere er yppelig for å gå opp i vekt, men skal helst bare brukes i samråd med lege. I alle fall dem man kjøper på apoteket...

Cashewnøtter og valnøtter inneholder mange kalorier. Husk da at usaltede cashew er sunnest. Dessuten ville jeg prøvd å drikke juice eller smoties til hvert måltid. sjokolademelk er faktisk ikke så ille, men ikke drikk det hver dag da.

I tillegg kan du jo småspise på rosiner og slikt. Mandler er også fint. Vær også litt bevisst når du velger pålegg. Det er stor forskjell på om du velger f. eks. kokt skinke eller ost.

Skrevet

Takk for fine tips, kommer til å knaske på nøtter i hele morgen :-D

Skrevet

Denne siden kan gi deg noen tips...

Dette er råd gitt av ernæringsfysiologer.

Skrevet
Takk for fine tips, kommer til å knaske på nøtter i hele morgen :-D

Supert! Men pass på! Feks valnøtter har 700 kalorier per 100 gram. Dette er veldig mye, så du kan lett legge på deg mer enn først planlagt ;)

Skrevet

Et godt tips er å trene styrke!! På den måten går man opp i muskler, ikke fett :) Og man blir ikke nødvendigvis stor av å trene styrke... Bare å ha flere repetisjoner, så trener man utholdende styrke. Og spis proteiner, det er med på å gjøre fett om til muskler.. :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Et godt tips er å trene styrke!! På den måten går man opp i muskler, ikke fett :) Og man blir ikke nødvendigvis stor av å trene styrke... Bare å ha flere repetisjoner, så trener man utholdende styrke. Og spis proteiner, det er med på å gjøre fett om til muskler.. :)

Eeehm, det er ikke sant. Hvis du skal ha vekk fett må du ned i fettprosent. Fett kan ikke plutselig bli muskler, akkurat som en vegg kan ikke plutselig bli en stol. Dårlig eksempel kanskje, men dere skjønte nok hva jeg mente

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg pleier å bruke et eksempler om kattunger som blir til eplejuice og sånt, så ditt eksempel er ikke det sykeste jeg har hørt. Men det stemmer. Fettvev og muskelvev er to helt forskjellige ting, og det ene kan ikke transformeres til det andre.

Skrevet
Eeehm, det er ikke sant. Hvis du skal ha vekk fett må du ned i fettprosent. Fett kan ikke plutselig bli muskler, akkurat som en vegg kan ikke plutselig bli en stol. Dårlig eksempel kanskje, men dere skjønte nok hva jeg mente

Brukte kanskje litt feil ord. Mener at proteiner er med på å danne muskler. Og siden trådstarters dilemma var å gå opp i vekt var det kun meningen å råde henne til å legge på seg ved å trene opp muskler, ikke ved å bli feit på fett.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Man trenger kalorioverskudd for å legge på seg muskler også. Dette klarer åpenbart trådstarter ikke å få til på tross av et sunt kosthold, og da er ikke et råd om å spise mer fett bortkastet ;) Det er ingen som sier at hun skal sitte på rumpen og drikke h-melk et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...