Gå til innhold

Romania som reisemål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen vært i Romania på ferie? Ser etter sydenturer og finner flere turer dit til ålreite priser, men hvordan er det å feriere der? Er det som resten av "Syden-landene" eller er det mer slum, fattigdom og lite turistpreg? Kjenner ingen som har vært der og blir dermed litt skeptisk.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har noen vært i Romania på ferie? Ser etter sydenturer og finner flere turer dit til ålreite priser, men hvordan er det å feriere der? Er det som resten av "Syden-landene" eller er det mer slum, fattigdom og lite turistpreg? Kjenner ingen som har vært der og blir dermed litt skeptisk.. :)

Hei.

Jeg kan ikke gi deg råd, men har så lyst til å reise til Romania.

Har du funnet de reisene på internett? Kan du legge inn link?

Romania er nok annerledes enn de landene som vi normalt omtaler som sydenland (er derfor jeg vil dit), så hvis man helst vil ha litt mer "kjent" kultur, så vil jeg nok heller anbefale Mallorca, Kanariøyene, Hellas eller fastlands-Spania.

Gjest Medisinmannen
Skrevet
Hei.

Jeg kan ikke gi deg råd, men har så lyst til å reise til Romania.

Har du funnet de reisene på internett? Kan du legge inn link?

Romania er nok annerledes enn de landene som vi normalt omtaler som sydenland (er derfor jeg vil dit), så hvis man helst vil ha litt mer "kjent" kultur, så vil jeg nok heller anbefale Mallorca, Kanariøyene, Hellas eller fastlands-Spania.

Vil anbefale kysten av Burgas i Bulgaria. Er et paradis. Samme lave prisene som i Romania men fattigdommen vises ikke så godt langs kysten. Er helt nydelig der. Flotte strender, god mat og vin, hyggelige priser og folk.

Vært der flere ganger.

Gjest samme gjest
Skrevet
Vil anbefale kysten av Burgas i Bulgaria. Er et paradis. Samme lave prisene som i Romania men fattigdommen vises ikke så godt langs kysten. Er helt nydelig der. Flotte strender, god mat og vin, hyggelige priser og folk.

Vært der flere ganger.

Hei.

Tror det svaret passer bedre til trådstarter enn til meg.

Jeg vil se det opprinnelige Romania, ikke turist-Romania. :)

Skrevet
Hei.

Tror det svaret passer bedre til trådstarter enn til meg.

Jeg vil se det opprinnelige Romania, ikke turist-Romania. :)

Salut! (Hei!)

De fleste turiststedene ligger ved Svartehavet. Hvis du får leid en bil så går det fint å reise rundt på egenhånd i Romania. Folk er vennlige og gjestfrie. Lær deg gjerne noen rumenske gloser. Da er det lettere å få kontakt med barn og eldre også. Ellers går det greit å kommunisere på engelsk, evt kombinert med kroppsspråk.

Det er en del år siden jeg var der. Den gang var det mye fattigdom og folk sto i kø for å kjøpe brød. Butikkene manglet varer. Mange famlier klarte ikke å forsørge alle barna. Barnehjemmene og sykehusene hadde dårlig standard. Mange barn hadde aids og var hepatitt B-positive. Barnehjemsbarn hadde blitt vaksinert med samme kanyle. Mange ble derfor utsatt for smitte på den måten. Tror og håper det har bedret seg nå.

Romania er et vakkert, spennende og annerledes feiremål. God tur! - hvis dere bestemmer dere for å reise dit.

La revedere! (Ha det bra!)

Gjest Første gjest
Skrevet
Salut! (Hei!)

De fleste turiststedene ligger ved Svartehavet. Hvis du får leid en bil så går det fint å reise rundt på egenhånd i Romania. Folk er vennlige og gjestfrie. Lær deg gjerne noen rumenske gloser. Da er det lettere å få kontakt med barn og eldre også. Ellers går det greit å kommunisere på engelsk, evt kombinert med kroppsspråk.

Det er en del år siden jeg var der. Den gang var det mye fattigdom og folk sto i kø for å kjøpe brød. Butikkene manglet varer. Mange famlier klarte ikke å forsørge alle barna. Barnehjemmene og sykehusene hadde dårlig standard. Mange barn hadde aids og var hepatitt B-positive. Barnehjemsbarn hadde blitt vaksinert med samme kanyle. Mange ble derfor utsatt for smitte på den måten. Tror og håper det har bedret seg nå.

Romania er et vakkert, spennende og annerledes feiremål. God tur! - hvis dere bestemmer dere for å reise dit.

La revedere! (Ha det bra!)

hehe.. :ler:

Jeg lurer jo bare på hvor trådstarter har funnet de rimelige reisene til Romania.

(Jeg har reist mye i u-land, så jeg vil nok tåle å se både fattigdom og mennesker som lider på andre måter).

Skrevet

Jeg har vært i Romania på ferie, men ikke på "syden-ferie". Om det er bading og soling du vil ha må du vel til Svartehavskysten, og der har jeg ikke vært.

Jeg var i Bucuresti og kjørte litt rundt i Transylvania. Der var de overhodet ikke vant til turister.. Det var nesten ingen som snakket engelsk. Folk var ikke særlig imøtekommende. Det var -veldig- mye tiggende unger. Ikke sånne som satt langt gaten, men sånne som kom løpende bort til deg i flokker, og -hang- i klærne dine mens de tagg og ba.. Veldig ubehagelig. Et par ganger opplevde vi at bilen vår ble omringet mens vi sto og ventet på grønt lys. Unger som stakk armene inn gjennom vinduene og dro i oss.

Så Bucuresti ville jeg unngått. Det eneste som var verdt å se var palasset til gamle diktatoren der. Shopping kan du glemme. Ikke at det ikke var billig, men det var jo ikke noe å kjøpe der..

Å kjøre rundt i Transylvania var bra, dog, masse fin natur.

Gjest Gjest_Lalla_*
Skrevet

Hei! For turer til Romania kan jeg anbefale selskapet "Resielederen" som har vært ekspert på Romania-reiser i over 20 år. Jeg har vært både i Bulgaria og Romania, og begge land er fattige, noe slitte etter kommunismen fremdeles men begge har de samme fantastiske hvite sandstrendene langs Svartehavet, og utrolige god vin! Personlig likte jeg Romania mye bedre enn Bulgaria, for Romanerne er den "siste bit av det gamle Romerriket" og det landet i Europa som snakker mest likt den Latin som engang ble snakket av romerne. Romanerne er sydlandske og varmblodige som italienerne, og maten er like god!! Anbefales! Ps. Har hørt at det å ta en tur opp til Drakulas slott i Transsylvania skal være flott! Det hadde jeg ikke muligheten til da jeg var der, men håper jeg få gjort det engang!

Sjekk ut web'en til "Reiselederen": http://www.reisesider.no/review.php?sid=111

Og om du skulle få lyst til Tyrkia, ta gjerne en titt på min blogg med reisetips om Tyrkia også:http://reisetiltyrkia.blogspot.com/

Gooo' tur! :briller::vin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...