Bex Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Heisann Jeg har søkt litt her i forumet på jakt etter tråder om quilting, men har ikke funnet noen. Er det noen andre av KGs brukere som har denne hobbyen? Jeg er nybegynner, men vet at dette er noe jeg kommer til å bli hekta på. Det hadde vært kjekt å kunne utveksle linker og bli litt inspirert! Si fra da, om du også quilter :o)
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Er ingen quilter ennå, men håper å kunne bli det snart; skal ut å kjøpe symaskin snart! Du finner flere medsøstre(få menn i denne hobbyen) på sykroken.no, hobbyforum.no og hobbyboden.com
Bex Skrevet 17. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2008 Takk for linker, gjest! Jeg har lett litt rundt, men det er vanskelig å finne gode sider. Tror det er e hyggeligere hobby når man har noen andre å diskutere med! Jeg fikk symaskin til jul, og er blitt kjempeglad i den. Går på kurs nå, for å lære riktig teknikk nå fra starten av. Quilting er vel mye likt det som menge kjenner som lappeteknikk, hvor man syr bruks- og pyntetng av fine stoffer, som man kan applikere på og quilte (sy mønster for å pynte og holde sammen flere lag. Huff, for en dårlig forklaring...
Silvert Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Jeg har drevet med lappeteknikk og quilting i endel år. Bare for og oppklare endel uttrykk: lappeteknikk = når du først skjærer, siden syr sammen stoff slik at de danner ett mønster. Det engelske ordet for det er patchwork quilting = er noe du gjør når du monterer det du har sydd. Da har du ett forstykke, ett bakstykke og vatt/lerret/flanell imellom. Alt etter hva du skal bruke det til. Til kosetepper er det veldig mange som monterer selve forstykket rett på ett flanellteppe. Selve quiltingen er når du syr isammen disse lagene; enten for hånd med små tråklesting eller med symaskin. En norsk internettbutikk som har veldig godt utvalg i mønster, stoff og utstyr er www.olaugsquilt.com Bruker selv og bestille stoffer ifra www.equilter.com Bare husk at du bestiller for over 200 nkr, så må du betale mva. og tollgebyr. Bruker alltid og sjekke hva valutakursen er før jeg legger inn en bestilling. Anbefaler deg til og melde deg inn i ett quiltelag se her www.nqf.no Der vil du finne mange likesinnede. Alt ifra helt grønne som nettopp har oppdaget denne kjekke hobbyen til veteranene som holder kurser og utgir bøker. Der er det alltid noen som kan svare på det du lurer på. Og ikke minst (og viktigst) du vil få inspirasjon. Hvis du bor på vestlandet så kan dette arrangementet i Stavanger i oktober være av stor interesse for deg www.audstingogtang.com Vil til slutt bare si at det er en veldig kjekk hobby du har startet på
Bex Skrevet 18. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2008 Takk, Silvert! Jeg vet om quilteforbundet, men har liksom ikke trodd at det er folk på min alder der. Men kan jo kontakte dem og høre hvem som pleier å være på møtene. Bor i Oslo sentrum, så det er jo sikkert endel medlemmer i lokallaget. Har kjøpt et par pakker med stoff hos Kathrines quiltestue, og nå ligger de utover på stuebordet til inspirasjon. Det er jo så mange flotte stoffer. :)Utfordringen er å finne på noe man vil lage! Løper og grytekluter er liksom det eneste min nybegynner-hjerne kommer på...
Grooo Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 *rekker opp handa* Jeg også driver med slike ting Ta en titt i bloggen min... Lite quilting i det siste, men syr i alle fall masse!
Kristin Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 (endret) Rekker også opp handa, men har ikke vært så aktiv i det siste. Har vært medlem på denne listen. Før det var jeg medlem her. Vet ikke hvordan de er nå, men er vel verdt å melde seg inn og se. Endret 23. april 2008 av Kristin
Gjest Phoenix Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Finnes det folk som f.ek. syr et quiltet sengeteppe på bestilling - og hva ville noe sånt koste?
Gjest Gjest_Silvert_* Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Finnes det folk som f.ek. syr et quiltet sengeteppe på bestilling - og hva ville noe sånt koste? Hvis du har lyst på ett sengeteppe, anbefaler jeg deg til og henvende deg til ett av de nærmeste quiltelagene se her www.nqf.no De kan ta opp din forespørsel på ett av sine møter, evnt. kan du møte opp selv på og møte og forklare hvilken stil du ønsker. Jeg vil tro at du nok må betale nærmere 10 000 for ett sengeteppe. Men alt kommer ann på hvor vanskelig teppet er og lage og hvor mye stoff som må kjøpes. Jeg har laget ett sengeteppe på bestilling. Det fikk jeg rundt 15000 for...
Gjest Phoenix Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Hvis du har lyst på ett sengeteppe, anbefaler jeg deg til og henvende deg til ett av de nærmeste quiltelagene se her www.nqf.no De kan ta opp din forespørsel på ett av sine møter, evnt. kan du møte opp selv på og møte og forklare hvilken stil du ønsker. Jeg vil tro at du nok må betale nærmere 10 000 for ett sengeteppe. Men alt kommer ann på hvor vanskelig teppet er og lage og hvor mye stoff som må kjøpes. Jeg har laget ett sengeteppe på bestilling. Det fikk jeg rundt 15000 for... Takk for svar Ja, har hørt det koster litt
Gjest Lomax Skrevet 12. mai 2008 #12 Skrevet 12. mai 2008 Takk for svar Ja, har hørt det koster litt Hei! Sender noen ord om quilting. Er medlem i quiltelag og synes det er innmari artig. Har lært mye. Men å få 15000 kr for et sengeteppe det må være rekord. Mvh Lomax
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #13 Skrevet 12. mai 2008 Jeg driver med quilting. Siden jeg for øyeblikket bor trangt og har lite plass til symaskin og store prosjekter går det i håndsøm over papp. Handler en del hos Kathrines Quilte Stue og på Lappemakeriet på Bærums Verk. Gode butikker begge to :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå