Gå til innhold

Hvordan lager man stekt ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift på noe ala slik stekt ris man får på restauranter?

Hvordan steker man risen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ballerina
Skrevet

Og på restaurantene har de også oppi egg - iallfall der jeg kjøper stekt ris!

Skrevet

På Wienerpølsepakka er det en god oppskrift:

http://www.gilde.no/article10294-10453.html

Dette trenger du

Gilde Wienerpølser

Ris

Egg

Buljongterning

Vann

Erter (frosne)

Paprika

Mais

Soyasaus

Salt & pepper

Kok ris nesten mørt sammen med buljong, slå av buljongen og stek risen i en panne sammen med mais og frosne erter, små terninger av paprika og sammenvispet egg. Krydre med salt, pepper og soyasaus om ønskelig. Server rykende varmt med Gilde Wienerpølser til.

Det ble veldig godt!

Gjest Golden Girl
Skrevet

Oppskrift fra en venn av meg til pilau-ris (en rett med jasmin-ris i poser man kjøper i innvandrer-butikker). Her skal risen ikke kokes før den stekes.

1. Heat the pan with oil

2. Fry onions, and mashed garlic together until brown

3. add the pilau spices

4. add the rice

5. Fry the rice with the spices until the rice becomes brisk and slightly crispy

6. Add water and put to the boil. The time depends on the rice.. until it cooks. Usually 15-20 mins in medium-low heat

Skrevet

Det er bedre aa koke risen dagen foer og deretter large den i kjoleskapet. Bruk den neste dag.

Skrevet

Jeg bruker og koke opp nok ris samtidig som jeg varmer opp små biter av revet grillkylling uten skall på. Deretter steker jeg ris, kylling, frosne grønnsaker (am.blanding), og mais. Heller over to piskede egg og vender om risen hele tiden slik at ingenting svir seg. Krydrer med salt og pepper. Kikkoman helles over etter behov ved servering

Skrevet

Mener du nasi goreng (indonesisk)? Da freser jeg opp et lass strimlet hodekål, paprika, litt løk- med masse karri. Steker kyllingfilèt i biter. Tilsetter passe mengde soyasaus.

Imens koker jeg ris.

Blander tilslutt alt.

Til sist steker jeg speilegg- ett til hver porsjon, som skal ligge oppå retten. Servèr med skiver av agurk (uten "skall")! (veldig viktig). Reke-chips smaker godt til.

Det var slik jeg fikk det servert i Indonesia, iallefall. Ketchup ble også brukt noen ganger, hehe...;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...