Gjest Kick Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Jeg har innsett at vi legger våre barn veldig tidlig i forhold til det som er normalt i vår omgangskrets. 1 1/2-åringen vil jeg helst ha i seng til 18.30, og 5-åringen er oftest i seng innen 19.30. Mange jeg kjenner legger barna sine (også barn under 2 år) i 20-tiden. Våre barn våkner som oftest mellom 6 og 7 om morgenen, hele uka. (Yngstebarnet sover 1 1/2 time på dagtid i uka, litt mindre i helgene) Disse andre barna hører jeg gjerne kan sove til 8-9 om morgenen. Det høres litt deilig ut, særlig i helgene... Men likevel, jeg må si at jeg har mer behov for "voksentiden" om kvelden, enn å få ligge lenge om morgenene. Hvor gamle er deres barn, når om kvelden legges de og når våkner de om morgenen? :klø:
Susan Sto Helit Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Min gutt legges ca 18-18.30, så det blir vel ganske likt som din yngste. (Det er jo nesten samme alder også.) Han våkner da igjen ca 05.30 om morgenen. Joda, det er litt slitsomt i helgene, men jeg bytter ikke voksentiden om kvelden med noe annet. Dessuten passer det aller best sånn når vi skal på jobb og han skal i barnehagen alle hverdager. Da får vi en morgen der han våkner selv, og vi har tid til å ikke stresse. Min erfaring er at de fleste unger på samme alder som min legger seg en gang mellom 18 og 19. Så det er nok heller de du kjenner som er "unormale".
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Jeg har ikke barn selv, men vil allikevel kommentere innlegget ditt litt. Jeg husker fra vi var små at vi alltid var tidlig i seng. Selv etter at vi var godt i gang med skolen, så la vi oss tidligere enn klassekamerater/venner osv. Innimellom var det skrekkelig kjedelig, fordi venner så på noe som gikk sent på tv, eller skrøt av at de hadde vært sååå lenge oppe. MEN etterhvert innså vi at det kanskje ikke var så dumt allikevel... Mamma og pappa fikk flere gode kvalitetstimer alene på kveldene, og vi ungene var ganske medgjørlige da vi måtte stå opp tidlig. Dette begynner å bli ganske mange år siden, og jeg håper muligheten til å bli mamma selv dukker opp etterhvert. Og noe av det jeg ønsker å videreføre fra mine foreldre, er relativt tidlige og konsekvente leggetider. Hvis det går da... Tror man får mye igjen for det! Så jeg synes du skal nyte kveldstimene med voksentid jeg, og så får det heller være at lørdag og søndag starter litt tidlig.. Etterhvert blir barna så store at de kan klare seg litt selv om morraen, eller kommer inn og koser seg litt i senga hos dere før alle står opp. Det er koselig Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Synes det blir feil å kreve at barna må legge seg tidlg for at foreldrene skal få "voksentid". Hvis barnet trenger 12 timer søvn hver natt er det jo greit. Men vurder barnets behov for søvn fremfor foreldrenes behov for "voksentid". Her er 9-åringen i seng 21:30 på hverdager. Da får han 9,5 timer med søvn. Tenåringene legger seg ca kl 23 på hverdager. Da får de 8 timer med søvn. Da de var 5 år la de seg ca klokka 20. Barna våre har ikke hatt behov for mer søvn. Men noen har jo behov for mer søvn enn andre.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Synes det blir feil å kreve at barna må legge seg tidlg for at foreldrene skal få "voksentid". Hvis barnet trenger 12 timer søvn hver natt er det jo greit. Men vurder barnets behov for søvn fremfor foreldrenes behov for "voksentid". Jeg støtter dette. Det vil si, når det gjelder et barn som bare er et par år gammelt har det vel ikke så mye å si. Men når de blir litt eldre synes jeg det virker rart å legge dem tidlig fordi man behøver voksentid. Man har jo faktisk tatt på seg en oppgave ved å bli foreldre, og da er det ikke alltid man kan få det som man vil.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 En stor grunn til at mange går ifra hverandre er at de ikke får pleiet forholdet etter at de har fått barn. Da er barna midtpunkt døgnet rundt, og det er lite tid til å "bare være med hverandre". Har man valgt å få barn, så har man tatt på seg et stort ansvar ja. Men det betyr ikke at man ikke har lov til å prioritere seg selv litt òg!! Det er ikke skadelig for barna å legge seg tidlig, og argument som at de da ikke får sett noe spennende på tv er temmelig forkastelig synes nå jeg - barn ser mer enn nok på tv som det er. Legger barna seg tidlig, så er de gjerne mer utvilte om morgenen. At dette fører til at mor og far ikke får sove ekstra lenge i helgene, er en konsekvens som man absolutt kan leve med. Kanskje er man litt trøtt, men min følelse er ihvertfall at man får mye mer igjen av dagen. Og det er jo en kjempepluss for både barn og foreldre at foreldre får alenetid om kvelden. Når foreldrene vet at de har kvelden for seg selv, kan de konsentrere seg enda mer om barna når de er våkne.... Synes det høres ut som om dere har en veldig grei ordning jeg, trådstarter. Og dere er jo to, så om en av dere føler for å sove litt ekstra en lørdag, så er det jo mulighet for det.
skruf Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Synes dette høres helt ok ut jeg.. Min snart 5åring er i seng til 19.30, men av og til ber hun om å få legge seg tidligere for hun er trøtt. Hun står opp i halv-syv tiden. Femteklassingen (snart 11) er i seng ca ni, men det er fordi hun liker å ligge å lese på sengen. Slokker lyset ca 21.30, vekker henne kl 7 (trøtt og tung og vekke om morgenen ja..) På helg får 11-åringen være litt lengre oppe, og da sover hun lengre om morgenen. Av og til kan det bli senere kvelder og, hvis det er noe spesielt, F.eks sirkus eller vi har besøk.
rangi Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Det er vel helst dem uten barn som syns at det er "forkastelig" å legge barna tidlig sånn at ma nfår voksen tid.. Jeg er iallfall utrolig glad for de timene min samboer og jeg har på kvelden. Da kan vi prate om voksenting, og pleie forholdet vårt litt. Hadde vi skulle hatt unge rundt oss nesten døgnet rundt, tviler jeg på at vi hadde vært kjærester så veldig mye lengre. Jeg trenger iallfall å være kjæreste noen ganger også, ikke bare mamma. Det betyr jo ikke at jeg ikke tar foreldreoppgaven alvorlig, det betyr at jeg nettopp tr den alvorlig, da jeg arbeider for at min samboer og jeg skal ha det så bra sammen som mulig. Glade foreldre = glade unger = mer overskudd i hverdagen
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Hva gjør dere når barna blir større? Det blir vel ikke så mye "voksentid" om kveldene når barnet blir eldre enn 7-8 år? Hvorfor kan dere ikke være kjærester når barna er tilstede?
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 Hva gjør dere når barna blir større? Det blir vel ikke så mye "voksentid" om kveldene når barnet blir eldre enn 7-8 år? Hvorfor kan dere ikke være kjærester når barna er tilstede? Du har ikke barn, gjetter jeg? De fleste småbarn krever mye mer av foreldrene når de er våkne enn barn som er 7-8 år og eldre. De er ikke alltid like glad for å sitte alene mens mamma og pappa har dype samtaler eller koser. Det betyr ikke at man ikke kan være kjærester når barna er tilstede, men at man ikke kan ha "voksentid" sammen med barna. Når det er sagt så legger vi vår halvannetåring i 18.30-tiden fordi det er det som passer best og som gjør han uthvilt. Dessuten: Jo senere vi legger han, jo tidligere våkner han. Og når han våkner 6 nå synes jeg det er tidlig nok. Det er en del som reagerer på at vi legger han tidlig + at vi har så faste rammer, men vi vet at det må til!
Yummy_Mummy Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Vi legger 1-åringen vår mellom 7 og 8. Vanligvis halv åtte. Han trenger tydeligvis ikke allverdens av søvn, og halv seks-seks synes vi er tidlig nok å våkne. Dersom han er veldig trøtt blir han selvsagt lagt tidligere. Vi har prøvd å legge han før, men da våknet han enda tidligere.
sommerglede Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 vår 9 mnd gamle baby har vi nå begynt å legge kl 20.. og han sover til kl 8 neste morgen.... våre andre barn på 5 og 7 år legger vi ca 19:30 på hverdager og 21 i helger..... jeg synest det er viktig at foreldre får "voksentid" om kvelden... og selv om vi legger oss så tidlig som 23... og gjerne før det så er det deilig å kunne slappe av før vi hopper i seng selv hilsen mamma til 3
Brukernavn Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 Vi har en 6-åring som legger seg 1930, og står opp igjen ca 0700.
*Mina* Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Hva gjør dere når barna blir større? Det blir vel ikke så mye "voksentid" om kveldene når barnet blir eldre enn 7-8 år? Hvorfor kan dere ikke være kjærester når barna er tilstede? Vi er kjærester når barna er tilstedet, men man har behov for å få lov til å bare være kjærester også uten barn tilstedet. Mine barn har lagt seg i 20-20-30 tiden til de var rundt 9-10 år gamle, og derfor fikk vi en del kjærestetid når de var så store også. Nå er de tenåringer og vi legger oss samtidig med de. Når vi ønsker å snakke sammen går vi på rommet, for av og til har vi faktisk behov for å snakke bare vi voksne også. Det kan være enkelte hendelser som ahr skjedd, og som vi ønsker å dsikutere uten at barna vet om dette. Men skal man bevare det gode forholdet til partneren sin, må man også ta seg tid til å bare være kjærester også. Dette er ikke alltid like lett å få til, men man bare må ta seg tid til det. Og jeg mener at små barn under skolealder ikke har behov for å være sent oppe på kvelden,f or da skal jeg heller stå litt ekstra tidlig opp for at de skal være i seng i skapelig tid.
Søs Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 5 åringen vår legger seg mellom 19-19.30 og står opp i 7 tiden..
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 1. klassingen legger seg kl 19-19-30 på hverdager. 12 åringen legger seg kl 21 - leser til 21.15-21.30. Da har vi unger som våkner greit kl 06.45 på skoledager. I helga murmler de enda lenger. Leggetider utarter seg ikke i helgene heller, da vi mener en stabil rytme rundt søvn er det beste. Men det er selvfølgelig unntak da de er mye lenger oppe. Da ser vi heller ikke på klokka. Søvn er viktig for å ha det greit hele dagen. For å kunne lære, f.eks må slike ting ligge til rette. Jeg tror de fleste barn trenger såpass med søvn, faktisk. Jeg er lærer i ungdomsskolen og ser at det er altfor mange som tror at tenåringene er kapable til å bestemme leggetider selv. Det er de ikke. Mange er så trøtte at de knapt nok er våkne store deler av dagen. I en tid som tenåra hvor hormonene flagerer og kroppen er i stor forandring så er det veldig viktig med søvn.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #17 Skrevet 17. april 2008 Jeg er lærer i ungdomsskolen og ser at det er altfor mange som tror at tenåringene er kapable til å bestemme leggetider selv. Det er de ikke. Det var da voldsomt så bombastisk. Jeg klarte utmerket godt å legge meg tidlig nok til å våkne frisk og utvilt da jeg var i den alderen, og det samme har mine barn klart. For øvrig har åtte timer vært passe for meg siden jeg var ung.
Chiquita Skrevet 17. april 2008 #18 Skrevet 17. april 2008 8 mnd - sover fra 18 til 6.30 2 år - sover fra 18 til 7.30 3 år - sover fra 18 til 7.30
Arwen Skrevet 17. april 2008 #19 Skrevet 17. april 2008 Min ettåring legger seg mellom syv og åtte og våkner stort sett seks hver morgen.
Fibonacci Skrevet 17. april 2008 #20 Skrevet 17. april 2008 Begge barna (3,5 år og 21 mnd) legger seg 19.30 og står opp i 7-tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå